I denne tiden får barnet sine første favorittbøker og etterligner deg når du leser med “bokbabling”. Du bør oppmuntre “bokbablingen” for den er viktig for senere leseferdigheter.

Sist oppdatert: 4. January 2011

Lesetips

Innhold
• Bøker med ord med morsomme lyder (Noen vil også begynne å fatte interesse for bokstaven sin.)
• Tall og telling
• Form og farge
• Motsetninger
• Musikk, bevegelse og dansing
• Dagligdagse aktiviteter i hjemmet, som matlaging eller rengjøring
• Hei og ha det
• Bøker som handler om atskillelse
• Følelser
(for eksempel glede eller frustrasjon)
• Kyss og klem
• Ting som beveger se (biler, lastebiler, busser, fly)
• Bøker med enkle spørsmål/instruksjoner
• Kjente og ukjente dyr
• Kan du se . . . (finne ting som er skjult)
• Jeg klarer det selv!
• Årsak og virkning
• Kle på seg – spesielt sko
• Bøker med kjempebokstaver

Typer bøker
• Kartongbøker med luker
• Bøker med puslespill
• Fotoalbumbøker
• Tøybøker eller bøker med borrelås, glidelås og sløyfer
• Eventyrbøker

Barnets ordforråd vokser med rekordfart dette året. Barnet lærer ikke bare nye ord, men også å bruke ordene på en meningsfull måte. Ved 15 måneders alder kan barnet kanskje sette sammen ord. Når det er 18 måneder gammelt, har det gjerne et ordforråd på 50 ord, men bruker bare ca. 20 av disse regelmessig.

Problemløseren
I løpet av ettårsalderen begynner de fleste barn å gå, og de blir etter hvert flinke til å løse problemer. Barnet finner raskt ut hvordan det skal få maten det ikke liker til å forsvinne, eller hvordan det skal få korken av brusflasken. Det kan navnet på flere av klesplaggene sine og begynner å vise interesse for å kle seg selv, spesielt å ta på sko og strømper.

Bokbabling
Hvis barnet later som om det leser, er det viktig å oppmuntre det! “Bokbabling” er en viktig forutsetning for senere leseferdigheter. Vær barnets publikum eller hjelp det med å samle sammen dukker og kosedyr som det kan lese for selv.

Aktiv i historien
Voksne ser på lesing som en stillesittende aktivitet, men det gjør ikke barn. De vil helst bevege seg rundt i historien, spille rollespill, danse og herme etter rollefigurene.

La barnet velge bok
Du kan faktisk dømme en bok etter utseendet, og det kan du være sikker på at barnet også gjør. La barnet velge hvilke bøker dere skal lese. Du blir snart vant til at det stadig ombestemmer seg, og at det har visse favoritter.

Lær barnet leseretningen
Følg teksten med din egen eller barnets pekefinger mens du leser. Da blir barnet kjent med hvilken retning teksten går i, og det hjelper barnet å sette ordene det hører I forbindelse med ordene på trykk.

Hentet fra Familieverdens foreldreveilederserie. Fagkonsulent: Liv Engen, førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelHvem er trøttest?
Neste artikkelSjekk sikkerheten på barnets bøker
DEL