Å lese for et lite barn som sitter trygt inntil deg, er en kjærlighetshandling som gir nærhet, trygghet og glede. Samtidig vokser kjærligheten til bøker frem. Og du kan aldri begynne for tidlig å lese for barnet ditt!

Sist oppdatert: 3. januar 2011

Selv i siste del av svangerskapet kan barnet lytte til rim, regler og historier du leser. Forsøk viser at barnet etter fødselen «gjenkjenner» stemmer og lyder det hørte før det ble født, og at disse virker beroligende på barnet. Rytmen i versene og lyden av stemmen din, enten du synger eller leser, vil roe barnet. Samtidig får barnet den nærheten og fysiske kontakten det har behov for.

Slik leser du for spedbarnet ditt

Noen spedbarnsmødre har lagt inn lesing som en daglig rutine under en av ammestundene. Mens barnet ligger godt og trygt mot kroppen og dier, leser mor rim og regler. Rim og regler, sanger og vers er svært viktige for barnets språkutvikling. Selv om barnet ennå ikke forstår hva alle ordene betyr, oppfattes og registreres lydene. Lydene blir senere til ord.

Du kan også ta barnet på fanget og lese pekebøker med det – pek på tegningene, helst av enkle gjenstander og situasjoner barnet kan gjenkjenne, si ordene og prat om alt dere ser i boken. Det er lurt å peke på og snakke om tilsvarende ting i hjemmet. Si for eks.: «Se på stolen i boken. Og se der! (pek mot en stol i rommet), der er vår stol,» osv.

Våg å legge «sjelen» din i lesingen. Lag dyrelyder, varier stemmebruken, gjør det spennende og engasjerende. La barnet sitte vendt mot deg mens du leser, gestikulerer og lev deg inn i den enkle, lille fortellingen. Om barnet ikke forstår alt du forteller, vil det glede seg over lydene, ansiktsuttrykkene og bevegelsene dine.

Det kan godt hende at når dere har lest den samme boken så mange ganger at du har lyst til å kaste den ut av vinduet, så begynner innholdet i boken kanskje endelig å gi mening for det lille barnet. Dessuten liker barnet repetisjon og finner trygghet i gjenkjennelsen – det kjeder seg ikke!

Lesetips!
Gi barnet et eget lite fotoalbum med bilder av seg selv, foreldre, nære venner og familiemedlemmer, kjæledyr eller favorittleker. Det styrker barnets identitetsfølelse og hjelper barnet å holde venner og kjære friskt i minne, selv når det går en stund mellom hver gang det besøker dem.

Spedbarnet kan lese alene

For det lille barnet er å lese å se, smake, føle og lytte – det tar alle sanser i bruk for å utforske bøkene. Heng trekkspillbøker over stellebordet, eller gi barnet en lett bok det selv kan holde mens du skifter bleie og steller. Fest en bok til sengestolpen, klips den på barnevognen eller foran barnet i bilen. Dette gir barnet noe spennende å titte i. Ta alltid en bok med når dere er ute og reiser. Når barnet lærer å sitte stødig, kan det godt sitte alene på gulvet med bøker mellom bena og bla, peke og «lese» i bøker alene.

Hva skal bøkene handle om?

Egner, Vestly og Lindgrens bøker er klassikere som bør finnes i et hvert barns bokhyller. Men vit at det ennå går mange år før barnet vil la seg fortrylle av Pippis eventyrlige krefter og Hakkebakkeskogens magi.

For spedbarnet er bildene det viktigste, og de første bøkene bør være enkle, tydelige og ha gode farger. Bilder av kjente ting som klær, leker, mat, møbler og husdyr er ideelle. Og etter hvert vil foto og tegninger av barn i kjente situasjoner – barn som kler på seg, bader, spiser, leker, går på tur og legger seg – vekke assosiasjoner og forsterke barnets selvfølelse.

Dyrelyder er ofte de første «ord» barnet lærer, og bøker om dyr faller utvilsomt i smak. Titt-titt bøker, peke- og ordbøker med mange kjente ting og detaljer å prate om, er flotte. Ordforrådet stimuleres ved at den voksne peker og prater om det dere ser på bildene, og ved at barnet får anledning til å «prate» selv.

