Visste du at de første seks ukene etter fødselen kalles for barseltiden? Jeg vil med dette slå et slag for denne slitsomme, travle, gode og helt spesielle tiden. Jeg ønsker meg at vi tar et lite skritt bakover mot slik det var før. Gir oss selv tid til å bare bli kjent med babyen, komme godt i gang med ammingen og ikke minst venne oss til det nye livet med det nye barnet.

Publisert: 20. november 2014

Det er travelt å få baby. Du har nettopp vært gjennom en stor prestasjon og gitt et helt nytt lite menneske livet. Friske barselkvinner ligger nå bare på barselavdelingen i 2–3 dager før de må hjem og håndtere både amming og babystell. Jeg snakker med mange mammaer som syns starten på det nye livet som familie er slitsom, de har mange bekymringer og sover lite.

Det er mange ”krav” til den nye familien, slekt og venner vil komme på besøk for å se babyen, man føler at man helst burde gå en tur hver dag. Så er det jo praktisk å ha litt mat i huset i tillegg, så man må jo ut og handle. Og kanskje har man nybakte storesøsken som naturligvis også krever sitt.

Les også:

Såre brystknopper er tegn på noe galt

Hvem er ammehjelperne?

Lite melk i familien?

Ikke ammingen som er slitsom?
Mange nybakte mammaer er i full gang med alt dette like etter at de kommer hjem fra sykehuset og blir ganske utslitt etter en tid. Jeg har opplevd flere ganger at mødre forteller at det er så utrolig slitsomt å amme, men er det egentlig ammingen som er slitsom eller er det alt det rundt? Jeg pleier da å anbefale god gammeldags barseltid med mye hvile og lite besøk samt mye amming og ikke minst: mye kos.

Da våre bestemødre fikk barn så lå de til sengs i 6 dager etter fødselen, min bestemor forteller at dersom det var snakk om noe som var helt usannsynlig så brukte man uttrykket: ”Det kommer ikke til å skje før barselkonene får lov til å snu seg i sengen” så viktig var det altså med denne hvilen, før i tiden.  I enkelte kulturer er det fremdeles sånn, i Kina får ikke nybakte mødre gå ut før det har gått 30 dager etter fødselen. Jeg ønsker meg ikke dit altså, verken til å ligge 6 dager til sengs eller være innendørs i 30 dager, men jeg mener at vi har gått helt til den andre ytterkanten. Vi skal rekke over alt og være tipp topp så raskt som mulig etter fødselen.  Jeg syns vi må stoppe opp og tenke litt over om det er riktig å kreve så mye av oss selv.

Trenger tid til restitusjon
Tenk på hva du har vært gjennom nettopp: Du har et langt svangerskap bak deg, (kanskje er du av dem som knapt merket at du var gravid, men kroppen din har likevel vært gjennom mye de siste månedene). Du har nettopp født, mange idrettskvinner forteller at fødselen var en større påkjenning for kroppen enn å løpe maraton. Jeg syns vi skal gi oss tid til restitusjon slik idrettsutøverne gjør!

De første ukene etter fødselen skjer det store forandringer i kroppen, det er derfor vi kaller de første 6 ukene etter fødselen for barseltiden. I denne tiden skal vi også etablere melkeproduksjonen og ikke minst: bli kjent med babyen vår. Jeg syns at vi skal være bevisste på å verne om denne spesielle tiden.

Gå litt i hi
For å få til dette er det nødvendig at vi lager rom for det- det kan innebære å be besøkende om å vente litt før de kommer, eller at de i alle fall ikke er på besøk så lenge om gangen. Det aller viktigste er at mor og far og storesøsken blir kjent med babyen sin, det skjer lettest når de får være sammen med barnet uten at de må tenke på så mye annet i tillegg.

Det er veldig greit å ha kommet seg godt til rette hjemme og ha blitt vant til amming og den nye tilværelsen før man åpner for å ha besøk.  Dagene med nyfødt baby er uforutsigbare, og det er jammen nettene også, derfor er det greit å ikke ha mange planer på dagtid slik at man har tid til å hvile på dagen. Og da mener jeg ikke 15 minutter på sofaen, men at man setter av tid til å legge seg i sengen og sove, gjerne et par timer (hvis barnet gir deg tid til det).

Les også:

Dette skjer med puppene når du får baby

Gi deg selv tid til å være barselkvinne

Kroppen i fjerde trimester

Ved å lage tid til å hente seg inn igjen, bli kjent med babyen og komme godt i gang med ammingen så vil ikke denne tiden oppleves som så slitsom som mange nå opplever den.

La oss ta barseltiden tilbake. La oss gi oss selv lov til å være svake, til å hente oss inn igjen etter den store prestasjonen svangerskapet og fødselen er og til å komme godt i gang med ammingen.

Bloggen er publisert i samarbeid med Ammehjelpen

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelEtter 33 timer i fødsel fikk jeg endelig se gutten min
Neste artikkelFor mye melk – et sterkt undervurdert problem
DEL