Det sunne gode livet begynner i mors mage. Gravide skal spise for to, men det betyr ikke at du skal spise dobbelt så mye! Bare dobbelt så sunt. Du må sørge for at maten du får i deg inneholder alt du trenger av næringsstoffer.

Sist oppdatert: 28. januar 2005

Et vanlig og variert norsk kosthold sikrer at du og babyen får i dere de næringsstoffene dere begge trenger.

Du bør sørge for å få i deg fisk, kjøtt (gjerne kylling, kalkun og svinekjøtt) ost (helst halvfet eller mager) og omtrent en halv liter melk om dagen (lettmelk eller skummet, søt eller sur) Egg kan du spise et par ganger i uken.

Alle disse matvarene er rike på proteiner og vitamin B12, som er to av de viktigste næringsstoffene barnet ditt trenger for å vokse. Ost og melk inneholder også kalsium som er nødvendig for utviklingen av barnets benbygging og tenner.

Poteter, brød, pasta, ris eller linser bør være hovedingrediensen i middagen. Velg fortrinnsvis grovt brød og  naturris.

Karbohydrater som finnes i disse matvarene er en viktig energikilde. Du trenger ca 200 kalorier ekstra hver dag i begynnelsen av svangerskapet, deretter 300-500 kalorier daglig. Karbohydrater som er rike på fiber anbefales også mot kvalme.

 

Spis frukt hver dag, og rikelig med grønnsaker! Disse inneholder vitaminer og mineraler som er helt grunnleggende for din og babyens helse. Grønne grønnsaker, som rosenkål, brokkoli og spinat er spesielt viktige fordi de inneholder folinsyre (folat). Frukt er rik på vitamin C, som bedrer jernopptaket til kroppen og bidrar til at du ikke blir blodfattig.

Det er også viktig at du drikker mye vann. Vann forebygger forstoppelse og regulerer kroppstemperaturen.

Urteteer er gode alternativer til vanlig kaffe og te under graviditeten. Det er lurt å variere utvalget, og unngå å drikke store mengder av ett og samme uttrekk på en dag.

Rød bringebærbladte er svært gunstig under svangerskapet, og virker styrkende på livmoren.Kamillete virker beroligende, og hjelper ved søvn – og fordøyelsesproblemer. Lindeblomstte er beroligende og søvndyssende.

Peppermyntete er stimulerende, styrkende og bra for fordøyelsen. Bør ikke brukes sammen med homøopatiske preparater. Neslete er rik på jern, virker blodrensende og er en god styrkedrikk for gravide. Den lindrer leggkramper og styrker nyrene. Fennikelte beroliger magen og virker gunstig på fordøyelsen.

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelErnæring – for tidlig fødte
Neste artikkelSøskensjalusi – en hverdagslig ting
DEL