Kroppen får ni måneder på å gjøre forandringer i den gravide kroppen. Men nå svangerskapet er over og babyen er født, er det mye som skal på plass igjen. Og det vil du merke. Her er tingene du bør være forberedt på.

Publisert: 8. desember 2015

1. Etterrier
Livmoren skal trekke seg sammen igjen etter fødselen. Førstegangsfødende merker ofte lite til disse, men har du født før, må du nok regne med å kjenne etterriene godt. Det er mulig å få smertelindring hvis de blir kraftige.

2. Blødning
Morkaken har etterlatt seg et stort sår i livmoren. Det blør. Som ved andre sår vil det danne seg en skorpe, og blødningen vil avta etter hvert. Men du må nok regne med at det tar noen uker før du er ferdig med renselsen.

4. Svette og tissing i ett sett
I svangerskapet økte væske- og blodmengden i kroppen din for å sikre babyen de beste forhold. Nå skal alt det overflødige ut igjen.

5. Mamma-mage
Den store struttende gravidmagen punkterer ganske godt når babyen kommer til verden, men blir ikke borte umiddelbart. Mange nybakte har blitt overrasket over hvor stor den faktisk er de første dagene (og ukene) etter fødselen.

6. Tårer og mye følelser
Barseltårer eller ”baby blues”. Hormonene tar ikke akkurat ferie selv om svangerskapet er avsluttet – kanskje snarere tvert imot. Det er vanlig å ha følelsene litt utenpå huden i denne sårbare tiden – det er sånn det skal være for at du skal være var for babyens behov og for å knytte bånd. Vær likevel obs på tegn på fødselsdepresjon.

7. Ammetåke
Uansett om du ammer eller ikke, kan du oppleve at hukommelsen er litt på ferie. Årsaken er sannsynligvis så enkel som at du har viktigere ting å fokusere på – babyen. Huskelapper kan være gode å ha i denne perioden.

8. Ballong-pupper
Husker du rådet om å ikke kjøpe amme-bher før melken er kommet? Du kan oppleve å øke en bh-størrelse eller to over natten. Det kan være en kjærkommen forandring, men det kan også være fryktelig ubehagelig. For melkesprengte bryster kan bli steinharde!

9. Sårt underliv
Det har nettopp kommet et menneske ut av underlivet ditt. Det er ikke rart om det kjennes ganske sårt i begynnelsen. Kanskje måtte du også sy, og synes det er ubehagelig ”der nede”. Noen kaller det ”barselgangen” den måten nybakte mødre forsiktig forflytter seg like etter fødselen. Opplever du imidlertid at ubehaget vedvarer eller ting ikke føles som de skal, bør du ta det opp med jordmor eller lege.

10. Endret døgnrytme
A-menneske? B-menneske? Spiller ingen rolle – nå er du på babyens døgnrytme, eller mangel på sådan. Nyfødte har ikke snøring på natt og dag, så du blir nødt til å tilpasse deg. Kortere søvnbolker og små hviler vil med stor sannsynlighet være normalen for deg en stund framover. Men det er utrolig hvor greit det som oftest går!

11. Ny kroppsfasong
Like etter fødselen kjenner du kanskje ikke helt igjen din egen kropp. Gi den tid til å justere seg igjen. Men det er ikke helt sikkert at du blir helt ”deg selv” igjen, slik du var før du fikk barn – i hvert fall ikke på en stund. Kanskje oppdager du at magemusklene ikke er helt der du trodde de var? Eller at du uavhengig av vekt faktisk ser litt annerledes ut nå? Ta godt vare på deg selv og kroppen din.

Det ingen forteller deg om tiden etter fødselen: Podcast med jordmor Kirsten Jørgensen:

Hva synes du om artikkelen?