De første tre månedene av svangerskapet spiste jeg fritert take-away til det tøyt ut ørene mine. Men så leste jeg meg opp på kosthold i svangerskapet. Og er mye mer bevisst på hva jeg spiser. Jeg er jo faktisk en mor allerede, og alt jeg gjør påvirker det livet jeg bærer fram.

Sist oppdatert: 25. mars 2015

Jeg har nesten hele livet spist variert, fordi jeg vet det er det aller beste for kroppen min. Og jeg er opptatt av å være frisk og sunn. Jeg elsker å trene, og gjør det med måte og glede. Men så er det så mye man får lyst til å stappe i seg når man er gravid!

De første månedene av svangerskapet spiste jeg masse fritert take-away – kanskje mest for å takle sjokket over at jeg var gravid. Samboeren min hadde jeg bare datet i noen måneder, og hormonene raste om kapp med tankene. Det var skikkelig vanskelig å komme seg på trening. Men etter hvert som ting roet seg og jeg hadde vent meg til tanken, begynte jeg å lese meg opp på kosthold i graviditeten.

Det viste seg jo at nettopp det å spise variert og sunt er spesielt viktig nå som jeg er gravid. I disse ni månedene legges grunnlaget for barnets helse – og vil påvirke det hele livet. Sånn er det jo bare, uansett hva jeg får lyst til å spise!

Les også:

Et nederlag å legge på seg for mye?

For lite fokus på trening i svangerskapet

Kjenner meg veldig gravid

Merket på kroppen hva maten har å si
Moren min har flere matallergier. Derfor vokste jeg opp med mat som var laget fra bunnen av. Alt vi spiste, også det vi skeiet ut med, var laget på denne måten. Det bare måtte vi, fordi ferdigmat alltid inneholdt diverse krydder hun ble veldig syk av. Dessuten mente foreldrene mine at hjemmelaget var best. Fryseren vår så aldri en eneste Grandiosa, og i ungdomstiden min følte jeg til tider jeg var i et fengsel av sunn, norsk mat.

Da jeg flyttet hjemmefra, hadde jeg en periode der jeg spiste alt jeg ikke hadde fått lov til å spise. Jeg var drithappy til å begynne med, men la på meg en del kilo og følte meg veldig sliten og slapp. Jeg orket ikke på langt nær like mye som før – energien var på bunn.

Det var da jeg begynte å lure på hvorfor vi tror at vi belønner oss selv med mat som gjør oss dårlige. Nå som jeg er gravid burde jeg i hvert fall ikke lure meg selv med at jeg "fortjener" noe som kan påvirke barnet i magen negativt.

Søkte trøst på nettet
I begynnelsen av svangerskapet var jeg altså veldig, veldig sulten. Jeg hadde veldig lyst på junkfood hele tiden, og jeg hadde ikke kontroll. Derfor lette jeg over hele nettet etter noen som kunne fortelle meg at det faktisk var greit å skeie ut med ting vi absolutt ikke burde spise – selv om jeg visste at det var feil.

Selv om jeg spiser sunt, skeier jeg ut iblant. Her med is på en lørdag. Foto: privatJeg var nesten manisk i googlingen, men ble skuffet. Alt jeg leste i gravidblogger var enten det ene eller det andre – enten sultet de seg og skrøt av vektnedgang og six pack i åttende måned, eller så fråset de i godteri og junk fordi "de skulle jo bli tjukke uansett". Begge deler er jo helt feil!

Men det er veldig lett å bli revet med både av det ene og det andre når man sitter hormonell og utilpass og prøver å finne ut hvordan man skal være gravid. Det er jo nesten litt farlig at jeg utrolig nok ikke fant noen som blogget om en gyllen middelvei. Alarmbjellene mine pleier å ringe hvis det bare er ytterpunkter, og det er jeg glad for. Ellers hadde jeg nok valgt å følge en av dem.

Hva er et sunt og variert kosthold?
Jeg liker å spise sunt og variert, fordi jeg får mer overskudd av det. Men merk at når jeg skriver det så mener jeg ikke at jeg varierer mellom ulike typer salat eller holder meg til noen spesialdiett. Jeg elsker mat, og hadde blitt helt ødelagt av å holde meg til én diett. Det handler mer om at jeg vet det er mye jeg burde få i meg, og så blander jeg det med det jeg vil ha. Takk til foreldrene mine for den lærdommen!

Jeg elsker å spise. Jeg elsker også å trene. De to kan enten komme veldig godt overens, eller være ekstremt dårlige for hverandre. En god treningsøkt kan for eksempel fullstendig ødelegge lysten på en diger godtepose.

Les også:

Gravid? Her er matvarene du bør unngå!

Trygt å spise buffetmat i utlandet?

– Gravide bør drikke så lite cola, kaffe og te som mulig

God middag: kylling, bacon, hjemmelaget potetsalat og hjemmelaget guacamole. Foto: privatSå hva spiser jeg?
Får jeg lyst til å unne meg noe nå, lager jeg for eksempel grønnsaker i form med olivenolje, eller en god omelett. Blir jeg søtsugen så spiser jeg frukt – hjemmelaget jordbærsorbet uten sukker er favoritten i ukedagene.

Likevel har jeg så uutholdelig lyst til å skeie ut i tide og utide. Stort sett klarer jeg å holde meg unna ved å tenke på hvordan mitt kosthold påvirker banet i magen. Men det betyr ikke at jeg ikke unner meg litt lørdagsgodt, for det gjør jeg! Med god samvittighet.

Jeg vet at jeg bare lurer meg selv hvis jeg tenker at jeg skal begynne å spise sunt og variert når barnet kommer. Og faktisk er det vel bedre å skeie ut etter at babyen er født, så mine utskeielser ikke påvirker det?

Nå står helgen for døra, og jeg skal kose meg med noe godt. Jeg skal ta meg en tur, som vanlig. Og så skal jeg handle og lage mat. Å lage maten selv gir meg også mestringsfølelse, og jeg føler at jeg virkelig fortjener den etterpå. Den gode følelsen varer hele dagen, og ingenting er bedre! Denne helgen blir det hjemmelaget pizza (som ikke er like god hvis det ikke er et tonn ost på), salat med feta og soltørkede tomater, og hjemmelaget brownies med banan. Nam! Det synes jeg både jeg og arvingen fortjener.

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelStor forskjell på å være gravid med ett og to barn!
Neste artikkelEr det greit å bruke brystskjold?
DEL