Spørsmål:
Hei Jeg har en datter på 6 måneder. De siste dagene har bleiene hennes vært veldig tørre, selv etter natten og i dag (søndag) var avføringen hennes nesten svart. Hun har begynt med ett ekstra grøtmåltid (2 til sammen) men hun drikker det samme i løpet av dagen (ca 150 ml x 4 per døgn), ellers virker hun fornøyd og tilfreds. Hvorfor er bleiene tørre og hva gjør jeg?

Svar:
Lite og mørk urin er tegn på at barnet får for lite væske. Det at hun virker fornøyd og tilfreds er et bra tegn, men jeg råder deg også til å tilby henne vann i tillegg til det du gir henne av mat og drikke. Dersom hun har underskudd på væske vil hun ganske sikker føle tørst og da vil hun drikke vann. La henne få så mye vann hun vil ha. Du kan gjerne gi henne kaldt vann fra springen i en kopp.
I tillegg bør du ta kontakt med helsestasjonen for en ekstra vektkontroll og også vise avføringen. Svart avføring kan skyldes blod i avføringen, men det kan også skyldes matvarer som hun har spist som blåbær.
Hilsen Synnøve
Følg babyens utvikling: Last ned Babyverdens app her
Hva synes du om artikkelen?
Nyeste artikler: