Det er mange råd om hva man skal spise og ikke når man ammer. Men ofte får mat skylden for ting som skyldes noe helt annet. Derfor vil jeg se på mytene og avkrefte eller bekrefte dem!

Sist oppdatert: 5. mars 2015

Det hevdes at mat kan forårsake allergi hos barnet, eller gi det vondt i magen. Noen matvarer skal styrke melkeproduksjonen, andre svekke den. Min erfaring er at mors kosthold tillegges mer makt enn det egentlig har. Neste uke vil jeg se nærmere på det som handler om allergi og vondt i magen. I dette blogginnlegget ser jeg på matens påvirkning på melkeproduksjonen.

Fra gammelt av
Det er mye myter og riter knyttet til barselperioden, alts de første seks ukene etter fødselen. De fleste kulturer har bestemte tradisjoner for hvordan man skal behandle barselkvinner og babyer i denne perioden. Mye handler om mors kosthold.

Her i Norge var det for et par generasjoner siden vanlig at barselkvinnene lå på ryggen i sengen i barseltiden. Babyen, huset og eldre barn tok andre kvinner i familien seg av. Man mente at barselkvinnene trengte ekstra kraftig kost i denne perioden for å hente seg inn etter fødselen, og for å lage nok melk. Rømmegrøt var en av de matrettene som ble ansett som bra.

I Kina skal barselkvinner holde seg innendørs i 30 dager etter fødselen, og skal spise spesielle supper som er forbeholdt denne perioden. I India spiser kvinnene mye mindre krydder de første seks ukene etter fødselen enn ellers, for å skåne babyens mage.

Mat som skal øke melkeproduksjonen
Fortsatt tror mange at man skal drikke ekstra mye vann for å lage nok melk. Men det trenger du ikke. Drikk når du er tørst! Mange blir tørste når de ammer, og så lenge du lytter til kroppens signaler og drikker etter behov, vil det ikke påvirke melkeproduksjonen. Det er ikke vits i å drikke mer. Du må ikke drikke tilsvarende melkemengden du skal produsere. Drikk når du er tørst, og drikk fortrinnsvis vann – det er sunnest. Enkelte matvarer sies å kunne øke melkeproduksjonen. Se under.

Havre sies å kunne øke melkeproduksjonen. Det er et sunt kornslag, så spis gjerne mye av det mens du ammer. Men det er usikkert om det virker.

Vørterøl har jeg ingen erfaring med, men det er flere kjerringråd som anbefaler å drikke dette for å øke melkeproduksjonen. Det finnes ikke forskning som viser om det virker.

Amme-te er en grei tørsteslukker dersom du liker smaken. Men det er ikke påvist at det hjelper, så det er ikke noe poeng å drikke mye for å øke melkeproduksjonen.

Hvordan vet vi om det virker?
Det gjør vi vanligvis ikke. Det er det som er så vanskelig. En del mødre opplever at de får mer melk etter å ha inntatt noen av disse drikkene eller matvarene. Men i en periode hvor mor opplever bekymring for at melkeproduksjonen er for lav, vil hun naturlig nok også ha fokus på ammingen. Hun vil derfor sannsynligvis legge barnet til brystet oftere for å være sikker på at det får nok mat. Dette skjer gjerne parallellt med at hun prøver ulike kjerringråd. Så er jo spørsmålet hva det er som økte melkeproduksjonen – kostholdet eller den hyppige ammefrekvensen?

Hvor mye melk du lager i brystene, avhenger helt av hvor mye som tas ut. Volumet som tas ut vil alltid gjenskapes. Tar du ut melk ofte (hver andre time eller oftere), vil ammehormonene holde seg særlig høye, og brystene vil produsere mer melk enn det du har tatt ut (altså det babyen har drukket). Slik økes melkeproduksjonen.

Kan i verste fall virke mot sin hensikt
Slike kjerringråd som skal øke melkeproduksjonen kan i verste fall være direkte skadelig for melkeproduksjonen, særlig om mor allerede har litt knapt med melk. På engelsk kalles et slikt råd for «boobie trap».

Prøver mor ut slike kjerringråd i stedet for å legge babyen hyppigere til brystet, kan resultatet heller bli at melkeproduksjonen går ned. Derfor – ønsker du å øke melkeproduksjonen skal du alltid begynne med å legge inn noen ekstra amminger. Hvis det ikke hjelper, bør du få noen til å vurdere en hel ammestund for å se hva som kan være problemet. Et sunt og variert kosthold virker også i positiv retning.

Matvarer som sies å redusere melkeproduksjonen
Både mat, drikke og medisiner kan påvirke melkeproduksjonen. Har du nettopp begynt på en ny medisin når du merker at melkeproduksjonen går ned, bør du ta kontakt med legen din og høre om det finnes alternative legemidler du kan bruke.

Krydderuter som salvie, peppermynte og persille sies å redusere melkeproduksjonen. Vi har ikke forskning som støtter dette, men det kan vært lurt å unngå disse hvis du har lite melk. Som regel pleier ikke disse urtene skape noe problem hvis de inntas av og til, men i større mengder ser det ut til at de kan redusere melkeproduksjonen. Jeg har erfaring med at mødre med kraftig overproduksjon av melk faktisk merket at disse urtene hjalp for å få mindre melk.

Alkohol er ikke en matvare, men jeg tar den med likevel fordi den påvirker melkeproduksjonen. Alkohol er nøye undersøkt i forhold til amming. Og mange har fått råd om å drikke et glass vin eller øl for å fremme melkeproduksjonen. Særlig øl har fått rykte på seg for å være bra, og enkelte av bestanddelene i øl kan øke melkeproduksjonen. MEN alkoholen virker negativt på melkeproduksjonen. Alkohol hemmer både utdrivingsrefleksen og selve melkeproduksjonen. Jo mer alkohol, jo mer påvirkning på utdrivning og produksjon, men selv ett glass kan forstyrre hormonbalansen i brystene. Effekten forsvinner så snart alkoholen er ute av blodet, så det går jo over. Men hyppig alkoholbruk kan minke melkeproduksjonen permanent. Vær også forsiktig med å amme når du har alkohol i kroppen – noe av alkoholen går over i melken!

Vi vet lite om hva som faktisk virker og ikke
Kort oppsummert kan vi altså si at det er usikkert om det har noe for seg å spise spesielle ting for å øke melkeproduksjonen, men så lenge det er sunne ting, skader det ikke å prøve. Husk bare at første bud er å legge barnet til brystet oftere på dagtid, og gjerne to ganger på natten. Amming på nattestid gir enda bedre stimulering av melkeproduksjonen.

Unngå gjerne mat og drikke jeg har nevnt som kan redusere melkeproduksjonen hvis du er bekymret for å ha for lite melk. Og sjekk gjerne om medisiner du bruker kan virke inn.

Tror du at du produserer lite melk, er det lurt å ta kontakt med en ammehjelper som kan følge dere opp.

Kostråd til ammende finner du også på Matportalen og hos Ammehjelpen.

Bloggen er publisert i samarbeid med Ammehjelpen

Hva synes du om artikkelen?