Varmt vann har en lindrende og avslappende effekt som er fantastisk å dra nytte av – også i forbindelse med svangerskap og fødsel. Det er i hvert fall min helt klare erfaring! 

Vann er er helt fantastisk element å bevege seg i, det vil de aller fleste være enige i. Enten det er et forfriskende bad i havet en varm sommerdag, en svømmetur i svømmehallen hvor du får brukt kroppen godt, eller et godt og varmt karbad hvis du er stiv og støl og sliten.

Eller hva med en god og varm varmeflaske hvis du har vondt i nakken eller ryggen, eller en varmepakning hvis du har mens-smerter.

Vann i svangerskapet
Allerede i svangerskapet kan du veldig gjerne bruke vann både til å oppnå velvære, og til å lindre hvis du opplever ubehag eller småvondter.

Undersøk gjerne om det finnes tilbud om vanntrening for gravide der du bor. Sammen med jordmor Grethe som også skriver her på Babyverden, tilbyr jeg “Fødselsforberedelse i vann” i Stavanger. Og de høygravide damene ELSKER det. Den tunge kroppen føles plutselig lett å bevege, og flyting og avspenning etter en god økt med trening er utrolig deilig! Så her kan du bare google og se hva du finner der du bor.

Det går også fint å bare ta en tur i svømmehallen selv og svømme noen lengder og kjenne det gode velvære i kroppen etterpå. Svømming er er form for trening som de aller fleste kan klare, og det trygt å gå i svømmehall helt til fødselen går i gang.

Hvis du har badekar hjemme er det en opplagt mulighet for å slappe litt ekstra av. Det er også lindrende hvis du er øm og støl i korsryggen, eller bare sliten etter en dag  på jobb.

Og så er det jo den gode og gammeldagse varmeflasken. En slik med skrulokk som du får kjøpt på apotek. Den er faktisk nesten uunværlig, spør du meg. Både til korsryggen hvis den verker eller er sliten, men også fremme over symfysen hvis du har murring og mensverk.

Som alternativ til varmeflasken kan du selv lage en varmepakning. Bruk en stoffbleie eller to vaskekluter og gjør dem våte med vann. De skal ikke være dryppende våte, men likevel ganske våte. Legg dem i en vanlig brødpose og så en stund i mikroen. Prøv deg litt frem i forhold til tiden, men de skal være ganske varme. Ett til to minutter holder vanligvis. Pakk så det hele inni en tørr stoffbleie eller et lite håndkle, og vips – så har du en perfekt liten varmepakning.

Vann i fødsel
Når det kommer til fødsel, så er varmt vann helt genialt! Både varmeflaske, varmepakning, varm dusj og varmt karbad er gode alternativer. For det første er varme i seg selv lindrende, og hjelper deg også til å slappe av – og det er i seg selv veldig bra for fremgangen i fødselen. For det andre er det ingen bivirkninger med bruken av vann som lindring. Det påvirker fødselen kun på en positiv måte og er helt ufarlig for både deg og babyen, og det er jo kjempebra!

Jordmor Ragna på badekarskanten. Foto: privatVarmeflaske, varmepakning og varm dusj kan brukes hele fødselsforløpet, fra du starter med små latente sammentrekninger hjemme, til du er langt i fødsel og nærmer deg trykketiden.

I forhold til bruk av badekar, så kan det være lurt å være godt i gang med aktiv fødsel før det tas skikkelig i bruk. Ikke fordi det ikke lindrer og hjelper på avspenning i tidlig fødsel, for det gjør det absolutt. Men vi kan av og til se at riene kan roe seg litt hvis man går i badekaret for tidlig, og det er litt kjedelig når man egentlig bare vil komme videre i fødselen og åpne seg.

Min erfaring er at når riene er godt etablerte og øker på i styrke og du er i aktiv fødsel, det vil si at har 4 cm åpning eller mer, da kan badekaret være en super idé.

Men snakk med jordmoren som er med deg i fødsel. Det kan noen ganger være en riktig god idé tidlig i fødselen også, da gjerne for kvinner som har hatt en lang latensfase og som trenger å slappe av for å lade batteriene litt. Og hvis det skulle roe seg med rier, så er det jo bare å gå ut av bassenget igjen, så tar det seg vanligvis opp etter en stund.

Noen kvinner velger å bli værende i vannet når pressriene kommer og føder babyen der – det finnes der et annet blogginnlegg som omhandler.

Så det kort oppsummert er egentlig bare å bruke varmt vanns deilige egenskaper for alt det er verdt – masse lykke til!

Podcast: Smertelindring under fødselen
Gjest: jordmor Kirsten Jørgensen

Bloggen er publisert i samarbeid med Mamastork

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelUke 22: Hør hjertelyden til babyen min!
Neste artikkelSlik settes epidural
DEL