Det er en tid for alt og alle barn utvikler seg i forskjellig tempo. Du bør lytte til barnets behov og humør når dere velger lesestoff, og for å vite når på dagen dere bør lese.

Sist oppdatert: 5. januar 2011

Barnet blir en “leser” i løpet av de første tre årene i livet. Fra spedbarnet som tygger på boken, babyen som tar på sidene og omsider blar om, toåringen som peker på bildene og roper ut ordene, til tre-åringen som stolt lærer seg favorittreglen utenat.

Velg rett bokformat
Allerede fra fødselen av, kan du hjelpe frem lesepotensialet i barnet ditt. Det første du bør gjøre, er å velge ut bøker som passer for barnet. Hvis barnets favorittbok også blir barnets favorittleketøy, har du gjort et godt valg. Formatet, det vil si boktype – tøybok, bok med luker, kartongbok, eventyrbok med harde permer, og så videre – bør stå til innholdet. For eksempel er det naturlig å velge en bok med luker når historien dreier seg om “borte-titt-tei” leken eller lignende.

Huskeregler
for høytlesing

1. La lesingen foregå på et egnet sted og til rett tid
2. La det være gøy
3. Snakk, les og snakk så om det dere har lest
4. Pek og forklar
5. Still spørsmål
6. Gi positive tilbakemeldinger
7. Gå foran med et godt eksempel
8. La det være lystbetont
9. Les hver dag
10. Velg passende bøker

Få en variert boksamling
Gi barnet et rikt utvalg av bøker og les dem om og om igjen. Bøkene påvirker måten du leser på og hvor mye du og barnet setter pris på lesestundene. Barn reagerer forskjellig på forskjellige typer bøker, og noen bøker krever mer utdyping og levendegjøring enn andre.

Enkle bøker og bøker til ettertanke
En “mine første ord”-bok krever kanskje ikke mer av foreldrene enn at de setter navn på de ulike bildene. Foreldre som er opptatt av dialog, vil nok uansett legge vekt på å bruke bildene som utgangspunkt for samtaler, for eksempel: “Se på ballen. Du har også en ball, en rød en. Husker du at vi lekte med den i går? Hva gjorde vi med ballen? Vi sparket den!”.

Fortellinger med en fortellerstemme, personskildringer og et klimaks, inspirerer kanskje mer til samtaler omkring innholdet enn bøker som ikke har disse ingrediensene.

Les samme bok flere ganger
Barnebøker er unike på den måten at de samme bøkene kan brukes på forskjellige stadier i barnas utvikling. Barnet blir kjent med boken første gang du leser den ved at du hjelper barnet med å forstå fortellingen. Du forklarer ukjente ord og uttrykk og beskriver illustrasjonene.

Når dere har lest boken noen ganger, tar opplevelsen en ny vending. Du har allerede dekket de elementære delene av innholdet, nå kan dere se på boken fra andre synsvinkler eller beslektede tema. Det er først og fremst viktig å velge bøker som du liker å lese og som barnet liker å se på.

La barnet strekke seg
Velg bøker med høy kvalitet, som er sikre og pedagogisk riktige. Pedagogisk sett bør du velge bøker med et innhold som ligger litt over barnets aktuelle utviklingsnivå. Det gir barnet noe å strekke seg mot, under din kyndige veiledning.

Når skal vi lese?
Velg et tidspunkt på dagen når barnet er i den rette stemningen, men ikke når barnet er overtrett. Velg en bok som passer til barnets humør. Hvis barnet er oppspilt, kan det være lurt å velge en bok som oppfordrer til bevegelse eller fysisk deltakelse, som for eksempel en bok med luker eller bevegelige deler.

Les på et rolig sted
Hvis barnet er i ferd med å roe seg, bør du velge bøker med tekst som går på rim. Legg lesingen til et fast tidspunkt, for eksempel etter lunsj, før formiddagshvilen eller ved leggetid på kvelden. Små barn er mest mottakelige i vante og forutsigbare omgivelser.

Velg et sted der det er hyggelig å være, og der det er mange spennende og lærerike bøker å velge mellom. Sørg for at dere ikke forstyrres av støy og andre ting som virker distraherende. Sett dere så godt til rette. Barnet vil nok helst sitte på fanget ditt.

La det være lystbetont
Sett barnet i fokus. Vær oppmerksom på barnets interesser og humør, og la barnet bestemme. Hvis babyen snur hodet bort og du ikke oppnår øyenkontakt, er den ikke interessert i å lese. Det kan være vanskelig for en aktiv toåring å sitte stille mens dere leser. Hvis du forsøker å tvinge barnet til å sitte i ro, kan det føre til at barnet forbinder lesingen med noe negativt.

La barnet få bevege seg fritt. Hvis det begynner å bli uoppmerksomt, kan du forsøke å gjenvinne oppmerksomheten, men du må ikke insistere på at barnet skal lytte hengivent. Hvis det ikke er interessert, kan du legge boken bort inntil videre.

Les hver dag
Det er viktig å etablere en daglig rutine for lesing, enten det er på dagtid eller før leggetid. Les minst et kvarter hver dag. Barnet kommer ganske sikkert til å se frem til denne lesestunden med deg. Hvor ofte barn bli lest for, og hvordan leseferdighetene utvikler seg, har blitt koblet opp mot lesekyndighet senere i livet.

Godt for språkutviklingen
En undersøkelse antyder at enkelte barn kanskje har vært gjennom så mange som 6.000 fortellinger før de begynner på skolen. Hvilke fordeler har barn av å bli lest for så mye? En omfattende analyse av 41 ulike studier av høytlesing mellom førskolebarn og foreldre, viste en klar sammenheng mellom hvor ofte barna ble lest for og hvordan språkutviklingen var, hvilke tidlige leseferdigheter barn hadde, og hvor flinke de ble til å lese selv.

Undersøkelsen antydet at hyppigheten og kvaliteten på høytlesingen i stor grad påvirket hvor godt barnet klarte seg på skolen i senere alder. Denne studien konkluderer med at høyt-lesing er en av de aktivitetene som er mest avgjørende for hvordan barnet mestrer lesing senere i livet.

Hentet fra Familieverdens foreldreveilederserie. Fagkonsulent: Liv Engen, førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelJesper Juul: Barns behov for oppmerksomhet
Neste artikkelBarn og søvn
DEL