I denne perioden begynner barnet å få forstå enkle setninger og blir nysgjerrig på aktiviteter som du holder på med. Nå lærer også barnet å sitte som gjør at det kan delta i verden rundt seg på en ny og spennende måte.

Sist oppdatert: 28. januar 2011

Barnet vil være i stand til å kommunisere med deg på en mye mer avansert måte etter hvert som den sosiale, kognitive (tankemessige) og fysiske utviklingen skyter fart i det andre halvåret. Mange barn begynner nå å sette sammen vokaler og konsonanter til ordlignende lyder, og bruker bevegelser for å peke mot det de vil ha.

Forstår enkle setninger
Evnen til å oppfatte verden rundt seg utvikler seg også. Barnet kjenner nå navnet sitt og forstår enkle setninger som “her er koppen din” og “vink til pappa”. Du kan kanskje også oppleve at barnet “snakker” med lekene sine og bruker tonefall for å uttrykke forskjellige følelser.

Barnets personlighet blir nå mer og mer synlig. Det er mer oppmerksomt på hvem som er hvem og hva som er hva, og er i stand til å leke mer selvstendig etter hvert som det lærer å sitte og sannsynligvis også å krabbe.

Se på noe sammen
Barnet begynner å få stor glede av at dere vender oppmerksomheten mot noe sammen. Det begynner etter hvert også å peke for å henlede oppmerksomheten din mot noe det er opptatt av. Mens barnet tidligere var fornøyd med å bli underholdt av deg, er det nå interessert i det du er opptatt av – og vil at du skal ta del idet det er opptatt av. Å se og lese i bøker sammen er en fin felles opplevelse.

Klarere selvoppfatning
I denne perioden utvikler barnet en tydeligere oppfatning av seg selv og har også en klarere oppfatning av hvem som er de mest kjente og de viktigste menneskene i tilværelsen. Dette skaper et sterkere ønske om sosial samhandling. Mer enn noen gang opplever barnet gleden ved å bli lekt med og få oppmerksomhet. Noen begynner også å reagere når foreldrene går fra dem, såkalt separasjonsangst.

Du kan også legge merke til at barnet begynner å gi sterkere uttrykk for egne ønsker, som at det vil ha tak i en bestemt leke. Og hvis det ikke får viljen sin, kan du kanskje oppleve det første raserianfallet.

 

Tips til aktiviteter:

Leker overalt: Plasser flere leker rundt barnet og oppmuntre det til å sitte og strekke seg etter dem. Dette fremmer barnets koordinasjon.

Hold takten: Spill musikk og hjelp barnet til å bevege seg i takt med musikken. Hold barnet i stående stilling og la det danse, svinge seg, klappe i hendene osv. Dette fremmer sansen for rytme og bevegelse.

Hva er dette? Når du sier navnet på gjenstandene rundt dere og forteller barnet hva du gjør, øker barnets ordforråd.

“Borte-titt-tei”: Gjem noen gjenstander slik at de ligger delvis skjult, og la barnet finne dem. Det fremmer oppfatningen av objektpermanens og vil bli en av barnets favorittleker i lang tid fremover.

Min verden: Ved å introdusere grunnleggende begreper og bruke enkle forklaringer som “teppet er mykt”, “vannet er varmt”, “bordet er kaldt”, fremmer du ordforrådet og sanseutviklingen til barnet ditt.

Fingerleker: Hånd- og fingerleker som ”Lille Petter edderkopp” og ”Klappe søte” er svært populære nå.

 

Fysiske endringer og motoriske ferdigheter:
Når barnet er sju til åtte måneder, kan det hende det prøver å komme seg opp i sittende stilling. Dette er en viktig milepæl for barnet ditt. Når barnet sitter, kan det delta i verden rundt seg på en ny og spennende måte. Barnet elsker sin nye selvstendighet, og det vil sannsynligvis du også. Mens barnet øver seg på å sitte, er det lurt å omgi det med myke puter som kan beskytte ved fall.

Noen barn begynner å bevege seg rundt på en eller annen måte så tidlig som i seksmånedersalderen – de skyver seg, åler seg eller krabber – men for de fleste skjer dette når de er åtte til ni måneder.

Pinsettgrepet
En annen motorisk ferdighet som utvikles i denne fasen, er evnen til å flytte en gjenstand fra den ene hånden til den andre. Pinsettgrepet begynner også å utvikles rundt seks- til syvmånedersalderen, og det vil gjøre det lettere for barnet å plukke opp små ting.

Nå er det viktig å tenke på at jo mer barnet greier å bevege seg rundt, jo bedre må du passe på at det ikke finnes små gjenstander innenfor rekkevidde som kan utgjøre en kvelningsfare. Små barn har en tendens til å putte ting i munnen.

Kognitive ferdigheter
Kognitive ferdigheter er ferdigheter som barnet tilegner seg gjennom erfaring og erkjennelse. En viktig kognitiv ferdighet som utvikles i denne perioden, er forståelsen av objektpermanens, det vil si at barnet begynner å fatte at selv om det ikke kan se en gjenstand eller en person, er den der likevel.

