Nå er babyen mer i farten og du må du naturlig nok passe mer på. Barnet ruller, åler og krabber rundt på jakt etter noe fristende den kan gripe tak i.  

Sist oppdatert: 30. januar 2011

Nå bruker barnet hendene for å få nærkontakt med deg, så pass på briller og øredobber. Barnet skiller nå mellom seg selv og andre på en helt ny måte, og i denne perioden kan mange barn bli engstelige for fremmede.

I farta
Nå er babyen din blitt mer mobil, den ruller eller skyver seg bortover og kravler. Den reiser seg kanskje til og med opp for å få tak i noe som frister – en leke på en hylle, en banan på et lavt bord, eller en stabel klosser i et skap. Evnen barnet nå har til å følge en plan, gjør at det føler at det har en viss kontroll over sine egne aktiviteter og sin egen verden.

Gode leker i denne alderen:

  • Bøker med luker som barnet kan åpne, “ta-og føle-på”-bøker og bøker om dyr og dyrelyder
  • Baller. Det finnes barneballer som har hull i overflaten slik at de er enklere å holde
  • Kosedyr og dukker
  • Stableleker i form av beger eller ringer
  • Sprett-opp-bøker og -leker, for eksempel troll i eske
  • Klosser

Pinsettgrepet
I denne perioden øver babyen på finmotoriske ferdigheter, som å få smuler opp fra bordet ved å føre tommel og pekefinger sammen i et “pinsettgrep”. En interessant aktivitet kan være å plukke små gjenstander opp fra en eske, for så å legge dem omhyggelig tilbake igjen. Husk å følge ekstra godt med når barnet øver på dette, slik at det ikke får tak i og svelger noe som kan medføre fare.

Rim og regler
Barnet er også veldig sosialt nå – det ler og smiler og lager bablelyder. Det “synger” og beveger seg til musikk og fryder seg over sangleker og rim med klapping og andre bevegelser. Barnet er også flink til å imitere lyder. Les og syng rim og regler for babyen, og gjenta de som ser ut til å falle i smak. Rytmen i stavelsene vil hjelpe barnet å lære hvor ett ord slutter og det neste begynner.

Fangleker som “Ride, ranke” er populære nå. Gjennom enkle leker som “borte-titt-tei” og gjemsel, ved å lete etter gjemte gjenstander, eller simpelthen å kaste ting ned fra barnestolen, lærer barnet om objektpermanens – det at ting ikke blir borte selv om de er ute av syne. I stedet for å glemme en gjenstand når den faller ned på gulvet, vil babyen kikke etter den for å se hvor den ble av. Nå kan babyen leke sin egen versjon av “borte-titt-tei”, en lek som stimulerer hukommelsen.

Pause
Selv om samspill mellom foreldre og barn er viktig, trenger du ikke å underholde babyen hele tiden. Det er bra for babyen å leke alene og få tid til å oppleve verden rundt seg på sin egen måte. Men det er best å begrense tiden i lekegrind. Fri utforskning av omgivelsene under overvåking av en voksen er det beste for små oppdagelsesreisende

Lek og samspill:

“Hvor er nesen din?”
Be barnet peke på nesen sin. Hjelp til hvis nødvendig. Så kan du spørre hvor din nese er. Fortsett leken med andre kroppsdeler. Syng “Hode, skulder, kne og tå”.

Tre klosser
Legg tre klosser foran barnet, som sitter på gulvet. Hvis barnet ikke gjør tegn til å plukke dem opp, kan du gi barnet en kloss i hver hånd. Så kan du rekke barnet en tredje kloss. Da vil det slippe en av klossene det holder for å ta imot den nye.

Såpebobler
Barn elsker å se på såpebobler og gripe etter dem.
Bobleoppskrift: 1 kopp vann, 1 spiseskje glyserin (kan kjøpes på apotek), 2 spiseskjeer oppvaskmiddel.

Vri piperensere eller poseklips med metalltråd til sirkler som du kan lage boblene med, eller bruk en trådsnelle. Blås bobler og hjelp babyen å strekke hendene ut etter dem. Hvis dere er utendørs, kan dere se hvordan vinden får boblene til å sveve av gårde.

Hentet fra Babyverdens foreldreveilederserie. Fagkonsulent: Henning Rye

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkel3-6 måneder – lek og le sammen
Neste artikkel9-12 måneder – leker med form
DEL