Det korte svaret er JA! Rikig pusteteknikk og avspenning er viktig for en god fødselsopplevelse.

Sist oppdatert: 4. desember 2015

Jeg traff henne i mottaket på Fødeloftet hvor jeg jobber. Hun skulle føde sitt første barn, og hadde hatt sammentrekninger i godt over et døgn. Hun hadde sovet lite, og spist lite det siste døgnet, og var både sliten og påvirket av smertene.

Hun hadde vært inne til en sjekk kvelden før, men hadde bare hatt én centimeter åpning da. Hver gang det kom en ny ri, måtte hun opp og stå. Jeg så hvordan hun nesten sluttet å puste, hvordan skuldrene hennes løftet seg opp, og hvordan smerten viste i ansiktet hennes. Kroppen hennes ble spent som en fiolinstreng.

Undersøkelsen viste at hun hadde 1–2 centimeter åpning, livmorhalsen var ikke helt avflatet, og det var ganske så stramt. Med andre ord var hun ikke i aktiv fødsel ennå, selv om hun hadde holdt på i ganske mange timer. Og det hadde ikke skjedd så mye siden hun var inne sist.

Pass på at du ikke hindrer kroppen
Det er en veldig utfordrende situasjon å være i når man er på vei i fødsel. Riene kommer og går, og kjennes ganske intense. Men likevel skjer det lite med mormunnen, og den aktive fasen av fødselen lar vente på seg.

Når jeg treffer kvinner som er så anspent, tenker jeg at det er akkurat som om hun kjører bil med håndbrekket på. Når håndbrekket i en bil er på, er det mulig å kjøre framover, men det går veldig langsomt, og energiforbruket er enormt stort.

Pusten er et viktig redskap
Her kommer pusten inn i bildet. For pusten er det redskapet som best kan hjelpe kroppen å gi slipp, og slappe av. Når en fødende kvinne knekker koden, og får til en rolig pust med spesielt fokus på en helt fri og åpen utpust, begynner hun å kjøre bil uten håndbrekket på.

Man kan faktisk se det helt tydelig på kroppen hennes. Den frie utpusten får skuldrene nesten automatisk ned på plass, ansiktet ser mye mer avslappet ut, og hun klarer gjerne å sitte tungt og avslappet gjennom rien. Og det mest fantastiske er at riene faktisk kjennes mye mer håndterbare og mindre intense når man får tak i den dype og frie utpusten.

En god sirkel
Det skjer flere positive ting i kroppen når pusten hjelper deg å slappe av. Blant annet senkes nivået av adrenalin. Adrenalin er kroppens stress- og kamphormon. Det er et viktig hormon i andre sammenhenger, men akkurat i fødselen kan det kludre det hele litt til. For hvis adrenalin-nivået er høyt, er det ofte mindre av de gode hormonene endorfiner og oxytocin.

Endorfiner og oxytocin skal gi smertelindring og god fremgang i fødselen, så derfor ønsker vi oss mest mulig av disse to gode hormonene i den fødende kroppen.

Riene kjennes mindre, men er mer effektive
Enkelt sagt vil en avslappet kropp med mye av de gode hormonene, gjøre at riene kjennes mindre, men likevel jobber bedre enn om kroppen er stram og anspent. Det blir faktisk også bedre plass i bekkenet når man puster godt, og slapper av i musklene. Myke og avslappede muskler tar mindre plass enn stramme muskler. Det betyr at babyens hode lettere kan komme ned i bekkenet når du er avslappet, og det trengs også mindre kraft, enn hvis kroppen og musklene er anspent.

Å knekke pustekoden
Den fødende jeg snakket om innledningsvis, fikk pustingen veldig godt til da jeg fikk hjulpet henne og vist henne hvordan. Mye av det som står i dette blogginnlegget fortalte jeg til henne. Hun kjente at riene ble mye enklere å håndtere da hun knakk pustekoden.

Faktisk valgte hun å reise hjem og jobbe videre der. I ettertid så jeg at hun kom inn igjen etter seks–syv timer, med fem centimeter åpning. Hun fødte normalt og greit etter noen timer.

Lær deg teknikkene før fødselen!
Min oppfordring til deg som gravid er: Vær oppmerksom på hvor utrolig viktig pust og avspenning er for fødselsarbeidet. Snakk med jordmor om det. Oppsøk kurs hvor du kan lære teknikker. Tenk over hvordan du selv kan være med å gjøre riene mer håndterbare, og snakk med partneren din om det, så han kan hjelpe deg.

Masse lykke til!

Bloggen er publisert i samarbeid med Mamastork

Hva synes du om artikkelen?