Ved 2–3-månedersalderen kommer et sprang i utviklingen. Nå begynner de sosiale evnene virkelig å utvikles. Barnet fryder seg over å bli snakket med og lekt med.

Sist oppdatert: 17. oktober 2018

Smilene vises i hele ansiktet, og latteren kommer etter hvert. Barnet vil også være med og snakke selv. Det beveger munnen bevisst, og lydene blir flere og flere. Ofte kan det bli forskrekket over styrken i sin egen stemme.

Fortsatt er stellesituasjonen god å bruke. Barnet begynner nå å erfare at aktiviteter gjentar seg, og det kjenner igjen situasjonene, som for eksempel det å bli stelt. Det liker det som er kjent og som gjentar seg. Samtidig kan en ny tube eller boks på hyllen over stellebordet vekke stor interesse.

Gjennom gjentakelse og gjenkjenning begynner barnet nå å vise forventning til det som skal skje. Det gjør det ekstra morsomt å leke med barnet. Når du steller det, kan du for eksempel bøye deg frem, legge munnen mot barnets mage og blåse med lyd. Gjenta flere ganger, men pass på at du gir barnet tid til å reagere. Etter hvert vil du se på barnets ansikt idet du bøyer deg frem, at det vet hva som kommer og fryder seg over det. Det samme prinsippet kan brukes i de fleste lekesituasjoner med barnet. Et annet eksempel er “borte-titt-titt”-lek. Som foreldre vet vi akkurat hvor lenge barnet kan tåle at vi skjuler ansiktet før vi igjen titter frem. For et spedbarn er et skjult ansikt helt borte, og barnet vil fryde seg over å se det igjen. Dette er en lek som lekes av foreldre over hele verden, og som gir barnet de første spede erfaringer med at mennesker som ikke sees, likevel eksisterer.

Nå blir leken mer preget av samspill. Barnet tar imot signaler eller utspill fra deg, reagerer og svarer tilbake. På den måten vil dere veksle på å uttrykke dere og ta imot.

Ved 3-månedersalderen begynner barnet å oppdage hendene sine. Det kan ligge lenge og studere dem. Etter hvert går det opp for barnet at disse hendene kan brukes til noe. Det begynner å daske borti ting som er innen rekkevidde. Barn blir begeistret når deres egne handlinger resulterer i lyd eller bevegelse, og blir motivert til å bruke hendene mer. Barnet begynner å gripe etter leker og kan holde leker vi gir det i hånden. Gi barnet rangler som er gode å holde i og som er forskjellige i form og struktur.

Den første tiden vil barnet undersøke alt det får i h­endene med munnen. Senere vil det kunne flytte leken fra den ene hånden til den andre. Vær alltid oppmerksom på at småting ikke blir liggende i nærheten av barnet. Barnet kan putte dem i munnen, svelge vrangt og sette dem i halsen.

Helt fra barnet er ganske lite vil det ha glede av å ligge på et teppe på gulvet. Siden spedbarn ikke skal ligge på magen og sove, er det viktig at de får ligge mye på magen i våken tilstand. I begynnelsen er det morsomt bare å oppleve at kroppen kan brukes, og å se verden fra en annen vinkel. Når barnet blir lagt på magen med leker rundt seg, vil det strekke seg etter dem, vri og snu seg og på den måten bruke kroppen sin. Etter hvert blir lekene mer interessante. Ikke la barnet bli liggende på ryggen under et lekestativ for lenge. Mange lekestativ har altfor store leker til at spedbarn kan gripe tak i dem, og da blir det fort kjedelig. Hvis du vil ha et lekestativ til barnet ditt, bør det ha leker som er gode å gripe tak i og som kan skiftes ut. Du kan også lage et selv. Ligg på gulvet sammen med barnet, men gi også barnet mulighet til å leke for seg selv.

Babygym lek
Babygym er et godt tips på dette alderstrinnet. Foto: iStock

La barnet få streve litt med å få tak i lekene. Ikke hjelp for fort. Det gir barnet en god følelse å lykkes etter å ha strevd. Hvis barnet begynner å sutre eller vise misnøye når det ligger for seg selv og leker, så ikke ta det opp med en gang. Se heller om du kan gjøre noe som hjelper barnet til å komme i gang igjen. Barn som blir løftet opp med en gang de viser misnøye, får ofte liten utholdenhet i leken.

Etter hvert vil barnet begynne å snu seg fra mage til rygg og fra rygg til mage, og oppdage beina sine. Husk at det da er viktig at det ligger på et trygt sted. Bare et øyeblikks uoppmerksomhet fra vår side kan gjøre at barnet faller ned fra stellebord og liknende.
I denne alderen begynner barnet å ha glede av bøker i stoff og kartong. Bøker, som kan stå, og som har gode, kontrastrike bilder, er fine å sette foran barnet når det ligger på magen. Stoffbøkene kan barna holde selv, smake på, se på og bla i.

Allerede tidlig i spedbarnsalderen liker barn fysisk lek sammen med en voksen. Den nære, fysiske kontakten gir trygghet og er et godt utgangspunkt for mer røff lek, som
å bli kastet opp i luften, snurret rundt og så videre. Følg nøye med på at barnet liker det og ikke blir redd. Barn er forskjellige, noen elsker slik lek, andre må ha det roligere. Å danse eller gynge sammen er en roligere form.

Når barnet skal legge seg er det fint å ha et kosedyr, en koseklut eller en dukke med i sengen. Selv om barnet ikke viser spesiell interesse for det til å begynne med, kan det etter hvert gi en god trygghet, særlig hvis barnet skal sove borte. Finn frem til noe barnet liker. Hvis barnet knytter seg spesielt til et kosedyr eller lignende, sørg for at det blir utstyrt med et telefonnummer i tilfelle det mistes, eller kjøp to!

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelErnæring – for tidlig fødte
Neste artikkelSøskensjalusi – en hverdagslig ting
DEL