I begynnelsen er det rent ernæringsmessig ikke så viktig om barnet får
grøt eller moser. Det viktigste er at barnet får enkel mat og små mengder. Her er nyttige råd og oppskrifter på matretter babyen forhåpentligvis spiser med stor appetitt.

Grøt har lange tradisjoner i Norge, og fortsatt er det ofte den første maten vi tilbyr de små når de så smått begynner med fast føde. Til de aller minste kan du tilsette morsmelk/morsmelkerstatning i alle grøtoppskriftene hvis ønskelig. Kok grøten på vann eller morsmelkerstatning og rør eventuelt inn morsmelk etterpå. Slik bevares immunstoffene i morsmelken. For å bevare immunstoffene i morsmelken, må den ikke koke.

Grøter med og uten gluten
Hvis du vil ha mye morsmelk i grøten, kan du bruke mindre vann. Da blir grøten tykkere, og du kan tynne den ut med morsmelk etterpå. Bruk svak varme når du koker grøt, så setter ikke grøten seg fast i bunnen av gryta. Det er viktig å gi barnet grøter laget av kornsorter som inneholder gluten mens det ennå drikker morsmelk, for morsmelken beskytter tarmen.

Start likevel med glutenfrie grøter først, og fortsett med glutenholdige grøter senere. Hjemmelaget grøt er en fin avveksling fra industrifremstilte, jernberikete grøter. Men med tanke på jerninntaket til barnet bør du veksle mellom hjemmelaget og jernberiket, industrifremstilt grøt.

Lurt søtningsmiddel
De små foretrekker ofte fruktmos som søtningsmiddel i grøten, noe som er svært gunstig på grunn av vitaminene. Putt en terning frossen fruktmos i grøten, og den får rett temperatur og en deilig smak.

Oppskrifter på grøter

Hirsegrøt:
Mengde: 1/2 dl hirseflak og 2 dl vann.
Tilberedning: Kok opp vann og tilsett hirsen.
Koketid: Et par minutter.
Kommentar: Grøten inneholder ikke gluten.

Havregrøt:
Mengde: 2-3 ss havremel eller havregryn til større barn og 1 – 1 1/2 dl vann.
Tilberedning: Kok opp mel og vann og rør godt underveis.
Koketid: 3-5 minutter.
Kommentar: Kan kokes sammen med litt eple og noen dryss kanel.

Havre- og hirsegrøt:
Mengde: 1/2 dl lettkokte havregryn, 1/2 dl hirseflak og 3 dl væske.
Tilberedning: Kok opp gryn, flak og vann under omrøring.
Koketid: 5 minutter
Kommentar: Grei som introduksjon til glutenholdige kornslag.

Maisgrøt:
Mengde: 2 dl vann og 2 ss maismel.
Tilberedning: Bland vann og mel og kok opp mens du rører.
Koketid: 5 minutter.
Kommentar: Inneholder ikke gluten og er god med eplemos.

Grovmelsgrøt:
Mengde: 4 ss sammalt hvete (fin) og 2 dl vann.
Tilberedning: Bland mel og væske og kok opp under omrøring.
Koketid: 6-7 minutter.
Kommentar: Bløtlegg melet i en time før koking og jernet blir mer tilgjengelig.

Speltgrøt:
Mengde: 4 ss speltmel og 2 dl vann.
Tilberedning: Bland spelt og vann og kok opp under omrøring.
Koketid: 6-7 minutter.
Kommentar: Spelt inneholder mye jern.

Fargerike moser
Her følger oppskrifter på moser du raskt og effektivt kan lage ut fra de råvarene dere har i huset. Væskemengden må tilpasses slik at det passer barnet. I starten bør mosen være ganske tyntflytende, så kan du redusere væskemengden etter noen uker når barnet er blitt vant til maten. Noen barn klarer å tygge grovere mos med gommene og eventuelle tenner allerede fra de er seks måneder gamle.

Dampkoking bevarer næringsstoffene
Du kan dampkoke mosene, da bevares næringsstoffene bedre. Det finnes enkle metoder for deg som ikke har dampkoker eller dampgryte. Du kan for eksempel legge maten på rist i en vanlig kjele, eller mellom to smurte tallerkener over vann som koker.

Ta frukten og grønnsakene ut av væsken før du moser, og tilsett passende mengde væske slik at konsistensen blir slik barnet vil ha den. Frukt- og grønnsaksmoser smaker best når de er ferske, men kan fryses i opptil 1 måned. Frys mosen i små begre eller isterningsbrett/- poser. Avokado- og potetmos er ikke egnet til frysing.

Slik lager du eple- og pæremos
1. Skrell og skjær frukten i mindre biter, og bland frukten med vann i ei gryte.
2. Kok opp og skru ned varmen igjen. La det trekke til frukten er myk.
3. Mos frukten til en konsistens som passer barnet. Tilsett eventuelt mer væske (vann, morsmelk eller morsmelkerstatning) og noen dryss kanel.

Forslag til fruktmosblandinger
Eple- og avokadomos: 2 ss eplemos og 1 ss avokadomos
Pære- og aprikosmos: 2 ss pæremos og 1 ss aprikosmos
Banan- og avokadomos: 2 ss banan og 2 ss avokadomos
Plomme- og eplemos: 2 ss plommemos og 2 ss eplemos
Melon- og bærmos: 2 ss melon og 1 ss bær (helst blåbær eller bringebær)
Melon- og bananmos: 2 ss melon og 2 ss banan
Det er også mulig å servere barnet finraspet eple og pære som ikke kokes.

Oppskrifter på fruktmoser

Aprikoser:
Mengde: 300 g
Tilberedning: Skrell og fjern stein. Mos.
Vann: 2 ss
Koketid: ca. 10 minutter til de er mør

Avokado:
Mengde: 1 middels stor
Tilberedning: Skrell, kutt og mos.
Kommentar: Bør nytes fersk

Banan:
Mengde: 1 middels stor
Tilberedning: Skrell og mos

Bær (ikke jordbær):
Mengde: 300 gram
Tilberedning: Rens og mos. Bland gjerne med fruktmos etterpå.
Koketid: Kan kokes i cirka 10 minutter, men ikke nødvendig.

Eple:
Mengde: 2 (400 gram)
Tilberedning: Skrell, kutt, kok og mos. Dryss eventuelt over litt kanel.
Vann: 2 ss
Koketid: cirka 10 minutter

Mango:
Mengde: 1 stor eller 2 små
Tilberedning: Skrell og fjern stein. Mos.

Pære:
Mengde: 2 små eller én større (300 g)
Tilberedning: Skrell, kutt, kok og mos. Dryss eventuelt over litt kanel.
Vann: 2 ss
Koketid: ca. 20 minutter

Plommer:
Skrell og fjern stein. Mos.

Alle mosene gir cirka 2 1/2 dl eller 12 ss.

Hentet fra Babyverdens foreldreveilederserie. Fagkonsulent: Gunn Helene Arsky

Hva synes du om artikkelen?