Teksten er hentet fra Spedbarnsboken (59. utgave, 2025-2026) og er skrevet av helsesykepleier Ingeborg Berg-Olstad i Helsedirektoratet.
Når barnet begynner å gå, kan det bli helt oppslukt av bevegelsen, og det kan være vanskelig å få barnet til å fokusere på noe annet. En god lek for denne alderen er å gi barnet en vogn eller leker som det kan trekke etter seg. Dette gir barnet muligheten til å utforske omgivelsene på egen hånd, samtidig som det utvikler både fysisk styrke og koordinasjon. Du vil også oppdage at barnet kan bruke mye energi på å transportere forskjellige gjenstander rundt, noe som kan være både morsomt og fascinerende for det.
I denne alderen begynner barn med late-som-lek. De imiterer voksnes aktiviteter, snakker i telefonen, lager mat, skjenker kaffe, steller dukker og kjører biler. Delta i leken sammen med barnet, men gi barnet også mulighet til å leke for seg selv. Når du leker med barnet, lek noe du selv liker.
De fleste barn liker vann. La barnet sitte i badekar eller balje og plaske sprute, helle og tømme. Eller la det stå på en krakk ved kjøkkenvasken og leke med vann der.
Les også samleartikkelen: Lek med babyen!
Leketips:
Snakk med barnet:
Sett ord på hva dere gjør og hva som skjer rundt barnet. Dette gir barnet mulighet til å forstå og begynne å bruke språket aktivt.
Inkluder sang og bevegelser:
Sanger med bevegelser er både morsomme og pedagogiske for barnet, og det viser stor glede over rim og regler. Finn gjerne på dine egne regler som passer for ditt barn. Gjenkjenning skaper glede!
Lek gjemmelek og «løpe etter og fange»-lek:
Dette gir barnet glede og en frydefull opplevelse, og trygghet gjennom samspill og fysisk aktivitet.
La barnet delta i daglige aktiviteter:
Gi barnet mulighet til å være med på oppgaver som å kle på seg, spise selv eller hjelpe med små husarbeidsoppgaver. Selv om det kan ta tid, styrker det barnets selvfølelse og mestring.
Vær tålmodig med barnets selvstendighet:
Det er viktig at barnet får prøve å gjøre ting på egen hånd, selv om det tar tid eller blir søl. Vis oppmuntring og gi positiv tilbakemelding og for å bygge barnets selvfølelse.