Det er ingen tvil om at det kan dukke opp ekstra bekymringer hos gravide. Du tenker kanskje på den lille i magen og hva som skjer med kroppen din? Ingrid Randen har gode tips på hvordan du kan gjøre hverdagen litt enklere med stressmestring.

Sist oppdatert: 3. mai 2019

1. Kjenn på pusten
Å puste er det kraftigste virkemiddelet vi har mot stress. Det er viktig å legge merke til hvordan du puster. Er pusten overfladisk eller er den normal? Til vanlig tenker vi ikke over hvordan vi puster, og det hele går automatisk. Når du er stresset er pusten ofte overfladisk, så er godt tips er derfor å fokusere på pusten. Gjerne stoppe opp og kjenn at du trekker pusten helt ned i lungene.

2. Klarer du å finne utløsende årsaker?
Det kan være problemer på jobb, i samlivet eller i familien. Finner du roten til dette, kan du ofte gjøre noe med det. Hvis du ikke kan gjøre noe med det, finnes det måter å takle situasjonen bedre på, så lenge du vet det er her stresset kommer fra.

3. Prøv å stå i det, men la det passere
Kjenn på følelsene og vit at det er helt normalt. Stå litt i det, og tillat deg selv å la det passere.

Hvis du vil lese mer utdypende om stressmestring fra Ingrid Randen, kan du klikke her

 

4. Lær deg selv å kjenne
Du må lære deg selv å kjenne. Når tankene begynner å spinne burde du stoppe opp og kjenne på dem. Stå i det litt. Kjenne om dette er noe du klarer å komme gjennom ved å trekke pusten dypt, eller om dette er noe som kommer til å ødelegge hele dagen. Da kan du gjerne finne ut hva det er som forårsaker stresset.

5. Sorter tankene – ikke bli fanget av dem
Mange ganger kan hverdagen være overveldende. Jobb, familie, venner og samliv kan spinne rundt i hodet, og bli et eneste stort kaos. Prøv å sortere dem. Finn ut hva som er stressfaktoren ved de forskjellige tingene du går og bekymrer deg over, og prøv å vippe tankene over i positiv retning kontra negativ.

6. Anerkjenn følelsene dine
Selv om dette ikke er første steg på veien til bedre stressmestring, er det er viktig del av å mestre stress. Hvis du klarer å anerkjenne følelsene og tankene du sitter inne med, er mye av grunnlaget for en mindre stresset hverdag allerede lagt.

7. Snakk med noen
Hvis du føler deg trygg på at en samtale med partner eller venninner er til hjelp, så kan en samtale med dem være hjelpsomt. Hvis dette er årsaken til mer stress, anbefales en samtale med helsepersonell, som jordmor for eksempel.

8. Prioriter deg selv
Du er på sitt beste når du har det bra med deg selv. Det er først da det blir lettere å ta vare på andre. Prioriter deg selv så godt du klarer.

9. Gjør noe du liker
En tur i skogen er aldri galt, men andre ting kan også være bra. Om det er å høre på musikk, se på en serie, strikke eller hekle – positive innslag gjør sjeldent vondt. Det betyr ikke at du skal fortrenge tankene, men bruke aktiviteter som noe som kommer i tillegg til resterende stressmestring.

10. Begrens sosiale medier
Sosiale medier er ypperlig for inspirasjon til barnerommet, eller en god kilde for å ta kontakt med familie og venner. Dette er gode egenskaper sosiale medier har, men baksidene er der. Bruk sosiale medier bevisst og ikke uhemmet.

11. Ikke google deg ihjel
På Google kan du finne mye nyttig informasjon, men fallgruvene er der. Er du bekymret eller ikke føler deg bra er det bedre å ta kontakt med jordmor.

12. Prøve å nyte svangerskapet – se for deg fremtiden med den lille
Noen ganger kan det også være bra å se fremover. Hvordan det vil være å ha den lille der. Det å se frem til noe kan virke positivt. De aller fleste gleder seg veldig, og det kan være mye til hjelp på stressnivået frem mot fødsel.

Kilde: Jordmor Ingrid Randen

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelSteffen
Neste artikkelStressmestring i graviditeten
DEL