Når magemusklene sklir bort fra hverandre

Alle foto er tatt av Pontus og David Fred.

Alle foto er tatt av Pontus og David Fred. 

Når livmoren vokser, deles magemusklene på midten etter hvert som magen vokser. Som regel møtes de igjen etter fødselen, men ikke alltid. Personlig trener Niina Fred gir deg treningstipsene som virker!

Artikkelen fortsetter under annonsen
 
ADTECH.config.placements['d4_netboard'] = { responsive : { useresponsive: true, bounds: [{ id: 'bv_d4_netboard_mobil', min: 0, max: 579 },{ id: 'bv_d4_netboard_tablet', min: 580, max: 1199 },{ id: 'bv_d4_netboard_desktop', min: 1200, max: 9999 }] }, params: { target: '_blank' } }; ADTECH.loadAd('d4_netboard');

I svangerskapet strekkes alle magemusklene i takt med at barnet og livmoren vokser. De rette magemusklene trekkes til siden, senene strekkes og linea alba utvider seg for å gi plass til at livmoren kan vokse. Linea alba er en bindevevsstreng under huden som samler bukmusklene fra hver side, og danner en midtlinje mellom dem. Navlen ligger omgitt av denne strengen.

Svangerskapshormonene gjør vevet rundt livmoren mykere, men kan gjøre senene i mageregionen svakere. Det kan både påvirke livmorens vekstmuligheter, og skape et stort press på bukveggen.

Etter fødselen er bukveggen strukket og løs. Linea alba har mistet elastisiteten og magemusklene er strukket. De dype magemusklene er strukket langt ut mot sidene, og virker ikke optimalt. I barseltiden begynner vev og muskler å trekke seg sammen for å finne tilbake til utgangspunktet sitt.

– Fem til åtte uker etter fødselen har ofte musklene kommet mer eller mindre tilbake til sin opprinnelige form, på riktig plass. Hvis det ikke skjer, bør man begynne målrettet trening for å sørge for at magemusklene blir normale igjen, sier personlig trener Niina Fred.

Illustrasjonen til venstre viser normale magemuskler etter svangerskap, mens den til høyre viser magemuskler som har sklidd fra hverandre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun møter mange kvinner i jobben sin, og en del av dem sliter fordi magemusklene ikke har samlet seg optimalt etter svangerskapet – ofte uten at kvinnene selv er klar over det.

Rammer 3 av 10
 

At de rette magemusklene glir fra hverandre i graviditeten, og ikke kommer sammen igjen etterpå er svært vanlig. Ifølge studier forekommer det hos over 30 prosent av nybakte mødre. Mange får en forverring i overgangsalderen fordi bindevevet generelt svekkes. Tilstanden er også vanlig hos menn med stor mage.

Kilde: Norges idrettshøyskole

– Den typiske kvinnen kommer til meg fordi hun trenger hjelp til å trene magemusklene. Hun føler ikke at hun får til treningen, eller synes magemusklene er for svake. Mange reagerer også på mageformen. De har ofte ikke hørt om at magemusklene kan skli fra hverandre, og urovekkende mange har bedt legen om hjelp – uten å få det. Rundt 36 prosent opplever dette, så det er et reelt problem, sier Niina Fred.

Les også:

Kroppen i fjerde trimester

Underlivet ble ikke det samme etter fødselen

Dette skjer med puppene når du får baby

Hvordan merker du denne tilstanden?
– Et vanlig symptom er at det ikke er noe spenst i mageregionen fordi magemusklene ikke fungerer som de skal. Forsøker du å stramme magemusklene, kan du se at magen ikke forblir flat, men stikker opp på midten – som en pølse eller en pyramide, forklarer Niina Fred.

Slik ser magen ut når du forsøker å stramme magemuskler som har sklidd fra hverandre.

Men problemet sitter ikke bare i de ytre magemusklene.

– Svekkede dype magemuskler er en vanlig årsak til smerter nederst i ryggen. Vi ser også hyppigere bekkenbunns-problemer som urin- og avføringslekkasje, og livmor- eller blærefremfall hos disse kvinnene. En del kvinner merker også effekt på andre deler av kroppen, og helsen generelt.

Hun råder kvinner til å ikke avvente situasjonen, men ta grep.  Riktig trening gir god hjelp for de fleste!

– Like etter fødselen bør du unngå sit-ups og planken. Altfor mange, også såkalte eksperter, anbefaler slike øvelser for raskt etter fødselen. De kan faktisk gjøre vondt verre, advarer Niina Fred.

Planke og sit-ups bør ikke være de første treningsøvelsene du velger etter fødselen. Vent til magemusklene har samlet seg først!

Riktig trening bør skje gradvis, og ikke på den måten vi vanligvis trener magemuskler. Det viktigste er å finne en måte å få tak i og reaktivere de dype magemusklene på.

