Å reise når man er gravid kan oppleves som litt av en kraftanstrengelse! Men det finnes gode tips og råd for hvordan du kan gjøre reisen så komfortabel som mulig.

Reduser stress
Ta høyde for forsinkelser. Spesielt når du reiser med fly er forsinkelser ofte mer regelen enn unntaket. Pakk lett, ha ikke med deg mer enn du orker å bære. Hvis det ikke er mulig, sørg for å pakke i kofferter eller bager som har hjul slik at du kan trille bagasjen.

Godt humør bør du ta med! Gravide er ofte tikkende hormonbomber som helst vil skrike eller gråte når alt ikke går etter planen. Forsøk å se det positive i ting, ta med deg en god bok og discman med favorittmusikken din for å korte ned ventetiden.

Sørg for å ha nok energi
Som gravid orker du ikke å holde det samme tempoet som før du ble gravid. Det er bare å innse det! Selv museumsbesøk, byvandringer og kafébesøk tar lengre tid nå! Ro deg ned, og planlegg reisen slik at du får innlagt pauser. Ta deg et bad, en ettermiddagslur og en rolig kveld på hotellrommet. Disse rolige stundene hjelper deg med å holde energinivået oppe gjennom hele reisen.

Spis riktig!
Du skal aldri være sulten! Da blir du lett svimmel eller kvalm. Ha alltid med deg små nødmåltider i vesken. Kjeks, knekkebrød, nøtter eller tørket frukt er fint! Skal du reise med fly kan det lønne seg å kontakte flyselskapet på forhånd og be om mat du har lyst på. Enten det er vegetarisk mat, sjømat eller frukt. Spis heller mange små måltider enn få store.
Ha alltid med deg en flaske vann, og drikk av den! Du får aldri nok av væske!

Gå aldri forbi et rent toalett…
Gravide tisser ofte! Men ofte er det langt mellom toalettene. Og kanskje spesielt rene og hygieniske toaletter. Så når du finner et rent og pent toalett – bruk det! En pakke med desinfiserende engangskluter til bruk på toaletter kan være greit dersom forholdene ikke er slik du er vant til. En rull med papir eller en pakke intimavåtservietter er også lurt å pakke i vesken.

Dersom du reiser med tog eller fly kan det være lurt å be om sete ved midtgangen slik at du slipper å forstyrre medpassasjerer når du skal ut et nødvendig ærend.

Ha det komfortabelt!
Å sitte stille over lang tid kan gjøre at ben og ankler hovner opp og du får kramper. Hvis du kjører bil bør du stoppe hver halvannen time for å strekke på bena og gå litt.

Hvis du har et ledig sete ved siden av deg på flyet, toget eller bussen – benytt sjansen til å holde bena høyt. Ta av deg skoene og strekk deg så ofte du kan. Du bør også rulle på anklene og vifte med tærne for å holde blodsirkulasjonen ved like.

Gode sko er alfa og omega når du er gravid. Høye hæler og smale tupper er lekkert, men veldig plagsomt når du er på reise. La derfor fornuften råde!

Unngå vaksinasjoner
Ideelt sett burde du ikke bruke medikamenter i det hele tatt når du er gravid. Enkelte typer medisiner er selvfølgelig helt greie å bruke, dersom legen din anbefaler det. Men de fleste typer vaksinasjoner bør du unngå så lenge du er gravid. Dersom du planlegger en reise til et land der du trenger vaksinasjoner bør du ta en grundig prat med legen din. Dersom du forsøker å bli gravid kan det være lurt å ta vaksinasjonene før barnet blir unnfanget.

Tenk trygghet fremfor action!
Selv om du er en tøffing som er vant med både rafting, fjellklatring og slalåm, bør du roe deg ned under graviditeten. Du bør unngå aktiviteter hvor du risikerer fall. Dykking må du også holde deg unna. Vær også forsiktig med vannsklier og andre aktiviteter i fornøyelsesparker. Uforutsette hendelser kan skade fosteret.

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelErnæring – for tidlig fødte
Neste artikkelSøskensjalusi – en hverdagslig ting
DEL