Du kan hjelpe barnet til å forstå dette ved å leke “borte-titt-tei” eller ved å skjule en leke delvis med et teppe og la barnet finne den. På dette utviklingstrinnet ser en også et forstadium til separasjonsangst – som gjerne er en påkjenning for både foreldre og barn, men som likevel er positivt i den forstand at det signaliserer at barnet utvikler seg normalt.

Årsak-virkning forståelse
Barnets hukommelse forbedrer seg stadig. Forskning viser at et seks måneder gammelt barn kan huske noe i inntil to uker. Barnet begynner også å forstå årsak og virkning – at når det for eksempel slipper noe, faller det ned på gulvet. Og når det dunker noe i bordet, kommer det en lyd. I disse månedene utvikler barnet sin sans for humor, noe som kan komme til uttrykk ved at det lager rare grimaser eller lyder, for så å le.

Fast føde
Når barnet ditt er i seksmånedersalderen, kan du begynne å gi det annen mat enn morsmelk. Selv om maten ikke bør være så mye “fastere” enn melk til å begynne med, er dette starten på en stor omveltning i barnets matvaner. I løpet av noen få måneder kan barnet begynne å spise mange av de samme matvarene som du selv spiser.

Kjøp en skje som er behagelig mot barnets gummer og ikke blir for varm. Begynn forsiktig, en teskje eller to er nok i starten. For å opprettholde melkeproduksjonen kan det være lurt å amme før barnet får annen mat. På den annen side bør ikke barnet være så mett av melk at det ikke orker å spise noe av den faste føden. Dette er særlig viktig fordi barn som ikke spiser jernberiket grøt fra de er cirka et halvt år, kan få i seg for lite jern.

Mange velger å starte med grøt
Det spiller ikke så stor rolle om man velger grøt eller middagsmat først, men mange begynner med barnegrøt av ris eller mais blandet ut med morsmelk eller morsmelkerstatning. Etter hvert kan du variere med grøt av ulike kornslag. Deretter kan du introdusere grønnsaker og milde frukter, for eksempel potetpuré, gulrotpuré og most banan.

Allergiske reaksjoner
Husk å introdusere én matvare om gangen, og vent noen dager før du begynner med noe annet. Hvis barnet får en allergisk reaksjon, er det da lett å finne ut hva det reagerer på. Kornsortene hvete og havre inneholder gluten.

Det er viktig at barnet begynner med glutenholdige matvarer mens det ennå får morsmelk. Antistoffene i melken beskytter mot de reaksjonene gluten kan fremkalle, men motvirker ikke cøliaki.

For mer detaljert informasjon om spebarn og fast føde kan du gå til Sosial- og helsedirektoratets nettsider (www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/) eller matportalen.no, der du også kan laste ned brosjyren “Mat for spedbarn”.

Spise selv
Når barnet ditt er åtte måneder, spiser det kanskje tre til fire måltider om dagen – moste matvarer som er lette å tygge, grøt og “fingermat” som for eksempel små brødbiter, pasta, små biter av frukt og kokte grønnsaker.

Barnet har øvd på pinsettgrepet slik at det greier å ta opp små matbiter med tommelen og pekefingeren og putte dem i munnen, men det bruker gjerne hele hånden for den saks skyld. Etter hvert begynner barnet å skille mellom mat det liker og ikke liker.

Sove hele natten
Når barnet er rundt tre måneder gammelt, begynner det kanskje å sove natten igjennom. Husk at “natten igjennom” bare betyr en fem til seks timers periode mellom klokken ti om kvelden og klokken sju om morgenen. Dette er kanskje ikke din definisjon av en hel natts søvn.

Hvis barnet ditt har sovnet rundt klokken ti og våkner for å få litt mat i tretiden, er det på rett vei, men etter noen måneder med dette er mange foreldre klare til å slippe nattmåltidene. Et seks måneder gammelt barn kan klare å sove hele natten igjennom. Hvis det fremdeles våkner og ikke greier å sovne uten din hjelp, kan du prøve å hjelpe barnet til å få et bedre søvnmønster. Her går rådene i forskjellige retninger. Hvis du er i tvil, kan du spørre på helsestasjonen.

 

Ved slutten av denne perioden kan mange barn:

• leke “borte-titt-tei”
• sitte alene
• krabbe, åle seg eller skyve seg rundt
• flytte en gjenstand fra den ene hånden til den andre med sikre bevegelser
• ta opp små gjenstander med fingrene
• se etter gjenstander som faller ned eller er skjult
• spise flere typer fast føde
• spise selv
• drikke fra kopp
• følge enkle beskjeder
• reagere på ordet “nei”
• bære sin egen vekt i stående stilling
• følge gjenstander i bevegelse

 

Hentet fra Babyverdens foreldreveilederserie. Fagkonsulent: Kåre E. Danielsen

Hva synes du om artikkelen?