Det er viktig å holde kroppen i bevegelse når du er gravid, men bevegelsene må være riktige. Visste du at yoga kan hjelpe både mot kvalme, trøtthet og bekkenleddplager? Det enkleste er ofte det beste! Her er tips til øvelser du fint kan gjøre hjemme.

– Yoga er en blanding av fysiske øvelser, pusteøvelser og avspenning. Vi bruker kroppens egen vekt som motstand slik at alle får effekt av yoga uansett hvilket utgangspunkt man har. Yoga gjør at du håndterer endringer bedre og kan brukes i alle livsfaser. Som gravid får du mer energi når du gjør yoga, sier Bodil Mauritzen.

Mauritzen er innehaver av Yogayoga i Stavanger og svært engasjert! Det skulle bare mangle, hun sa opp en fast jobb for å starte yogasenter mens hun selv var i fødselspermisjon. Trebarnsmoren brenner for at gravide skal gjøre yoga.

Bodil Mauritzen, innehaver Yogayoga

– Vi tilpasser øvelsene en kropp som stadig er forandring, i hver periode av graviditeten er det nye behov. Gjennom yoga blir gravide fysisk og mentalt forberedt til fødsel og tiden etterpå. Øvelsene øker sirkulasjonen og styrker kroppen, særlig rygg og bekken. I tillegg gir pusteøvelsene energi, og avspenningsøvelsene sørger for ro, balanse og overskudd, forteller Mauritzen.

Enkelt og effektivt
Yoga stammer fra India og har vært brukt i flere tusen år. Ordet yoga betyr balanse – et nøkkelord for øvelsene som gjør så godt for kropp og sjel. Øvelsene er ment for å balansere kroppen tilbake til original stand. Det er en enkel treningsform som ikke krever mer enn en enkel matte og gulvplass.

Begynn gjerne før du er gravid
Som sertifisert Iyengar Yoga-lærer sier Bodil at den beste investeringen er å gjøre yoga før en er gravid. Da er kroppen sterk og klar, og Bodil forteller at det til og med er egne øvelser for å øke fertiliteten, dersom noen skulle trenger det.

– Hvis en gjør yoga før en blir gravid, kan en fortsette også når en oppdager at en er gravid. Som yogalærer vil jeg gjerne vite om det, for det er noen hensyn vi skal ta dersom du blir gravid. I tillegg kan jeg som lærer tilpasse om eleven for eksempel er ekstra trøtt eller kvalm, sier Bodil.

Fra uke 14 for nybegynnere
Hvis en ikke har gjort yoga tidligere, anbefaler Bodil å gjøre yoga fra uke 14 i svangerskapet og helt fram til fødselen.
– Helst bør øvelsene gjøres to ganger i uken eller mer, da merkes forandringer. Øvelsene gjør både godt for mor og barn. Jeg har hatt gravide med bekkenløsning på kurs som har blitt kvitt plagene etter to ganger, sier Bodil.

Øvelser du kan gjøre hjemme – når det passer
Bodil har også laget en egen yoga-dvd for gravide. Den ble filmet sju uker før Bodil fødte datteren Lotte. Disse kan du se øverst i artikkelen.

– Tanken bak å lage videosnutter av øvelsene er at man i ro og mak kan gjøre yogaøvelser hjemme når det måtte passe. Ikke alle har tilgang til et yogasenter, og derfor er øvelsene lagt opp slik at alle kan delta med et minimum av forkunnskaper. Alt blir nøye forklart så det er enkelt å følge med, det blir som å få en yogalærer hjem i stuen, forklarer Mauritzen.

Du kan gjøre hver øvelse alene og sette sammen flere i en serie. Det er opp til deg! Ti minutter er bedre enn ingenting, men jo mer tid du investerer – jo mer får du igjen!

Podcast: Trening under graviditeten
Gjest: jordmor og treningsinstruktør Cecilie Eik


Last ned Babyverdens app her
Hva synes du om artikkelen?