Sist oppdatert: 22. desember 2010

Sitrustid!

Som gravid er det veldig viktig å få dekket behovet for samtlige mikronæringsstoffer for at barnet skal få best mulig utviklingsforhold. Danske forskere har funnet en sammenheng mellom nevrologiske skader og mangel på vitamin C hos nyfødte marsvin, og mener dette også kan være tilfelle hos mennesker. Kroppens høyeste konsentrasjon av vitamin C finner vi i hjernens nerveceller, og da er heller ikke veien så lang for å finne at vitamin C spiller en viktig rolle også her.

Det passer derfor bra nå i disse sitrustider å minne gravide og ammende mødre på å få i seg nok C-vitamin. Anbefalingene for daglig inntak av vitamin C er noe økt for gravide og ammende i forhold til den generelle befolkningen, men det er ikke vanskelig å få dekket med så mye gode vitamin C-kilder lett tilgjengelig! For gravide anbefales 85 mg/dag, ammende anbefales 100 mg/dag mens den generelle befolkningen anbefales 75 mg/dag. Julen er full av gode kilder til vitamin C: appelsiner, klementiner, nykål, rosenkål, sitrusjuice… Med en appelsin og en klementin har du dekket dagsbehovet, eller med en porsjon rosenkål til julemiddagen! God appetitt!

Appelsin med akasiehonning og kanel

Dette er en superrask liten dessert eller mellommåltid.

Du trenger:

Appelsin

Akasiehonning

Kanel

Beregn en appelsin til hver person. Skjær av skallet, og kutt den opp i terninger. Ha den i en skål, og ta over et par runder med akasiehonning. Dryss litt kanel på toppen.

 

 

Tid å lage: 5 min

Passer for: alle som er store nok til å tygge appelsinbiter

”Grisefaktor”: kan bli litt søl for de mest ivrige små!

Visste du at: Det er fire ganger så mye vitamin C i gul paprika som i appelsin!

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelLeon overlevde mot alle odds
Neste artikkelOmgangssyke
DEL