– Jeg er overbevist om at yogaen er en av hovedgrunnene til at jeg har vært i så god form under hele svangerskapet, sier Jorunn Tennfjord. Hun har passert terminen med åtte dager og nyter gravid-yogaen i fulle drag.

Sist oppdatert: 28. april 2010

Yoga er en populær treningsform for gravide. Ekspertene hevder at yoga har fordeler både under svangerskapet, under fødselen og i barselperioden. Babyverdens journalist (som er i femte måned) testet ut en yogatime for gravide.

Det er ingen enkel oppgave å holde balansen på ett bein når man har en mage som bare blir større og større for hver uke. Damene som har kommet på yogatimen for gravide på Atha Yoga i Stavanger denne lørdagen, er imidlertid beundringsverdig velbalanserte. De har tydeligvis vært med på dette før.

– Tenk at dere presser korsryggen opp mot en vegg. Slipp ned halebeinet. La pusten komme til, forklarer instruktør Mia Lövig.
Bevisstheten rundt bevegelse og pust gjør godt for gravide kropper med slitne korsrygger, ømme bekken og hovne ben. Kroppen arbeider rolig, men bevisst i stillinger man sjelden er i til daglig, men som man med en gang kjenner at man har utrolig godt av.

Jorunns siste yogatime før fødselen 
– Knip skulderbladene sammen før dere går opp i "hunden som ser ned". Sånn, kjenner du forskjellen? spør Mia, mens hun presser fingrene sine mellom skulderbladene til Jorunn Tennfjord (30). Åtte dager over termin har den vordende førstegangsmammaen tatt sjansen på å oppsøke det som blir hennes garantert siste yogatime for gravide under dette svangerskapet. Den store magen er såvisst ingen hindring.

– Jeg er overbevist om at yogaen er en av hovedgrunnene til at jeg har vært i så god form under hele svangerskapet, sier Jorunn etter timen. Vorian Maryssael (40) er enig. I 32. svangerskapsuke med tvillinger har hun ikke mye annet valg enn å være i ro mesteparten av tiden. Da utgjør to yogatimer i uken en stor forskjell.

– Det er utrolig deilig å bare kunne strekke på seg og være bevisst på kroppen. Jeg våkner ofte om natten og har vondt i ryggen, og da er det godt å kunne gjøre noen yogaøvelser som hjelper mot spenningene slik at jeg kan sove videre.

Instruktør Camilla Veen

Jorunn og Vorian har begge drevet aktivt med yoga i flere år, og har gradvis gått over til svangerskapsyoga.

– Jeg fortsatte på de vanlige yogatimene så lenge jeg klarte, men etterhvert som jeg kom ut i andre trimester, klarte jeg rett og slett ikke å henge med på tempoet. Da trappet jeg ned til litt roligere yogaformer, og etterhvert var gravid-yoga nok. Da jeg var helt fersk gravid, var disse timene litt for lette, men etterhvert har de blitt mer enn utfordrende nok, sier Jorunn med et smil.

Yoga - en treningsform man kan begynne med som gravid
Atha Yoga tilbyr to yogatimer for gravide i uken. På de fleste norske yogasentre vil man finne tilbud både for gravide og nybakte mødre. Tilbudet har alltid vært populært, forteller instruktør Mia Lövig. 

– Yoga er en av de få treningsformene man kan begynne å utføre for første gang når man er gravid, og som de aller fleste kan holde på med helt til barnet er født og i barselperioden, forteller Mia.

Hun har stor tro på yogaens effekter, både under svangerskapet og som fødselsforberedende metode. Det aller viktigste, mener hun, er en del av yogaens grunnfilosofi, nemlig å jobbe med pusten gjennom fysiske utfordringer.


– Da jeg fødte mitt første barn, hadde jeg gått på alle mulige fødselsforberedende kurs for å prøve å være så forberedt som mulig. Men da jeg lå og skulle føde, ante jeg ikke hvordan jeg skulle håndtere smertene. Det nytter ikke at en jordmor sier at man skal fokusere på pusten, når man aldri har gjort det før. Fødslene jeg har hatt etter at jeg begynte med yoga, har vært en helt annen opplevelse. Jeg har klart å jobbe meg gjennom riene og jeg har ikke fått den panikken og ønsket om å flykte fra smertene, som jeg hadde første gang, forteller hun.

Håper yogatreningen vil bidra positivt under riene 
Vorian og Jorunn håper også yogatreningen de har gjort vil være positivt under fødselen. Begge er førstegangsfødende og håper på å kunne føde på vanlig måte. Selv om de ikke har født før, er begge selvsagt klare over at de vil måtte håndtere en smerte de ikke har kjent maken til. De har tro på at om yogatreningen ikke kan være med på å gjøre fødselsopplevelsen mindre intens, så vil den bidra positivt i håndteringen av riene.     

– Når man driver med yoga, lærer man å jobbe seg gjennom det som er vondt og ubehagelig. Man puster seg igjennom det, i stedet for å forsøke å flykte fra det, sier Vorian.

Instruktør Mia Lövig
Forbereder kroppen på fødsel
Selv om timen er roligere enn en vanlig yogatime, betyr ikke det at ikke utfordringene står i kø. Her må man virkelig jobbe bevisst for å ikke spenne seg i enkelte øvelser. Som i hofteåpnerne. Instruert av Mia, legger vi bena lett i kors, og lener oss fremover på gulvet. Vi legger armene ut foran oss – og slipper ut et lite ”au!”, før vi prøver å puste ut det vonde. Dette kan man trygt si kjennes godt i hofter og lår – på en ”god-vond” måte.
Slike hofteåpnere går igjen i yogatimer for gravide. Alle er kjent med at nakke og skuldre gjerne blir stive og vonde når man er stresset eller passiv, men det setter seg mye spenninger i hoftene også. I tillegg fokuseres det på stående øvelser. Å øke fleksibilitet og styrke i lår og hofter er en god forberedelse før det som kan bli en tøff fødsel.
 
– Press føttene så godt dere kan ned mot bakken når dere står. Kjenner dere at dere aktiviserer bekkenbunnsmuskulaturen nå? spør Mia. Så sannelig. Her får vi servert et supplement til de tradisjonelle knipeøvelsene. Å styrke bekkenbunnen er viktig både under svangerskapet og etter fødselen.
 
 
Heller yoga enn vin!
Etter en time forstår vi hvorfor dette er en så populær treningsform for gravide som ellers er forhindret fra å hoppe og sprette rundt som vanlig. Kroppen er myk og avslappet, pusten er rolig og spenninger i hofter og nakke har letnet.
– Mange av dem som begynner hos oss for første gang når de er gravide, får øynene opp for fordelene med yoga, og fortsetter med vanlig yoga etterpå, forteller Mia.
 
Jorunn og Vorian ser begge frem til å fortsette med yoga så snart de har mulighet etter fødselen. Til forskjell fra annen trening, er man ikke nødt til å vente i seks uker med å gjøre enkle yogaøvelser, så lenge man tar hensyn til kroppen og sin egen form. Jorunn og Vorian gleder seg i alle fall til de har kommet seg såpass at de kan ta skikkelig i.
– Å begynne med litt mer intens yoga igjen er noe av det jeg ser mest frem til etter fødselen, sier Jorunn, og legger til:
– Jeg gleder meg nesten mer til å stå på hodet enn til å drikke vin!
 

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelHyperaktiv baby?
Neste artikkelRåd og retningslinjer for gravid-yoga
DEL