Mange gravide plages med hevelser og kramper i føttene, og det er nokså vanlig. Men visste du at føttene kan vokse en størrelse i svangerskapet?

Sist oppdatert: 3. May 2018

Hevelser
I svangerskapet økes blod- og væskevolumet i kroppen. På fagspråk kalles dette ødem. Ikke alle merker noe særlig til det, men mange får hevelser – særlig i hender og føtter. Hevelsen gir oftest ikke store plager, og går som regel bort over natten. De som står og går mye, særlig i varmt vær, kan av og til få hevelser i ankler og føtter utover dagen. En god regel er ”ikke stå når du kan sitte, ikke sitt når du kan ligge”. Å sitte med beina høyt kan lindre ubehag. I motsetning til hva mange tror skal du drikke mye når du har hevelser i kroppen. Vanligvis er begge føtter like hovne. Hvis ikke bør du ta det opp med lege eller jordmor ved neste besøk.

Får du en plutselig forverring av hevelsene, hvor ansikt og hender hovner opp og vekten øker, er det lurt å ta kontakt med jordmor eller lege. Det behøver ikke å være noe galt, men hvis du i tillegg har høyt blodtrykk og eggehvite i urinen, kan det være tegn på svangerskapsforgiftning.

Kramper
Å få legg- og fotkramper er vanlig i svangerskapet. Kramper er spastiske muskelsammentrekninger som kan være svært ubehagelige. Vanligvis varer de kun i noen få minutter. Krampene er vanligvis mest fremtredende i andre og tredje tredel (trimester) av svangerskapet.

Årsaken til krampene vet man ikke sikkert, og det er forsøkt å forebygge kramper med blant annet magnesium og kalsium uten at tester viser at det har noen effekt.

Ved kramper i foten kan det hjelpe å gå eller strekke muskelen som er rammet av krampen. Lett massasje kan også lindre smertene. Mange hevder dessuten at det hjelper å strekke ut før du legger deg om kvelden.

Skostørrelsen
Det er kanskje ikke bare de gamle klærne som ikke passer lenger i svangerskapet. Væskeopphopning og hevelser kan gjøre det umulig å få på seg de gamle skoene, og mange opplever å måtte gå opp både en og to skostørrelser i svangerskapet. Skyldes veksten hevelser, vil det vanligvis gå over etter fødselen.

Hormonet relaksin kan også virke inn på leddbånd og muskulatur i føttene slik at den ikke forblir like stram. Dette kan gjøre føttene både bredere og lengre. Skjer dette er endringen i skostørrelse permanent. Ortoped Neil Segal fra Universitetet i Iowa bekreftet dette med sin forskning på temaet i 2013. Han målte føttene til 49 kvinner før og etter svangerskapet, og hos 60-70 prosent av kvinnene hadde føttene blitt mellom 2 og 10 millimeter lengre.

Skotype
Etter som tyngdepunktet flyttes i svangerskapet kan det være godt å bruke sko med lave hæler for å holde balansen. Høye hæler kan også virke negativt på kroppsholdningen i svangerskapet og forårsake smerter i ryggen. Flate sko eller sko med lav hæl er derfor å anbefale.

Noen opplever også at de blir mer plattfot under svangerskapet. Segal beskriver i sin forskning at dette er et vanlig problem hos gravide. Grunnen til at foten flates ut kan være på grunn av økt vekt. Nye sko som er tilpasset din fot kan hjelpe. Ved smerter eller stort ubehag kan man oppsøke en ortoped.

Ta vare på føttene dine:

  • Husk: ”Ikke stå når du kan sitte, ikke sitt når du kan ligge.”
  • Unngå sokker og sko som strammer – de kan redusere blodtilførselen i føttene.
  • Bruk sko som passer godt, som ikke er for smale, for brede, for lange eller for korte.
  • Det kan være lurt å få føttene målt når du skal kjøpe nye sko. Kanskje må du opp en størrelse?
  • Sitter du mye stille, bør du reise deg og gå litt rundt med jevne mellomrom.
  • Trening er godt for hele kroppen, også føttene. En daglig spasertur gjør godt.
  • Spis sunt og unngå høyt inntak av salt. Salt binder væske i kroppen og hevelsene kan bli verre.
  • Drikk mye vann. Dette forebygger hevelser.
  • Unn deg litt god behandling, gjerne en god fotmassasje eller en pedikyr i blant. Husk å si ifra at du er gravid.

Har du smerter i føttene over lengre tid eller har en mistanke om at noe er galt, kontakt legen eller jordmoren din for eventuell videre henvisning.

Kilder: Svangerskapsboken, Foot.com, Kidshealth, Dr. Spock, India Mart Health Care, Babycenter, Norsk helseinformatikk, Forskning.no

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelSelvstendighet og grenser – det vanskelige dilemmaet
Neste artikkelHva består god kontakt og erfaring av?
DEL