– Vanntrening er gull verdt når man er i tredje trimester, og er en god forberedelse til fødsel, mener de gravide damene. Hvis du savner annen trening eller ønsker en aktiv fødselsforberedelse, kan dette være et supert alternativ.

Sist oppdatert: 9. juni 2010

Musikken gjaller i veggene rundt bassenget på Lassa Rehabiliteringssenter i Stavanger. Jordmor og vanntreningsinstruktør Ragna Larsen (øverste bilde) står på bassengkanten. Med store bevegelser og et enda større smil leder hun en heldig gruppe gravide damer gjennom et rytmisk og energisk oppvarmingsprogram.
Latteren sitter løst i vannet. Damene med mager av alle størrelser og fasonger er mer avslappet sammen enn selv de mest selvsikre bikinispradere på badestranden.
 
– Nå er dere en uke nærmere målet enn sist, sier Ragna med et smil, før hun fortsetter treningsprogrammet.
 
– Kjenn etter hva som føles greit! minner hun damene på.
 
God atmosfære i bassenget
Kanskje er det gode humøret i bassenget et utslag av at endorfinene får etterlengtet utløp i ellers stive, tunge og tildels bekkenløse tredjetrimesterkropper. Kanskje skyldes den gode stemningen at det er fredag, og at disse ellers travle damene har fått et sjeldent friminutt der alt handler om dem selv og babyen. Eller kanskje er det det varme vannet og de deilige bevegelsene som gjør utslaget?
 

Sannsynligvis er det en kombinasjon av alt som gjør at trening i basseng er blitt en hit blant gravide. For det er det, kan Ragna Thorsen og kollega Grethe Teigen skrive under på. De driver jordmorsenteret Mamastork i Stavanger sammen med kollega Ann Baaserud, og har arrangert vanntrening i tre år.

 
Godt for bekkenet
– De fleste gravide kvinner har travle hverdager, med jobber og gjerne flere barn. For mange er det å komme hit og få trent et etterlengtet friminutt. Ikke minst er dette en flott treningsform for dem som har bekkenløsning eller av andre grunner sliter med å bevege seg så mye som de skulle ønske i graviditeten, sier Ragna.
 
– Det er selvsagt ikke alle som kan trene i vann. Vi anbefaler det for eksempel ikke til dem med blødninger, premature rier eller dem som har fått beskjed om å holde seg i ro. Men for de fleste gravide er denne treningen veldig skånsom.
– Også for dem med bekkenløsning kan dette være et fint alternativ. Mange forteller at de er blitt bedre i bekkenet etter å ha trent i basseng. For tunge flerlingmødre er det et flott alternativ – vi har hatt både tvilling- og trillinggravide her. Man kan trene effektivt og utnytte motstanden i vannet, uten støtene man får på land, legger Grethe til.
 
– Jeg har bekkenløsning, men denne treningen er helt topp allikevel, sier tredjegangsmamma Trude Austbø (33).
– Så lenge jeg lytter til kroppen og bekkenet, er det ingen problem å trene i vann.
– Og så er det deilig å ikke veie så mye, smiler en med-gravid med struttende mage.
 
Fysisk og mental trening
Kombinasjonen fysisk trening og mental forberedelse er viktig, tror de to jordmødrene.
 
– Mange gravide er opptatt av å holde seg i fysisk god form, noe som er bra. Allikevel er det viktig at også hodet henger med hvis treningen skal ha noe virkning på fødselsopplevelsen, påpeker Grethe.
 
I tillegg til fysisk trening er avspenning, pusteøvelser og uttøyning en viktig del av bassengtimene på Lassa. En teoretisk del er det også alltid satt av tid til.
 
– En god fødselsopplevelse er avhengig av flere faktorer, som blant annet å utløse de rette hormonene. Dette henger sammen med evnen til å være avspent og avslappet. Er man fysisk og psykisk godt forberedt, har man større sjanse til å oppnå akkurat det, sier Grethe.
 
Forbereder seg til fødselen
– Det er klart for pusteøvelse, instruerer Ragna fra bassengkanten.
 
Fire av damene i bassenget stiller seg opp med strake armer ut mot kanten, mens resten stiller seg på rekke. Den første trekker pusten dypt, går under vannet, puster langsomt ut, og kommer opp mellom armene på en av de fire. Der trekker hun pusten dypt inn igjen, går under vannet, og kommer opp hos neste i rekken.
 

– Gjennom denne øvelsen lærer den gravide å puste kontrollert og rytmisk, forklarer Grethe, som står i vannet sammen med kvinnene. En etter en dukker de ned – puster ut – kommer opp. Den avslappede stemningen fra oppvarmingsdelen har måttet vike for en tydelig konsentrasjon.

– For meg som er førstegangsgravid er det kjempefint å ha noe konkret å forholde meg til når jeg forbereder meg til fødsel. I tillegg er det kjekt å trene med andre gravide som har født før, og kan høste av sin erfaring, sier Miriam Lie (26).
 
På lag med kroppen – og hverandre
Flyteøvelser og avspenningsøvelser er en viktig del av timen. Damene går sammen to og to, og er nødt til å stole på hverandre. Viktig lærdom, mener jordmor Grethe.
 
– Når man er i fødsel, er man nødt til å stole på og samarbeide med en jordmor. Det er nyttig å ha vært i lignende situasjoner før. Gjennom denne treningen lærer man å kjenne på kroppen og hvordan det er å være nødt til å gi seg hen i en situasjon der man kanskje helst ville hatt kontrollen selv.
Vanntreningen for gravide er et populært tilbud over hele landet, og kan være en fin treningsform gjennom hele graviditeten. Grethe Teigen tror imidlertid effekten er størst i tredje trimester.
 
– Da begynner både kroppen og psyken å forberede seg til fødselen, og vanlig trening begynner ofte å bli tungt.
– Og så er det veldig kjekt og sosialt, smiler Miriam Lie.
Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelPlutselig 9 cm åpning….
Neste artikkelVideoblogg om IVF (prøverørsbehandling)
DEL