Barns språkutvikling starter fra fødselen av, ved at barnet i den førspråklige fasen kommuniserer behov og følelser gjennom gråt, smil, ansiktsuttrykk og lyder. Og for nybakte foreldre handler den første tiden om å bli kjent med hva den lille prøver å fortelle gjennom lyder og kroppsspråk.
Lyder og babling
– Den første vokaliseringen babyen lager betegnes som kurring, og betegnelsen babling brukes litt senere når barnet starter med stavelsesbabling som består av en konsonant og en vokal som barnet gjentar flere ganger, for eksempel /da-da-da/, /ma-ma-ma/. Vi kan si at barnet leker med språklydene og prøver ut lydene med munnen sin, sier Hilde Bjarkøy. Hun er logoped og driver bloggen Språkhjerte.
De fleste babyer produserer vokallyder ved 3-månedersalder, og det er vanlig at de begynner med mer variert babling ved 6-månedersalder, med bruk av både vokaler og konsonanter.
– Dette er en viktig milepæl for senere språk, sier hun.
At barn er veldig sene med babling, eller har lite babling, kan ifølge Bjarkøy være et tegn på senere språklydvansker. Derfor er det viktig å være oppmerksom på babling hos spedbarn.
– Babling hos den lille kan derfor ses som et viktig forstadium til taleutviklingen, og studier av førspråklig babling viser at vi allerede før de første ordene kommer, kan få viktig informasjon om barnets språkutvikling, sier Bjarkøy.
Fra babyen er 3-6 måneder gammel er det mye babling og masse variasjon i lydene, og disse utvikler seg videre fram mot ett års alder. Da begynner barnet gjerne med de første tolkbare ordene. Noen bruker ord med to stavelser, men ofte er det enstavelsesord i starten.
– Ord som kan komme fra 12-13 måneders alder kan være ord barnet hører ofte, og som er enkle å si, f.eks. «mamma», «pappa», «hei» og «ha det», sier Bjarkøy.
Les også: Barnets språkutvikling
Etterligner før de forstår mening av ord
Rundt 1-årsalderen begynner barnet å få såpass god kontroll over munnen, og barnet kan da starte med å produsere en del viljestyrte lyder og ord, og kan starte med å herme etter lyder og ord som voksne sier. Det er også mot slutten av sitt første leveår at barnet gradvis forstår betydningen av ordene, og at ordene representerer ulike ting, personer og hendelser.
Flere forskere har også pekt på betydningen av å skille mellom språkproduksjon og språkforståelse.
– Barnet forstår mange flere ord enn det kan uttrykke. Når barnet starter med å si ord, kan det allerede ha et stort passivt ordforråd hvor det forstår ordene, men ikke bruker dem selv enda. Det vanlige er at barnet forstår ord før de selv kan si ordene, og det er vanlig at barn i andre leveår forstår omtrent fem ganger så mange ord som det de bruker, sier Bjarkøy.
Når barnet starter å si ord, går utviklingen svært langsomt i starten. I 14-15 måneders alder har barnet vanligvis et vokabular på noen få ord, mens det er vanlig at det bruker mellom 50 og 200 ord ved 1 ½-2 års alder.
– Barnet trenger et vokabular på cirka 50 ord før ordene kan settes sammen til setninger. Når barnet har tilegnet seg et ordforråd på cirka 50 ord går utviklingen mye raskere, og ordlæringen kjennetegnes da av en hurtig «ordsamlerperiode». Denne perioden kalles ofte for «ordspurten», og pleier å starte når barnet nærmer seg to år – selv om noen starter tidligere og noen senere. For det er store individuelle forskjeller innenfor normalområdet, forklarer Bjarkøy.