Små barn sover mye, men det betyr ikke nødvendigvis at foreldrene gjør det samme. Faktisk sover man ofte mindre og i kortere bolker om gangen – og opplever å være trøtt i hverdagen. Søvn er viktig for oss alle, så kanskje den bør prioriteres høyere?

Mange har fleipet med hvor trøtte foreldre med små barn er. At de knapt vet hva de heter og overlever på utallige kopper kaffe og viljestyrke. Det er fort gjort å smile gjenkjennende, men det er også viktig å ta søvnen – eller mangelen på den – på alvor.

Mange helsesykepleiere sier til nybakte foreldre at de bør sove når barnet sover. Det er et godt tips, men ikke alltid så enkelt å gjennomføre i praksis. For hva om barnet bare sover på mors eller fars bryst, eller når vognen er i bevegelse? Og hva om man ikke klarer å sove midt på dagen når det er lyst ute? Mange har også eldre barn som trenger oppmerksomhet.

Fortvilte trøtte foreldre

Søvnterapeut Karin Naphaug har møtt mange foreldre og vet hvor fortvilende det kan være å få for lite søvn.

– Jeg har møtt mange foreldre som sier at de holder på å gå ut av sitt gode skinn fordi barna ikke vil sove. En mor til en treåring sa at noen andre kunne overta sønnen – hun orket ikke mer, sier Naphaug.

Hun mener det finnes løsninger for alle, men at foreldre ofte kjører seg inn i en ond sirkel hvor de blir så trøtte og slitne at de til slutt gjør hva som helst for å få barnet til å sovne.

– Det er viktig å ta problemet på alvor tidlig. Jo eldre barna blir, jo vanskeligere blir det.

Tre grupper søvntyver

Problemer med soving kan handle om forskjellige ting. Naphaug deler barna med søvnutfordringer i tre grupper: kveldspendlerne, nattefrierne og morgenfuglene.

– Kveldspendlerne kommer seg aldri i seng. De skal alltid så mye før de legger seg, og kan fort bruke en time på kveldsmaten, sier Naphaug.

Nattefrierne er barna som våkner ofte på nettene. Mens morgenfuglene logisk nok våkner fryktelig tidlig.

– Morgenfuglene er nok de vanskeligste å hjelpe. De har allerede sovet lenge, men skulle gjerne hatt halvannen time til. De er gjerne lys våkne når klokka er halv fem på morgenen, og vil ikke sove mer, sier Naphaug.

Likevel mener hun at det er enkelt å gjøre noe med de fleste søvnproblemene.

– Ja, jeg mener det er enkelt. Det handler om å være tydelig slik at barnet skjønner hva foreldrene mener. Det er viktig at foreldrene er enige, motiverte og konsekvente, sier hun.

Naphaugs framgangsmåte

Å endre søvnrutinene krever litt av foreldrene, men kan lønne seg ganske raskt. Naphaug deler inn i tre trinn:

1. Vær forutsigbar. Foreldrene bestemmer og må være tydelig på hvilke regler som gjelder på forhånd. De må være konsekvente, men ikke bli sinte. Barn kan bli redde om foreldrene mister beherskelsen.

2. Ikke krangle så barna hører det. Hvis foreldrene er uenige om hvordan de skal takle leggingen, bør barnet skånes for det. Finn en felles strategi som dere vet begge klarer å gjennomføre.

3. Begynn så tidlig som mulig. Jo yngre barnet er når dere innfører rutinene, jo lettere og raskere går det ofte å se resultater.

Her er fem andre tips som kan lette på trøttheten:

Legg deg tidligere

En løsning kan være å legge seg tidligere. Kanskje ikke klokken 20, men en halvtime eller time tidligere enn vanlig. Ulempen er at mange foreldre nyter kveldene med egentid og tid sammen med partneren, og mener at disse timene på kvelden gjør mye for dem. Men kanskje noen kvelder i uken kan settes av til litt ekstra søvn?

Bytt på å stå opp tidlig i helgene

Mange har sovehelger, i hvert fall om begge har fri i helgene. At de annenhver dag i helgen eller annenhver helg kan ha én eller to morgener hvor de kan sove en time eller to lenger, mens den andre står opp med barnet/barna. Eller – hvis en av foreldrene er en morgenfugl, at den ene tar morgenene i helgen, mens den andre heller tar nattevåk eller legging på kvelden.

Innfør en ettermiddagshvil

En hvil på ettermiddagen er ikke kun forbeholdt de over 60. Å legge seg nedpå en liten halvtime etter middagen kan gjøre underverker både for overskudd og humør. Imens kan kanskje den andre ta med barnet/barna ut på tur.

Si nei til energisluk

Perioden med lite søvn varer ikke så lenge for de aller fleste, og det kan derfor være lurt å tenke på den som en unntakssituasjon. Når du er trøtt bør du tenke over hva det er som stjeler overskuddet ditt. Hva kan du gjøre for å beholde energien på de viktigste tingene i hverdagen. Du skal ha overskudd til å være forelder, partner, kollega og venn. Men kanskje du ikke trenger å si ja til alle de ekstra tingene i en liten periode?

Takk ja til barnevakt

Mange har slekt og venner som gjerne passer den lille en stund. Det trenger ikke å være over natten. Det kan være så lite som at bestefar triller den lille på tur mens foreldrene sover, eller at tante tar seg av leggingen en kveld sånn at foreldrene kan gå en liten tur sammen som gir overskudd. Men det kan også være at den lille er på overnattingsbesøk, eller at en morgenfugl dere kjenner henter barnet tidlig på morgenen og går en tur mens foreldrene får sove en time eller to lenger.


Lytt til podcast: Slik får du barnet til å sove

Hva synes du om artikkelen?