Etter hvert lærer barnet å bla i bøker selv. Når bøkene i tillegg aktiviserer barnet og lar det få ta del i historien, blir leken enda morsommere. Det finnes nå bøker på markedet som har luker, dreieskiver og sprett-opp-illustrasjoner. Her er bøker med ulike tekstiler barnet kan stryke over og kose med, speil det kan titte på seg selv i, samt innfelte rangler det kan riste i. Andre bøker har knapper barnet kan trykke på for å få frem lyd og lys. Dette pirrer leselysten og har en nyttig «bivirkning» – barnets evne til å mestre små håndbevegelser trenes opp.

Still krav til bøkene
Spedbarnsbøkene skal møte en rekke krav. De skal først og fremst være i et format og i et materiale som tåler tøff behandling. I denne perioden får de fleste barn sine første tenner, og alt barnet får fatt i puttes i munnen. Å stille kløen er likevel ikke hovedgrunnen til dette. Ved å putte noe i munnen, gjør barnet seg kjent med hvordan tingen smaker og føles. Stoffbøker eller overflatebehandlede bøker som kan vaskes eller tørkes av er flotte, likeså bøker i tykk kartong som står for en støyt.

Les ved leggetid

Spedbarnet finner trygghet i rutiner. Legg inn en liten lesestund i kveldsrutinen allerede nå. Les gjerne den samme boken hver kveld i lange perioder. For det som gjentas ofte, vil bli gjenkjent og husket. Det vil også minnene om en nær og rolig stund ved leggetid.

I denne artikkelen får du tips om hvordan du kan lese for og med barnet i ulike aldre. Klikk på overskriftene under for å komme direkte til den alderen du vil lese mer om.

0–3 måneder: Les bøker med sterke farger

3–6 måneder: Å lese er en sanseopplevelse

6–9 måneder: Rim gjør barnet lydbevisst

9-12 måneder: Slik leser du til den rastløse krabberen

1–2 år: Barnet velger sin første favorittbok

Les med toåringen

0–3 måneder: Les bøker med sterke farger

Allerede én time etter fødselen begynner det nyfødte barnet å etterligne ansiktsuttrykkene dine, og fra da av er samspillet med deg den mest interessante aktiviteten for spedbarnet. Barnet blir aldri lei av å se på ansiktet ditt. Når du snakker med lav, melodiøs stemme, svarer spedbarnet med pludring, gurglelyder og ansiktsuttrykk.

Les med spedbarnet
Boktips
• Tøybøker med ta-og-føl-elementer
• Tøybøker med speil
• Tøy- eller kartongbøker med spilledåse
• Solide bøker i kartong av høy kvalitet
• Bøker til å henge på barnesengen
• Bøker som kan støttes opp når babyen ligger på magen

Innhold
• Store og tydelige bilder
og mønstre med god kontrast
• Ansikter: foto og illustrasjon
• Din favorittbok fra barndommen
• Sanger, rim og regler
• Eventyrbøker

Synet utvikler seg fortsatt
Spedbarnets sanser er godt utviklet, med unntak av synet, som fortsatt utvikles frem til 4–6-månedersalderen. Spedbarnet ser best på 20–30 centimeters avstand – ha det i mente når du viser barnet bøker, leker, speil eller ditt eget ansikt.

Les barnets signaler
Babyer flest liker å bli berørt, men de kan være svært følsomme overfor stimulering. Lær deg å lese barnets signaler. Barnet snur seg ofte bort eller unngår øyenkontakt når det har fått nok. Når barnet er mellom to og tre måneder gammelt, vil det oppdage hendene sine. Samtidig øker barnets oppmerksomhetstid.

Gode kontraster og sterke farger
Før spedbarnets syn blir fullt utviklet, er det mest stimulerende å lese bøker der illustrasjonene har gode kontraster og sterke farger, gjerne i svart-hvitt. Tøybøker med ta-og-føl-på-elementer eller bevegelige deler passer best. Bøker med speil i kan også være bra. Ranglebøker med håndtak er fine, selv om barnet sannsynligvis ikke får til å bruke ranglen før det er tre måneder gammelt.

Les det du liker
Mange babyer er fascinerte av bøker med bilder av ansikter, for eksempel store og tydelige svart-hvitt-fotoer av babyer. Tiden før babyen kan delta aktivt i høytlesingen, kan være fin til å lese høyt fra de bøkene du liker best. Du kan for eksempel lese høyt fra en favorittbok fra barndommen, eller fra bøker med vakre vers eller regler, eller du kan synge.

I samspillet mellom foreldre og nyfødte barn er smil og stemmebruk viktigst. Du kan for eksempel stryke barnet lett over armen eller kinnet når du leser. Kanskje kan du velge en bok som handler om kyssing og gi barnet små kyss mens dere leser? Barnet lærer fort å forbinde lesing med noe positivt når dere begynner så tidlig.

