Passer du på å ta det viktige B-vitaminet folat mens du prøver å bli gravid og de første tre månedene i svangerskapet, øker sjansene for å få et friskt barn. Med et godt kosthold kan en få i seg nok folat, men før og under graviditeten er det anbefalt å ta et ekstra tilskudd.

Sist oppdatert: 29. November 2018

Barnelege Kristin Brække har sammen med gynekolog Annetine Staff undersøkt bruken av folat blant gravide i Oslo-området. I løpet av tre måneder ble alle gravide på Ullevål spurt om folatbruk før og under svangerskapet. Kun én av fem hadde tatt folat tidlig nok til at det kunne ha effekt på forebygging av ryggmargsbrokk. Vi har spurt Kristin Brække om hvorfor folat er så viktig i svangerskapet.

Hva er folat?
Folat er et vannløselig B-vitamin. At det er vannløselig innebærer også at du skiller ut et eventuelt overskudd av vitaminet i urinen. Det samme skjer med for eksempel C-vitamin. Folat finnes i grønne grønnsaker, appelsinjus og hele korn. Med et godt kosthold kan en få i seg nok folat, men før og under graviditeten er det anbefalt å ta et ekstra tilskudd. Folat fra tabletter er dessuten i en form som kroppen lettere tar opp enn naturlig folat.

Hvorfor skal jeg ta folat?
Folat er helt nødvendig for celledeling i kroppen. Slik celledeling skjer hele tiden i kroppen din, men oftere i vokseperioder. Fosterlivet og spesielt den første tiden i svangerskapet er en tid hvor celledeling skjer veldig hyppig, derfor trengs det mer folat.

Men den viktigste grunnen til at man anbefaler folat i forbindelse med svangerskap, er at det har vist seg å redusere risikoen for ryggmargsbrokk (nevralrørsdefekt) markant. Ryggmargsbrokk er en tilstand hvor fosterets ryggsøyle ikke lukker seg helt, slik at ryggmargen skades og barnet kan få bl.a lammelser i bena, problemer med vannlating og avføring. Dette er en alvorlig misdannelse. Heldigvis forekommer ryggmargsbrokk kun i ca. 1 av 1000 svangerskap (altså ca. 60 svangerskap per år i Norge). Ryggmargsbrokk er dessuten en av de få misdannelsene man kan forebygge!

Når skal jeg ta folat?
Fordi folat er viktig helt fra unnfangelsen (første celledeling skjer innen ett døgn etter unnfangelsen) og ryggmargen lukkes allerede 28. dag etter unnfangelsen (i uke 6), anbefales kvinner som planlegger å bli gravid å begynne med tilskudd gjerne tre måneder i forkant av prøvingen. Det er lurt å begynne med tilskuddet samtidig som man slutter med prevensjon.

Du kan også begynne med tilskuddet etter å ha blitt gravid, men virkningen er ikke like bra. Men det er ingen grunn til panikk. Ryggmargsbrokk er heldigvis en sjelden tilstand.

Hvor mye folat skal jeg ta?
Anbefalingen er å ta eget folattilskudd på 0,4 mg daglig før du blir gravid og de første tre månedene av svangerskapet. Du får kjøpt folsyretabletter (folat i tablettform) på apoteket.

Dersom du tar multivitaminer som inneholder folat skal du ikke ta flere av disse for å oppnå riktig dose av folat. Da risikerer du å få for mye av andre vitaminer. Da bør du heller ta en ekstra folsyretablett.

Fordi folat er vannløselig vil du ikke kunne få overdose av vitaminet, men bør ikke ta mer enn anbefalt.

Etter de første tre månedene av svangerskapet, trenger du ikke like mye tilskudd av folat og kan redusere dosen. Da kan du enten fortsette å ta de samme tablettene, men annenhver dag, eller du kan ta multivitaminer som inneholder folat. 0,2 mg per dag er nok resten av svangerskapet. Du bør fortsette med samme dose mens du ammer.

Hvem bør ta folat?
Alle som planlegger å bli gravide, er gravide eller ammer bør ta tilskudd av folat. Dersom du ønsker å ta 0,2 mg folat over en lengre periode, er det også gunstig. Folat kan også tas sammen med andre medisiner, og spesielt kvinner med epilepsi bør ta folat.

Diabetikere og epileptikere bør dessuten planlegge svangerskapet nøyere i samråd med legen sin. Epileptikere er anbefalt hele 4 mg tilskudd av folat.

Husk at du alltid kan spørre jordmor eller lege om råd i din situasjon.

Mors bruk av folsyre før graviditet
I 2017 brukte totalt 33,8 prosent folsyre før svangerskapet.

Fordelt etter alder:
≤19  :   7,2
20-24: 19,1
25-29: 31,5
30-34: 37,4
35-39: 39,9
40+   : 39,4
Kilde: Medisinsk fødselsregister, Folkehelseinstituttet


Mors bruk av folsyre i graviditet
I 2017 brukte totalt 79,1 prosent folsyre i svangerskapet.

Fordelt etter alder:
≤19  :  55,8
20-24: 70,7
25-29: 79,2
30-34: 81,4
35-39: 80,9
40+   : 76,9
Kilde: Medisinsk fødselsregister, Folkehelseinstituttet

Les mer om forberedelser til svangerskapet

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelSiri uke 29
Neste artikkelLille Ida Marie blir født
DEL