Det føles som om jeg er gravid i 128. uke. Jeg sover dårlig og formen er ikke helt til å skryte av. Men jeg er glad jeg har trent gjennom svangerskapet, for det kommer godt med nå som jeg begynner å bli tung. Jeg savner mer informasjon om trening og svangerskap, og synes det er litt mye "Spis hva du vil, du blir feit uansett".

Sist oppdatert: 18. mars 2015

Jeg har fått munnsår opp under nesa og føler meg dritt, men har nettopp gårr meg en tur langs sjøen for å lufte bikkja og tankene, og lade opp til en ny dag. Kroppen begynner å bli tung, og ungen sparker blåmerker på meg inne i kroppen. Men tross alt dette føler jeg meg frisk. Sånn har det ikke alltid vært…

I juni i fjor, før jeg ble gravid, ble jeg sykemeldt meg prolaps i ryggen. Jeg var endelig på bedringens vei da jeg fant ut at jeg var gravid, og ble med én gang veldig bekymret for hvordan ryggen skulle takle et svangerskap.

Det er mange myter rundt trening, svangerskap og fødsel. Blant annet har jeg lest at trening kan føre til lang og hard fødsel. Men forskning har jo vist at det er motsatt – at trening gir kortere fødsler og reduserer risikoen for komplikasjoner under fødselen.

Likevel var jeg skeptisk – kunne jeg som hadde hatt prolaps trene? I svangerskapet?

Les også:

Mari fortsatte treningen med baby i magen

Yoga – super trening for gravide

Gravid? Tren og unngå depresjon

Treningsglede
Jeg har alltid vært glad i å være fysisk aktiv, men er ikke noen treningsnarkoman. Jeg bare liker å trene og mosjonere fordi jeg får mer overskudd, og føler meg mer i stand til å takle små og store utfordringer på jobb og hjemmebane. Trening gir meg mestringsfølelse, uten at jeg føler skyld de gangene jeg ikke trener. Jeg har meg en tur eller en treningsøkt fordi det gir meg glede på lik linje med å se en film eller spise en pose godteri.

Derfor bestemte jeg meg for å ta opp treningen jeg drev på med før prolapsen.Jeg ville sikre meg en sterk og frisk rygg som kunne takle et svangerskap, uten å få større ryggproblemer enn jeg allerede hadde hatt. Dessuten skal jo trening hjelpe mot typiske graviditetsplager som forstoppelse og hevelser – altså når man gjerne ønsker å unngå.

Altfor lite informasjon og fokus på trening
Det er ikke nok informasjon om trening i graviditeten noe sted, synes jeg. Hverken jordmor eller lege har gitt meg noe informasjon heller. Alt fokuset var på kosthold. Men er ikke fysisk aktivitet like viktig?

Jeg synes det blir litt mye "Spis hva du vil, du blir feit uansett" eller "Nå må du være forsiktig med treningen, det var være farlig for barnet".

Finnes det treningsklær for gravide? Foto: @pregnantgirlsinshapeHvor er treningstøyet for gravide?
Det finnes ytterst lite treningstøy tilpasset gravide. Jeg har en tights som jeg drar langt over magen, og bruker et belte for å holde den oppe. Men ingenting er jo tilrettelagt for at man skal være i aktivitet og opparbeide overskudd før den krevende perioden fødsel og barseltid innebærer! Alle snakker om hvor viktig det er å trene etter at babyen er født. Da skal man ut og trille til skosålene detter av. Men hva med å trene i svangerskapet sånn at det også blir enklere å trene etterpå? Hvis man har helse til det, vel å merke.

Hvorfor skal man tenke at i svangerskapet kan man bare slappe av og kose deg, og så ta problemene etterpå? Det blir jo mye vanskeligere å komme i form etter fødselen hvis man bare har hvilt på laurbærene i ni måneder!

Hvorfor kan ingen gi meg et skikkelig svar?
Ok, så trening skal gi lettere fødsel, og ha en beskyttende effekt i forhold til å føde før uke 37. Men samtidig får gravide råd om å ikke løfte tung, og noen anbefaler til og med at gravide holder seg i ro. Så hva i all verden skal man gjøre? Man skal ikke bli stresset, for det er jo det absolutt verste i en graviditet. Men er trening stress? Jeg har et avslappet forhold til trening, og tenker på det som mosjon og ikke noe jeg "må" gjøre. Det som stresser meg er at det er 2015 og fortsatt lite fokus på trening i graviditeten.

For hvis man får beskjed om å ikke løfte for tungt, hva er så det? Hva i all verden er for tungt? Hva er det faktisk jeg kan gjøre?

Hvorfor anbefales gravide å trene, men så er det ikke noe videre fokus på det? Å nyte graviditeten kan da ikke bety at man bare skal sitte i sofaen og spise konfekt? Før i tiden jobbet man jo til man fødte, og det gikk jo bra. Og folk spontanaborterer jo fortsatt, selv om de tar det helt med ro. Jeg blir forvirret!

Søkt meg fram til noen svar
Det finnes sikkert informasjon der ute, men den har jeg altså ikke fått. Kanskje er andre heldigere med at legen eller jordmoren de går til vet mer om emnet? I mangel på informasjon har jeg måtte finne min egen vei, og har heldigvis har jeg fått noen svar og gode råd av en fysioterapeut jeg har gått til. Og nå har jeg klart å trene ryggen min sterk til tross for både graviditet og tidligere prolaps. Det har jeg klart uten å presse meg til svetten sprutet og jeg hatet livet mitt. Klapp på skulderen til meg.

Det er mye glede og mosjon i en god tur. Her har Helene tatt bilde fra en av sine turer. Foto: @pregnantgirlsinshapeI min erfaring er det lurt å ta det med ro mens man trener, spesielt siden kroppen ikke lenger er som før. Da er det ekstra viktig å lytte til kroppen. Og merker du ubehag eller smerter, er det viktig å bytte øvelse eller rett og slett ta treningen en annen dag.

Nyter å trene
Jeg har gått turer som jeg har nytt hver meter av. Jeg har trent cardio med god musikk på øret, uten å ha hastverk. Jeg løfter lettere vekter så jeg klarer flere repetisjoner av hver øvelde. Jeg bor i fjerde etasje og har hund, så jeg går mye i trapper. Jeg gjør øvelser for ryggen mens jeg tenker på hvor mye lettere det blir å løfte barnet mitt når kroppen er sterk.

Å sitte i sofaen gjør meg dritstressa. Ikke fordi jeg føler at jeg må trene, men fordi mosjon gir meg glede. Hadde jeg følt at jeg måtte trene bare for å se bedre ut son gravid, hadde jeg nok aldri kommet meg på trening! Det hysteriet gidder jeg ikke å være med på.

Som vanlig lander jeg på den gyldne middelvei – alt med måte. Svangerskapet trenger altså ikke å være en hindring for å få frisk luft og mosjon.

Nå bjeffer hunden, så da bærer det ut på tur. Del gjerne dine treningstips i kommentarfeltet under. Følg meg gjerne også på Instagram: @pregnantgirlsinshape

Les også:

Få fast rumpe med raggsokker!

Trening for gravide

Begynn treningen FØR du blir gravid

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelHva koster det å arrangere dåp/navnefest?
Neste artikkelNår må man egentlig slutte med nattamming?
DEL