Er det barnet som skal finne søvnen, eller søvnen som skal komme til barnet? Søvn og legging opptar det aller fleste småbarnsforeldre. Også denne mammaen som barnevernspedagog Nina forsøker å hjelpe.

For en tid tilbake ringte en mor til meg for å bestille time. Hun sa at helsesøster hadde sagt at hun måtte lære barnet å finne søvnen selv. «Men hva betyr egentlig det», spurte hun. Det har jeg også lurt på, og vi snakket videre om det.

Vi ble enige om at «å finne søvnen selv» er et uttrykk funnet på av en av disse folkene som mener det er riktig å legge barnet i sengen, gå ut, og overlate resten til barnet. Det høres bedre ut å si at «barnet skal finne søvnen selv» enn at vi skal «overlate barnet til seg selv».

Les Ninas blogg: Lag gode leggerutiner for barnet

Les Ninas blogg: Skrikekurer er tillitsbrudd mot babyen og bør forbys!

Merkelig uttrykk
«Å finne søvnen selv» er et merkelig uttrykk, som om det er mulig for noen andre å finne søvnen for en. Hva betyr det egentlig å finne søvnen? Ligger vi i sengen og leter etter søvnen? Jeg må gå til meg selv og hvordan jeg opplever det.

Det jeg vet sikkert er at ingen kan finne søvnen for meg. I blant har jeg problemer med å sovne. Da kan jeg oppleve noe som er i nærheten av å lete etter søvnen. Jeg blir veldig oppmerksom på at jeg ikke sovner, og jeg prøver ut forskjellige måter eller teknikker for å sovne.

Men for meg er det slik at det jeg kan kalle en aktiv leting etter søvn bare gjør meg mer våken. For små barn er det helt absurd å skulle finne søvnen, de vet jo ikke hva de skal gjøre. «Å finne søvnen» er et aktivt begrep, i det å finne innebærer å lete. Det bør ingen av oss gjøre når vi skal sove.

Les også: Er samsoving skadelig?

Les også: Slik kan familien sove sammen


Hva skal til?
Hva er det da det handler om når vi alle skal sovne? De aller fleste av oss trenger noe hjelp for å få sove. Som voksne vet vi hva den hjelpen innebærer for hver enkelt av oss.

Jeg vet for meg at puten må være akkurat passe hard, det må være kjølig i rommet, ikke lys og minst mulig lyd. Jeg må også finne den riktige stillingen. Hvis alt dette er på plass, kan jeg slappe godt av, og søvnen kommer.

Tilsvarende er det for barna våre. Det er en del forutsetninger som må være til stede for at de skal kunne slappe godt nok av for å sovne. Mange barn klarer ikke selv å sørge for disse forutsetningene.


Les også: Metoder for å lære barnet å sove


Se på barnet
Det er vi voksne som må forsøke å se og forstå hva som skal til for mitt barn for at det skal kunne være trygt nok og avslappet nok til å sovne. For å finne svaret må vi se på barnet i stedet for å spørre alle andre. Ser vi godt, og bruker vår intuisjon, vil vi neste alltid se hva barnet trenger for å sovne.

Det som blir utfordringen for foreldre er å gi riktig tilmålt hjelp, ikke for lite, men heller ikke for mye.

For eksempel: Når et spedbarn har trengt å bli vugget i søvn over lengre tid, kan man etterhvert se om det er nok å sitte med barnet på fanget og rugge litt, så legge ned i sengen og rugge det der osv. Barn vil nesten alltid møte forandringer med protester. Det må vi tåle og det tåler barnet så lenge det ikke er overlatt til seg selv.

Les også: 10 kjappe om leggerutiner


Les også: Barn og søvn - ikke alltid like lett


Min oppfordring er: Slutt å snakke om at barnet skal finne søvnen selv! Det viktige er at barnet er så avslappet og rolig at søvnen kommer til - eller finner - barnet.


 








Nina Stanghov Ulstein er barnevernspedagog og har jobbet i barnevernstjenesten i Oslo, på barnehjem, på mødrehjem, barneskole, barnehager og blant gatebarn i Rio de Janeiro i Brasil. I tillegg er jeg mamma til Alexander.

Jeg gir råd til norske familier i småbarnsperioden, enten ved å besøke dere hjemme eller via bloggen. Min tilnærming er både faglig og praktisk. Gjennom arbeid og studier har jeg fått både teoretisk innsikt i faglitteratur og forskning om småbarnsperioden og praktisk erfaring med mange vanlige utfordringer for deg som har små barn.

 


Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelUltralydvideo: Overraskelse! Det er to!
Neste artikkelDobbel trass
DEL