Barn med cøliaki og hveteallergi reagerer på proteinet gluten som finnes i hvete. De fleste norske korn- og bakervarer inneholder hvete, dette gjelder også flere blandingsprodukter enn vi vanligvis tror. Sjekk derfor innholdsfortegnelsen nøye før du serverer mat til glutenallergikere.

Sist oppdatert: 11. januar 2011

Ved cøliaki reagerer kroppen på proteinet gluten, som finnes i hvete, rug,  bygg, havre, rughvete (triticale) og spelt. Alle disse kornslagene skal kuttes ut av kosten ved påvist cøliaki. Det skal også matvarer som inneholder disse kornslagene.

Cøliaki er en kronisk betennelsessykdom som skyldes at tynntarmens immunsystem reagerer mot egne tarmtotter. Dette fremprovoseres av proteinet gluten. Tarmtottene er ansvarlige for å suge til seg næring av ulikt slag og når disse angripes klarer ikke kroppen å ta til seg viktig næringsstoffer. 

Hveteallergi
Hveteallergi betyr at man reagerer allergisk på proteinet i hvete. Vanligvis reagerer en på hvetestøv i luften, ikke på hvete via mat. Grunnen er at hveteproteinen lett forandrer fasong og blir ”ufarlige” etter å ha vært oppvarmet. Noen reagerer også på hvete dersom de har pollenallergi(kryssallergi). For dem som reagerer på hvete i matvarer, vil et glutenfritt kosthold i de fleste tilfeller være nødvendig.

Reagerer på kornprodukter
Det meste av norske kornprodukter og bakervarer inneholder hvete. Hvete brukes også i en rekke sammensatte retter, som for eksempel sauser og supper. Vanlig pasta (makaroni, spagetti og lignende) er basert på hvete. De fleste hveteallergikere reagerer også på rug og bygg. Korntyper som mais, ris og hirse er gode erstatningsprodukter.

Erstatningsprodukter
Mange tåler også renset havre. Det finnes flere ulike grøter som kan gis til små barn med cøliaki. Glutenfrie melblandinger, pasta, kjeks, knekkebrød og frokostblandinger kan også brukes. Noen av disse inneholder hvetestivelse, men her er hveteproteinet fjernet slik at de fleste tåler det. Siden hvete brukes i mange sammensatte matvarer, er det viktig å lese ingredienslistene nøye!

Velg rene produkter
Hveteprotein finnes ikke i rene produkter av melk, egg, kjøtt, fisk, skalldyr, frukt, nøtter, olje eller grønnsaker. De fleste påleggstyper er uten hvete, men det kan finnes i leverpostei, pølser, farsemat og i produkter med griljermel. Mange hveteallergikere baker brød selv, men det er også enkelte bakere som selger egnede glutenfrie varer.

Finn inspirasjon
Se i kokebøker eller søk på nettet, du vil finne mange oppskrifter på bakst uten hvetemel. Som jevning i sauser og lignende kan du bruke maisenna eller potetmel. Potetmel kan fint brukes i stedet for hvetemel i for eksempel en kakebunn

Hentet fra Familieverdens foreldreveilederserie. Fagkonsulent: Gunn Helene Arsky

Hva synes du om artikkelen?