Hva er trygt og hva er ikke det? Vi har oppsummert kostholdsrådene til deg som er gravid.

Publisert: 15. november 2013   -   Oppdatert: 6. februar 2019

Selv om du stort sett kan spise det samme som før, er det enkelte unntak. I tillegg bør du være ekstra påpasselig med hygienen. Risikoen er liten for å smittes, men hvem ønsker vel å utsette det mest dyrebare i verden for unødvendige farer? Dessuten er det ikke alltid sånn at jo mer du spiser av noe, jo farligere er det. Man kan rett og slett være maks uheldig.

God kjøkkenhygiene:

  • Vask hendene før du lager mat, før du spiser mat og mellom håndtering av ulike råvarer.
  • Vask hendene ekstra godt etter kontakt med dyr, sand og jord.
  • Skyll alltid frukt, grønnsaker og bær.
  • Bruk rene redskaper og kluter.
  • Ha egne skjærebrett til ting som skal kokes/stekes og ting som skal spises rått
  • Spis maten varm (bakterier vokser i lunken mat)
  • Hold rå og ferdig tilberedt mat fra hverandre

Her er maten du bør unngå:

  • Rått kjøtt (NB! Ikke smak på rått kjøtt, kjøttdeig/farse under matlagingen)
  • Gravet kjøtt og biff tartar
  • Spekemat
  • Rakfisk
  • Selkjøtt
  • Blåkveite over 3 kg
  • Gjedde eller abbor over 25 cm
  • Ørret eller røye over 1 kg
  • Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk (den på boks er ok)
  • Fiskelever og fiskeleverprodukter – eksempelvis Svolværpostei og Lofotpostei
  • Brunmat i krabbe og hummer (det hvite kjøttet er ok)
  • Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell
  • Upasteuriserte meieriprodukter. En del oster er laget av upasteurisert melk. I Norge og EU skal disse merkes spesielt (enkelte oster, som parmesan og grana padano er ok).
  • Myke oster som brie, camembert og blåmuggoster
  • Måseegg

Det finnes flere restriksjoner – blant annet når det gjelder selvfangst, sopp, egg og bær. Det beste tipset er å besøke Matportalens nettsider for mer detaljerte råd om den enkelte matvaren og stedet det er fanget/plukket.

Les også:

Trygt å spise buffetmat i utlandet?

– Gravide bør drikke så lite cola, kaffe og te som mulig

Gravid? Dropp spekematen

Koffeinmengde:

Så mye koffein innholder 1 desiliter:

Energidrikk: 12-32 mg (produktavhengig)

Coca Cola: 13 mg

Te: 26 mg

Pulverkaffe: 40 mg

Koke-/filterkaffe: 50-60 mg

Espresso: 120 mg

Maksimalt anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg per dag. Husk at du ofte drikker større mengder enn 1 desiliter av drikkene. En halvliter Cola vil da tilsvare 135 mg, og altså være innenfor maksgrensen koffein for en hel dag.

Denne maten bør du være forsiktig med:

  • Oppskåret kjøttpålegg bør spises ferskest mulig.
  • Elg, hjort, villrein, rådyr og dåhjort som er felt med blyammunisjon kan spises maks én gang i måneden.
  • Gravet eller røkt fisk bør spises i god tid før holdbarhetsdatoen
  • Sushi er stort sett trygt, men pass på at ingen av matvarene i listen over er brukt
  • Kaffe, te, cola og energidrikker som inneholder koffein. Maks dose koffein er 100-200 mg daglig.
  • Sukker og kunstig søtning bør begrenses, men litt søtt er greit.

Hvorfor?
De to viktigste og vanligste synderne heter Toxoplasma og Listeria. De kan være helt ufarlige for deg, men kan gi infeksjoner som kan skade fosteret eller føre til abort.

Toxoplasma er en parasitt som finnes i tarmkanalen hos enkelte dyr. Kontakt med avføringen hos disse dyrene kan overføre smitte, og det samme kan skje om du klapper det. Avføring i jordsmonnet kan komme over på frukt og grønnsaker – derfor skal disse vaskes før du spiser dem. Spiser du rått kjøtt fra et dyr smittet av parasitten, kan du også bli smittet.

Listeria er en bakterie som finnes i vann, jord og en rekke ulike matvarer. Smitten skjer hovedsakelig om du spiser mat uten å varmebehandle den først, eller om maten har ligget i kjøleskapet lenge (for eksempel oppskåret kjøttpålegg eller andre matvarer som nærmer seg holdbarhetsdatoen). Spekemat, myke oster og røkelaks er eksempler på mulige smittekilder.

I tillegg er det viktig å være forsiktig med miljøgifter. Noen av produktene står på listen fordi de inneholder så høye andeler at det kan være skadelig for babyen.

Rusmidler:

Som gravid skal du ikke drikke alkohol og du bør unngå tobakksrøyk og andre rusmidler. Fordi vi ikke vet hvor grensene for hva som er skadelig går, anbefales gravide totalavhold.

Les også:

Du kan halvere risikoen for alvorlige misdannelser

Nyttige cocktails for gravide

Gravide for forskjellige kostråd i Norge, Sverige og Danmark

Vær ekstra forsiktig på utenlandstur
Det er spennende å være på reisefot, oppleve nye kulturer og smake på eksotisk mat. Men som gravid er det ekstra viktig å være påpasselig med mat i utlandet. Der er det ofte andre og flere bakterier og parasitter enn det vi har i Norge. Unngå rått kjøtt og rå fisk, pass på hygienen, vask eller skrell frukt, grønnsaker og bær. Ha rådene i bakhodet – også når du er på restaurant. Forhør deg gjerne med jordmor eller lege før du reiser (aller helst før du bestiller reisen).

Dette bør du spise:

Et variert kosthold med ekstra tilskudd av folat og vitamin D er et godt utgangspunkt. Her er matvarene du bør velge:

  • Minst 5 porsjoner frukt, bær og grønnsaker hver dag gjennom hele året
  • Fisk 2-3 ganger i uken, og fisk som pålegg flere ganger i uken. Halvparten av fisken bør være fet fisk
  • Magre meieriprodukter (skummet melk, ekstra lett melk eller lett yoghurt)
  • Myk vegetabilsk margarin på brød og flytende margarin eller vegetabilsk olje til matlagingen
  • Magert kjøtt og magre kjøttprodukter
  • Grovt brød
  • Poteter
  • Ris og pasta (velg gjerne fullkornsvarianter)
  • Mat merket med nøkkelhullet
  • Vann anbefales som drikke til maten og som tørstedrikk

Så mye ekstra mat trenger du hver dag:

Første trimester: En frukt, for eksempel et eple

Andre trimester: Et lite mellommåltid, for eksempel en skive og en frukt

Tredje trimester: To mellommåltider, for eksempel havregrøt og en frukt

Kilde: Matportalen.no

Fullstendige kostråd for gravide finner du på Matportalen

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelGode vaner
Neste artikkelHelsesøstre til glede og besvær
DEL