– En må lære hjernen å få tak i de dype tverrmusklene igjen. Først når det skjer, er mageregionen stabil nok til å takle kontrollert buktrykk. Og da kan linea alba bli sterkere og trekke magemusklene sammen igjen, sier Niina Fred.

Hun har laget et treningsopplegg som hjelper nybakte (og ikke fullt så nybakte) mødre å få bedre kroppskontroll og styrke de dype magemusklene:

Balansér på ett bein: Stram magemusklene og trekk navlen innover. Pass på holdningen. Løft det ene beinet og hold balansen i fire til seks sekunder. Bytt bein. Jobb sakte og kontrollert.   Sittende aktivering: Stram magemusklene i to til tre sekunder mens du trekker navlen innover og er rett i ryggen. Slapp av i to sekunder, og gjenta.

Liggende aktivering av magemusklene: Ligg på magen og stram magemusklene. Rygg og rumpe bør ikke bevege seg når du gjør dette. Tenk at det skal bli en tunnel mellom magen og gulvet når du strammer magemusklene. Stram til i 20 sekunder før du slapper av igjen.

 

Ligg på gulvet med knærne bøyd og føttene i bakken. Slapp av i magemusklene. Hev hodet og skulderbladene opp fra gulvet. Føl med fingrene over og under navlen og kjenn etter hvor magemusklene er. Se hvor dypt fingrene kan gå, og hvor lang fordypningen er (ved normale magemuskler skal det ikke være noen fordypning). Kjenn også etter konturene av musklene.

Mål avstanden mellom magemusklene før og etter du strammer dem. Da kan du merke om de sklir fra hverandre eller ikke.

Avstander for normale magemuskler:

  • 1 cm i bredde, 4,5 cm over navlen
  • 2,7 cm i bredde ved livet
  • 0,9 cm i bredde 4,5 cm under navlen

Dette øker risikoen for delte magemuskler:

  • Tette svangerskap
  • Stort barn, eller flerlinger
  • Stor vektøkning hos mor
  • Høyt antall svangerskap
  • Mors er over 34 år gammel
  • Keisersnitt
  • Mor trente ikke i det hele tatt før og i svangerskapet
  • Mor trente ikke i det hele tatt mellom svangerskap
  • For hard magemuskeltrening i svangerskapet

Niina Fred anbefaler også å ta vare på magemusklene i svangerskapet:
– Det er opp mot 35 prosent mindre risiko for at magemusklene deler seg hvis du har trent dem før svangerskapet. Det kan også begrense skadeomfanget. Trening i svangerskapet vil bidra til å vedlikeholde styrke og kroppskontroll i området, og ikke minst sørge for at elastisiteten i musklene opprettholdes slik at presset på linea alba blir mindre. Når du trener magemuskler i svangerskapet, bør du fokusere på de dype magemusklene. Pilatesball, lette vekter og strikk er gode verktøy til slik trening, anbefaler Niina Fred.

Artikkelen er opprinnelig publisert på www.vau.fi, norsk oversettelse godkjent av fysioterapeut Elisabeth Heigre

Les også:

Mari fortsatte treningen med baby i magen

Heia mammamage!

Slik får du tid til å trene!



Oppdatert 24.03.2015
annonsebilag
 
ADTECH.config.placements['d5_annonsorinnhold'] = { responsive : { useresponsive: true, bounds: [{ id: 'bv_d5_annonsorinnhold', min: 0, max: 9999 }] }, params: { target: '_blank' } }; ADTECH.enqueueAd('d5_annonsorinnhold');
 
ADTECH.config.placements['d6_annonsorinnhold'] = { responsive : { useresponsive: true, bounds: [{ id: 'bv_d6_annonsorinnhold', min: 0, max: 9999 }] }, params: { target: '_blank' } }; ADTECH.enqueueAd('d6_annonsorinnhold');



 

 

Sjefredaktør: Karine Næss Frafjord
Fagredaktør: Maren Eriksen
Journalist: Janet Molde Hollund
Forumansvarlig: Tamara Nygård

RSS-feed Aktuelt fra Babyverden.no
Kontakt: babyverden(a)sandviks.com

Babyverden.no arbeider etter Vær Varsom- plakatens regler for god presseskikk og følger redaktørplakaten.


tilbyr veiledning gjennom Babyverden.no og Familieverden.no, og rett bok til rett tid gjennom Goboken. Eller sagt på en annen måte: Vi hjelper barn og foreldre å utvikle seg sammen. Vi utgir også Svangerskapsboken, Spedbarnsboken og Fødselsboken som deles ut gratis til alle gravide og småbarnsforeldre i Norge.

Copyright © 2001-2016 Babyverden.no - Kopiering av materiale fra Babyverden.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale. Babyverden har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.

Babyverden.no bruker informasjonskapsler (Cookies). Her kan du lese mer om vår bruk av informasjonskapsler(cookies) på Sandviks og Babyverden sine siter

Til toppen av siden