Risikoen for å få barn med ryggmargsbrokk blir mindre dersom du får i deg tilstrekkelig med folat. Derfor anbefales alle som planlegger å bli gravide eller allerede venter barn å ta 0.4 mg folat hver dag.

Sist oppdatert: 28. januar 2005

Du bør ta folat fra en måned før forventet befruktning, og i graviditetens to til tre første måneder.

Folat er et B-vitamin, som også kalles folacin, folinsyre og folsyre. Folat finnes i blant annet brokkoli, spinat og andre dypgrønne grønnsaker, sitrusfrukter, bønner og grove kornvarer.

De aller fleste kvinner i Norge får ikke i seg anbefalt dagsdose folat gjennom maten. Derfor anbefaler Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet at alle kvinner som planlegger graviditet eller er gravide tar et daglig folattilskudd i form av en tablett som inneholder 0.4 milligram. I tillegg er det viktig å spise folatrike matvarer.

Lukkingen av ryggmargen skjer helt i begynnelsen av svangerskapet. Derfor bør du begynne å ta folat allerede når du planlegger å bli gravid. Det er en god regel å begynne med folat når du slutter med prevensjon.

Dersom du ikke har tatt folattabletter før graviditeten, skal du begynne så snart du vet at du er gravid.

Det finnes ingen kjente bivirkninger av folattabletter på 0.4 milligram døgndose i forbindelse med graviditet. Derimot kan det oppstå bivirkninger dersom du tar flere multivitamintabletter for å nå opp til anbefalt daglig folatdose, blant annet for høyt vitamin A-inntak. Det er uheldig for fosteret, derfor anbefales du å ta tabletter som bare inneholder folat.

Folat får du kjøpt på apotek eller medisinutsalg uten resept.

Kilde: Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet.

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelErnæring – for tidlig fødte
Neste artikkelSøskensjalusi – en hverdagslig ting
DEL