Tilbake til innholdsoversikt

3–6 måneder: Å lese er en sanseopplevelse

Når babyen er tre måneder gammel, begynner den å forstå at den er et individ.  Den viser opprømthet og tar etter ting som den har lyst på. Etter hvert blir babyen både sosial og snakkesalig og begynner å etterligne lyden av stemmen din. På dette stadiet kan man merke at tonen og lyden i babypludringen tilnærmer seg det språket som snakkes rundt barnet.

Lesetips
Typer bøker
• Tøybøker
• Bøker til å henge på barnesengen
• Kartong- og tøybøker med luker
• Sprett-opp-bøker (brukes helst sammen med en voksen)
• Bøker med bitering
• Bøker med rangler eller bjeller

Innhold
• Sanger, leker og vers
• Barnerim og -regler
• “Borte-titt-tei”-leker
• Godnatthistorier
• Bøker som inneholder bilder av kjente objekter
• Bøker med ord med lange vokallyder: møø, bææ

Skeptisk til fremmede
Det er viktig med øyenkontakt for at babyen skal kunne føle trygghet og tillit Fra babyen er fire måneder gammel, vil den utvikle en forståelse for at ting ikke nødvendigvis forsvinner, selv om de ikke kan sees lenger. Babyen kan nå følge et fallende objekt med øynene, og kan skjelne mellom ansikter. Kanskje begynner babyen å bli skeptisk til fremmede.

Humor
Noe av det morsomste ved denne alderen er at babyen begynner å utvikle en sans for humor. Mest sannsynlig kommer babyen til å le høyt for første gang når den er mellom fire og fem måneder. Når babyen er fem måneder gammel, kommer den til å smile til sitt eget speilbilde og vil like gjentakelser.

Kan holde en bok
Barnet blir stadig bedre til å koordinere bevegelsene sine og klarer å holde en gjenstand, som en rangle eller bok. Etter hvert vil du også se at babyen utvikler temperament, både på godt og vondt!

Konkrete illustrasjoner
I denne alderen bør dere velge bøker med illustrasjoner som gjengir objektene som de er i virkeligheten. Unngå kunstferdige og abstrakte bilder ettersom det kan være vanskelig for barnet å gjenkjenne dem.

Enkel godnattfortelling
Velg ut en passende godnattbok og la den bli en del av babyens leggerutiner. Denne boken må kunne tåle å bli lest noen ganger. Den bør ha solide sider, klare illustrasjoner med morsomme detaljer, en enkel fortelling med rytmisk tekst eller tekst på rim (verken for mye eller for lite). Velg denne boken med omhu. Det er viktig at du liker å lese den, for du kommer til å lese den om og om igjen…og igjen.

Tyggebøker
Babyer opplever bøkene ved hjelp av sanseapparatet: De ser, lytter, føler og smaker. Hvis det er vanskelig å lese en bok fordi babyen helst vil tygge på den, kan du gi babyen en annen bok mens du leser. (Merk at kartongbøker, uansett hvor solide de er, kan gå i oppløsning når de tygges på. Husk å se over dem med jevne mellomrom og hold øye med babyen når den tygger på en bok.

Tilbake til innholdsoversikt

6–9 måneder: Rim gjør barnet lydbevisst

Det å lære å sitte er en viktig milepæl i utviklingen. Babyens vei til selvstendighet går fra å strekke seg etter noe til å rulle rundt, og fra å sitte til å krabbe. Når babyen blir seks måneder, begynner den å smake på fast føde. Den begynner også å få tenner, med alt ubehaget det innebærer.

Boktips
• Tøybøker
• Bøker med bitering
• Bøker med luker
• Bøker barnet kan lage lyd med
• Bøker med gjentakende lyder (det vil si innspilt lyd)
• Badebøker
• Bøker med objekter som kan flyttes fra side til side
• Små kartongbøker, gjerne med luker
• Bøker med overraskelseselementer, for eksempel sprett-opp-bilder

Innhold
• Sanger, rim og regler
• Bøker med tekst på rim
• Bøker som oppfordrer til kroppsbevegelser, som for eksempel klapping

Trygge og solide bøker
Babyen utvikler etter hvert pinsettgrepet, det vil si at den kan gripe noe mellom tommelen og pekefingeren. Dette gjør at babyen stadig blir mer interessert i ørsmå objekter. Det er naturlig for barn å putte ting i munnen. Derfor er det viktig å påse at dere velger bøker og leke-tøy som er trygge, solide og ikke inneholder små deler som babyen kan sette i halsen.

