BabyKnip deg sterk!

Knip deg sterk!

Man kan starte med knipeøvelser for å styrke bekkenbunnen med én gang man har blitt gravid. Men de fleste studier som er gjort starter fra rundt uke 20. Illustrasjonsfoto: iStock
Av Randi Bentzen 12412

Knipeøvelser styrker bekkenbunnsmusklene og er særlig viktige under svangerskapet når disse musklene utsettes for ekstra press. Begynn tidlig i svangerskapet og fortsett med dem etter fødselen, da er musklene tøyet og må strammes opp.

Er bekkenbunnsmusklene svake, kan du få ubehag som:

– dårlig kontroll av blærefunksjonen – «lekking» og småskvetting
– vansker med å holde på gass fra endetarmen
– tendens til hemorroider
– fordøyelsesbesvær som forstoppelse
– tendens til nedsynking og fremfall av skjede og livmor
– utilfredsstillende seksuelt samliv
– ryggsmerter og tretthetsfølelse i underliv og lår

Knipeøvelser
Knipeøvelser styrker bekkenbunnsmusklene og er særlig viktige under svangerskapet når disse musklene utsettes for ekstra press. Du kan gjøre knipeøvelser hvor som helst og når som helst. Begynn tidlig i svangerskapet og fortsett med dem etter fødselen, da er musklene tøyet og må strammes opp.

Slik gjør du knipeøvelser
Knip sammen nedentil som for å stoppe å tisse. Du skal ha følelsen av å trekke musklene opp mens du kniper. Knip sammenhengende i tre til fire sekunder, og øk etter hvert til seks til åtte sekunder. Det er bra å knipe flere ganger daglig, for eksempel ti knip tre ganger daglig de første månedene. Du kan teste musklene ved å prøve å stoppe strålen når du tisser, mot slutten av vannlatingen.

Følg babyens utvikling: Last ned Babyverdens app her
Hva synes du om artikkelen? 
Neste artikkel

Nyeste artikler: