Nesten fire av ti nybakte mødre har svak bekkenbunnsmuskulatur, med de mindre hyggelig konsekvenser det medfører. Det finnes heldigvis hjelp å få.

Sist oppdatert: 1. juni 2010

– Svak bekkenbunnsmuskulatur etter fødsel er vanlig, og kan ha veldig leie effekter for dem det gjelder. Urinlekkasje i varierende grad er gjerne det vanligste, samt at man lekker luft fra skjeden. Jeg har også hatt pasienter som nærmest har avskrevet samleie etter fødsel, fordi det gjør vondt eller fordi de har fått et så dårlig forhold til sitt eget underliv, sier spesialfysioterapeut Else Marie Zakariassen ved Stavanger Sentrum Fysioterapi.
 
Hun har spesialkompetanse på kvinnehelse og inkontinensbehandling, og møter mange kvinner som sliter med svak bekkenbunnsmuskulatur. Mange av disse er nybakte mødre. Og om urinlekkasje når man trener eller et dårlig sexliv er kjipt nok, kan tilstanden for enkelte være enda verre.
 
– Noen opplever analinkontinens, der man lekker luft og avføring. Det er virkelig et tabuområde, men også slike plager kan bli bedre av trening. Svak bekkenbunnsmuskulatur kan på sikt føre til nedfall av skjedevegger, livmor og tarm, sier Zakariassen.
 
Vår journalist har prøvd ut ulike metoder – les om dette i saken:
 
Mange er plaget
Med andre ord: Trening er nødvendig, både under svangerskap og etter fødsel. Rundt 30-40 prosent av gravide og nybakte mødre lider av svak bekkenbunn, i følge Vitacon, som produserer et apparat som brukes til dette formål. Tyngden av barnet under graviditeten, hormoner, og effekten på kroppen etter en vaginal fødsel, kan føre til at bekkenbunnsmusklene blir svekket eller skadet.
 
– De fleste kvinner kjenner det ganske enkelt selv dersom muskulaturen er dårlig. Lekkasje og luft er jo enkle symptomer å kjenne igjen, men mange har ganske enkelt en manglende kontakt med underlivet, og kjenner seg slapp og åpen, noe som for mange blir ekstra tydelig under samleie, forklarer fysioterapeuten.
 
– Det kan ta et år før man kjenner igjen sitt «gamle jeg»
– Det er vanskelig å si hvilke kvinner som vil oppleve denne bivirkningen av graviditet og fødsel. Kvinner som har fått rifter eller blitt klippet under forløsningen, bør være ekstra på vakt, men også dem som har tatt keisersnitt eller hatt en ukomplisert fødsel, kan bli plaget. Det viktige er at man er oppmerksom selv – og at man vet at det finnes hjelp, understreker Zakariassen.
 
Hun sier at det riktignok kan ta ett år før man kjenner seg som sitt ”gamle jeg” etter en fødsel, særlig hvis man ammer. Men har man noen av symptomene ovenfor, og kjenner liten eller ingen forbedring nedentil allerede to til tre måneder etter fødsel, bør man få henvisning til fysioterapeut for opptrening. Blir man henvist til en spesialist med driftsavtale, har man rett til å få deler av kostnadene ved behandlingen dekket.
 
– De fleste sentrale steder har fysioterapeuter med kompetanse innen dette, men også vanlige fysioterapeuter skal kunne hjelpe kvinner med slike problemer, sier Zakariassen.
 
– Ikke bruk hjemmetreningapparatene ukritisk!
Det er en rekke hjemmetreningsapparater tilgjengelig på markedet, men Zakariassen er skeptisk til at man bruker disse ukritisk på egen hånd, i tro av at det er nok. De siste årene har hun brukt apparatet Biofeedback, der pasienten med egne øyne kan se på en skjerm hvor sterkt hun kniper, og måle sin egen progresjon.
 
– Det er vikig å bli hjulpet i gang og forklart hvordan man trener riktig. Dersom man er plaget, er det viktig at man går til behandling og får god oppfølging, slik at man er sikker på at progresjonen er god. All erfaring viser at de som faller utenfor slike kontroller, sjelden blir bedre, sier hun. 
 
Sjekk teknikken hos jormor
– Mange av mine pasienter er fortvilte fordi de selv mener de har trent bekkenbunnen, men i mange tilfeller har de ikke trent riktig. En måte å sjekke det på, er å stoppe strålen når du tisser. Klarer du det, er du inne på rett teknikk, men du bør ikke fortsette å gjøre dette når du er på do! Det går også an å kjenne etter med en finger. Du skal kjenne et lite trykk når du slapper av etter knipet.
For deg som er gravid, kan det enkleste være å be jordmor eller lege om å sjekke teknikken din neste gang du er på kontroll.
 
Minst to ganger i uka
– Alle kvinner bør trene bekkenbunnen to-tre ganger i uka. Lider du av lekkasje, bør du gjøre 15 til 30 knip hver dag. Ett skikkelig knip skal vare i 10 sekunder. Det er greit å gjøre det til en vane å knipe i daglige situasjoner – for eksempel i bilen på vei til jobb, når du snakker i telefonen, eller når du er i møter, er fysioterapeutens tips.
 
Hva synes du om artikkelen?