Forstår enkle beskjeder
En baby på seks måneder vil begynne å forstå ordene “ja” og “nei” og enkle beskjeder. Babyen begynner også å reagere på navnet sitt. Ved syv måneders alder er koordineringen mellom hånd og øye så bra at babyen kan flytte på ting. Enkelte babyer kan bla i kartongbøker når de er så gamle, mens andre må bli litt eldre før de får det til.

Liker gjentagelser
Babyen blir kanskje ekstra klengete på denne tiden og kan være redd for at du skal forsvinne. Babyen kan underholde seg selv i “timevis” med å kaste ting på gulvet, og forventer tydelig et dunk før dunket høres. Ved åtte måneders alder blir babyen mer målbevisst og skjønner godt hvordan den skal få noe til å skje. Babyen liker gjentakelser fordi den har en forventning om resultatet.

Glade i høytlesing
Babyen er også mindre opptatt av å ha oppmerksomheten din hele tiden. Nå er den mer interessert i at dere skal se på noe sammen. Babyer i denne aldersgruppen setter stor pris på høytlesing fordi dette gir dere et felles fokus. I denne tiden kan du lære deg barnets favorittbok utenat slik at du kan fullføre setningen hvis du blir avbrutt, for eksempel ved at barnet river boken ut av hendene dine.

Nyttige rim
Ved å høre tekst som går på rim, utvikler barnet en bedre bevissthet omkring lyder, noe som er viktig for å utvikle leseferdigheter på et senere tidspunkt. Barnets første boksamling bør inneholde bøker med barneregler og tekst på rim eller med bokstavrim (det vil si ord som begynner med den samme lyden, for eksempel “Vinden vestenfra Vesterhavet”). I tillegg til at det er gøy å lese rim og regler høyt, hjelper det barnet å utvikle språkferdigheter

Gamle ukeblader
I denne alderen synes babyen det er moro å rive i bøkene. Da kan det være lurt å lese kartongbøker og heller gi babyen noen gamle ukeblad eller brosjyrer som kan rives i stykker. Hvis du har en spesiell bok med høy affeksjonsverdi, kan du passe på å lese den sammen med barnet slik at den ikke blir ødelagt.

Tilbake til innholdsoversikt

9-12 måneder: Slik leser du til den rastløse krabberen

Babyen blir mer og mer mobil for hver dag som går. I alderen mellom ni og tolv måneder krabber de fleste, og noen reiser seg til stående ved å holde seg i møbler. Barn begynner som regel å gå når de er mellom ni og atten måneder gamle. Og når barnet først har lært seg å gå, slutter det ikke! Men aktive barn trenger å roe seg ned, og høytlesing er en fin måte å gjøre dette på.

Boktips
Innhold
– Bøker som handler om kjente steder, som i butikken eller på lekeplassen
– Enkle fortellinger
– Hei og ha det
– God morgen/god natt
– Kroppsdeler (ansiktet, “hode, skulder, kne og tå”)
– Rytme og bevegelse
– Kyss og klem
– Familie
– DyrTyper bøker
– Kartongbøker med luker
– Bøker med håndtak
– Bøker som lager lyd
– Sprett-opp-bøker
– Fotoalbumbøker

Lengre konsentrasjonstid
Når barnet er ni måneder gammelt, skjønner det enkle beskjeder, som for eksempel “Hent ballen”. Barnet sitter gjerne alene og blar i bøkene og peker på bilder. Babyen klarer nå å konsentrere seg over lengre tid. Barnets humoristisk sans er tydligere. På dette stadiet vil barnet prøve å være morsom og få deg til å le.

Finner bøker selv
Når barnet har lært å krabbe, vil det kanskje selv finne bøker som du skal lese. For barn som har begynt å krabbe eller gå, kan det være vanskelig å sitte i ro mens dere leser. Barnet har kanskje heller lyst til å stå eller sitte alene i stedet for på fanget ditt. La barnet få lov til det og fortsett å lese selv om barnet begynner å leke med noe annet. Sannsynligvis kommer barnet tilbake for å se hva du holder på med.

Heller kos en undervisning
Ikke la lesingen bli en “undervisningstime” eller et pliktløp. La barnet bla i boken selv, det er bra for den finmotoriske utviklingen. Du skal heler ikke bry deg om at barnet kanskje hopper over en side eller lukker boken. Sannsynligvis åpner barnet den igjen. Vær tålmodig.

