De aller fleste gravide merker at søvnen er påvirkes av graviditeten. I starten sover du kanskje mer, i slutten mindre. Men jo mer du stresser med at søvnen er annerledes, mindre, mer avbrutt og oppstykket, jo mer vil det påvirke deg og hverdagen din. Her er mine råd til deg!

“Jeg er vanligvis oppe og tisser 2-3 ganger hver natt…”.
“Selv om jeg kjenner meg veldig trett, trenger jeg ofte over en time før jeg klarer å sovne…”.
”Jeg våkner stort sett hver natt i fire-tiden, og da klarer jeg ikke å sovne igjen og ligger gjerne våken til morgenen”.
“Hver gang jeg snur meg eller skifter stilling våkner jeg fordi hoftene og bekkenet gjør vondt”.

Kjenner du deg igjen? I så fall er du ikke alene! De aller fleste gravide jeg snakker med opplever at søvnen påvirkes av svangerskapet. Helt generelt kan man vel si at tidlig i svangerskapet sover gravide gjerne mye mer enn til vanlig, og sent i svangerskapet sover gravide ofte en god del mindre enn vanlig – i hvert fall om natten. Mange kan oppleve at andre trimester er det som oftest er forbundet med best søvn når en er gravid.

Helt normalt
Aller først tenker jeg det er viktig å vite at det er helt normalt med varierende grad av utfordringer i forhold til søvn under graviditet. Det er utrolig mye som skjer i kroppen – både rent kroppslig/fysisk, men også mange nye tanker og følelser som kan påvirke både drømmer og søvn. Så vit om at det er normalt, og at du ikke er alene hvis søvnen din påvirkes av svangerskapet.

Det er jo en høyst midlertidig tilstand som du ikke opplever så mange ganger i livet ditt – å være gravid. Og jo mer ro du kan ha rundt denne annerledes søvnen, jo bedre er det. Med andre ord; jo mer du stresser med at søvnen er annerledes, mindre, mer avbrutt og oppstykket, jo mer vil det påvirke deg og hverdagen din. Så gjør alt du kan for å fokusere på at dette kommer til å endre seg, og at det ordner seg etter hvert når du er i mål som mamma!

Mange vil gjerne si at du kommer til å ha søvnmangel i mange år når du er småbarnsmor, og det er for så vidt riktig at du da ikke lenger selv bestemmer når du vil og kan sove. Men likevel opplever de aller fleste å sove godt mellom slagene og at småbarn etter hvert sover gjennom natten. Og så har de fleste en partner som også er med å dele på de nettene som gjerne krever litt mer med baby eller småbarn i hus.

Søk hjelp om søvnmangelen begrenser deg
Når alt dette er sagt så vet jeg godt at det ikke alltid er enkelt å ikke la seg påvirke hvis det med søvn blir en større utfordring. Noen gravide opplever at manglende søvn over tid kan bygge opp et så stort underskudd i kroppen at det er umulig å fungere normalt på dagtid. Hvis du er én at de som opplever at manglende søvn over tid begrenser din funksjonsevne vesentlig, er det viktig at du snakker med jordmor eller lege. Der kan du få råd tilpasset dine utfordringer, og av og til må det rett og slett en sykemelding til for en stund for at du kan hente deg litt inn og gjerne sove litt på dagtid en periode.

Stå opp om du ikke får sove
Tenk også på at soverommet ditt og sengen din skal assosieres med søvn. Det vil si at det ofte kan være lurt å stå opp hvis du kjenner at du ikke får sove. Jeg sier gjerne til ‘mine’ gravide at man godt kan gjøre den nattevåkne stunden til en hyggelig stund. Rett og slett stå opp og sette seg i sofaen eller godstolen, gjerne tenne et lys, høre på litt musikk, lese et blad eller bok, styrke på magen og kjenne litt ekstra etter babyen. Når trettheten etter hvert melder seg, og først da, gå i seng igjen håpe på litt mer søvn.

Bloggen er publisert i samarbeid med Mamastork

 

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelAmmer du offentlig?
Neste artikkel12 tips til et barnesikkert hjem
DEL