Ord = bilde
Hvis barnet peker på bilder i boken, kan du fortelle hva de forestiller. Jo oftere du forteller hva noe er, desto raskere vil barnet sette likhetstegn mellom ordet og bildet. Etter en stund vil du kunne si et ord og barnet vil kunne peke på objektet selv

Les boken om igjen!
De små elsker å høre den samme historien flere ganger. Noen undersøkelser viser at barn ofte stiller de samme spørsmålene etter flere gangers gjennomlesing som de gjorde første gang. Barn tilegner seg språk i rykk og napp, og for hver gang dere leser noe på nytt, oppdager de noe nytt i fortellingen.

Uendelige godnatthistorier
Hvis du ikke har anledning til å lese for barnet i løpet av dagen, vil rutinen med høytlesing før leggetid sørge for at barnet får minst én historie hver dag. Du må også lære deg å sette grenser for høytlesningen ved leggetid. Når barnet innser at lesingen gjør at det får være våkent litt lenger, kan du komme til å måtte lese i det uendelige!

Stadig nye ord
Når barnet er ti måneder gammelt, kan du være heldig å høre ordene “mamma” eller “pappa” for første gang (noen vil kanskje påstå at barnet har sagt det i flere måneder allerede). Ved elleve måneders alder vil barnet gjerne kysse og klemme på sine nærmeste.

Barnet kan vinke og peke på kroppsdeler, spesielt deler av ansiktet. Når barnet er tolv måneder, blir det mer uavhengig. Dette gir seg gjerne utslag i at barnet blir sta og egenrådig iblant. Når språket begynner å utvikle seg, vil du oppleve at barnet stadig blir mer “barn” og mindre “baby”. Barnet lærer nye ord hver dag og forstår mye av det som sies.

Tegnspråk
Når barnet har lært å vinke “ha det”, kan det kommunisere ved hjelp av tegnspråk. Hvis du legger håndflatene sammen og åpner dem oppover mens du sier “bok”, vil barnet etter hvert gjøre det samme.

Tilbake til innholdsoversikt

1–2 år: Barnet velger sin første favorittbok

I denne tiden får barnet sine første favorittbøker og etterligner deg når du leser med “bokbabling”. Du bør oppmuntre “bokbablingen” for den er viktig for senere leseferdigheter.

Boktips
Innhold
• Bøker med ord med morsomme lyder (Noen vil også begynne å fatte interesse for bokstaven sin.)
• Tall og telling
• Form og farge
• Motsetninger
• Musikk, bevegelse og dansing
• Dagligdagse aktiviteter i hjemmet, som matlaging eller rengjøring
• Hei og ha det
• Bøker som handler om atskillelse
• Følelser
(for eksempel glede eller frustrasjon)
• Kyss og klem
• Ting som beveger se (biler, lastebiler, busser, fly)
• Bøker med enkle spørsmål/instruksjoner
• Kjente og ukjente dyr
• Kan du se . . . (finne ting som er skjult)
• Jeg klarer det selv!
• Årsak og virkning
• Kle på seg – spesielt sko
• Bøker med kjempebokstaver

Typer bøker
• Kartongbøker med luker
• Bøker med puslespill
• Fotoalbumbøker
• Tøybøker eller bøker med borrelås, glidelås og sløyfer
• Eventyrbøker

Barnets ordforråd vokser med rekordfart dette året. Barnet lærer ikke bare nye ord, men også å bruke ordene på en meningsfull måte. Ved 15 måneders alder kan barnet kanskje sette sammen ord. Når det er 18 måneder gammelt, har det gjerne et ordforråd på 50 ord, men bruker bare ca. 20 av disse regelmessig.

Problemløseren
I løpet av ettårsalderen begynner de fleste barn å gå, og de blir etter hvert flinke til å løse problemer. Barnet finner raskt ut hvordan det skal få maten det ikke liker til å forsvinne, eller hvordan det skal få korken av brusflasken. Det kan navnet på flere av klesplaggene sine og begynner å vise interesse for å kle seg selv, spesielt å ta på sko og strømper.

Bokbabling
Hvis barnet later som om det leser, er det viktig å oppmuntre det! “Bokbabling” er en viktig forutsetning for senere leseferdigheter. Vær barnets publikum eller hjelp det med å samle sammen dukker og kosedyr som det kan lese for selv.

Aktiv i historien
Voksne ser på lesing som en stillesittende aktivitet, men det gjør ikke barn. De vil helst bevege seg rundt i historien, spille rollespill, danse og herme etter rollefigurene.

La barnet velge bok
Du kan faktisk dømme en bok etter utseendet, og det kan du være sikker på at barnet også gjør. La barnet velge hvilke bøker dere skal lese. Du blir snart vant til at det stadig ombestemmer seg, og at det har visse favoritter.

Lær barnet leseretningen
Følg teksten med din egen eller barnets pekefinger mens du leser. Da blir barnet kjent med hvilken retning teksten går i, og det hjelper barnet å sette ordene det hører I forbindelse med ordene på trykk.

Tilbake til innholdsoversikt

Les med toåringen

Toåringer er fulle av utforskertrang. Når barnet er mellom to og tre år gammelt, eksploderer språkutviklingen. Barnet forstår kanskje så mye som 400 ord! I denne perioden tar fantasien form og barnet kan følge med på kompliserte fortellinger.

Når barnet er mellom to og tre år gammelt, eksploderer språkutviklingen. Barnet forstår kanskje så mye som 400 ord! Det behersker stadig flere avanserte sider ved språket, for eksempel bruken av fortid, flertall og betingelsesord og -setninger. Nå kan du også forklare rim og bokstavlyder når dere leser.

Les jevnlig
Mens noen barn snakker i korte setninger, kommuniserer andre ved hjelp av bare ett eller to ord. Språkspekteret er bredt og variert. Fordi denne perioden er preget av språkutvikling, er det spesielt viktig at barnet blir lest for jevnlig.

Fantasi og fortellinger
Utforskeren liker å ordne ting i kategorier, og liker å sortere og sette ting i bås. Fantasien begynner å ta form og barnet kan nå utforske verden utenfor sin egen lille virkelighet. Det kan følge mer kompliserte fortellinger og prøver kanskje å lære enkle barnevers utenat. På den ene siden kan du glede deg over at barnet begynner å bli uavhengig, trygg på seg selv og en på alle måter enestående liten person. Du synes kanskje det er litt vemodig at det er lite “baby” igjen i barnet ditt.

15 lesetips
  1. Alfabetet
  2. Eventyr
  3. Tall og telling
  4. Form og farge
  5. Motsetninger
  6. Favorittfigurer
  7. Følelser/stemninger
  8. Bøker om å dele
  9. Bøker som viser par/finne to like
  10. Bøker med «late som»-leker
  11. Om å kle på seg
  12. Pottetrening
  13. Klassiske rollefigurer
  14. Vennskap
  15. Førstegangsopplevelser

 

Forklar hva rim er
Hvis du har lest rim og regler for barnet fra fødselen av, kan det være på tide å snakke  litt om rim. Forklar hva det betyr at noe rimer. Du kan for eksempel ta utgangspunkt i Ride, ride, ranke og si at “hus” og ”pus” rimer på hverandre fordi de slutter på samme lyd. Be barnet erstatte ordene i reglen med andre ord, for eksempel ”mus” i stedet for ”pus”.

Les også: Sjeldne ord beriker ordforrådet!

Lær barnet bokstavlydene
Forskningen viser at kjennskap til alfabetet før skolestart er en av de faktorene som i størst grad bestemmer hvor godt barnet mestrer lesing på sikt. Når barn lærer både navnet og lyden på bokstaven, blir det lettere for dem å knekke lesekoden og forstå symbolene (bokstavene) som skriftspråket består av.

Passende bøker
– Aktivitetsbøker
– Bøker med elementer som oppfordrer til interaktivitet
– Bøker med puslespill
–Magnetbøker

Still spørsmål
En teknikk som kan være nyttig i forhold til å utvikle barnets språkferdigheter (fra toårsalderen og oppover), går ut på å bytte om rollene. Dette innebærer at du i stedet for å lese, lokker frem fortellingen fra barnet ved å stille spørsmål og be barnet om å forklare innholdet nærmere. Når du snakker med to og tre-åringer, kan du bruke boken som utgangspunkt for samtalen.

Les også: Høtlesning under spesielle forhold

Paralleller til egen hverdag
Barn som er over tre år, kan gjerne få mer avanserte spørsmål. Trekk paralleller mellom boken og barnets egne opplevelser. Denne lesemetoden har vist seg å ha en positiv effekt på utviklingen av barnets muntlige språk.

Tilbake til innholdsoversikt

Last ned Babyverdens app her
Hva synes du om artikkelen?