Påskesolen er herlig og varmer godt. Den gir også ny glød til vinterblek hud – hvis du beskytter deg riktig. Gravide og barn har spesielt utsatt hud, men kan trygt nyte finværet når enkle forholdsregler er tatt.

Sist oppdatert: 28. januar 2005

Mange steder er det vår, og andre steder er det deilige skiforhold. Uansett om du har planer om å kose deg hjemme eller på hytta i påsken, så bør du beskytte huden din når du er ute.

Vis solvett
Solvettregler gjelder uansett om man er stor eller liten, gravid eller ei. Men gravide og små barn har gjerne ekstra utsatt hud, og da må man passe ekstra på. Gode forholdsregler er å smøre seg med god solkrem og bruke solbriller når man nyter finværet. Er det litt overskyet kommer likevel opptil 90 prosent av solstrålene gjennom skylaget, så selv om ikke påskesolen stråler fra skyfri himmel, så gjelder det å smøre seg. Dessuten kan jo skydekket sprekke opp iløpet av dagen. Er du i tillegg til fjells, vil nysnø reflektere rundt 80 prosent av sollyset.

I svangerskapet øker hormonnivåene. Ett av hormonene som blir påvirket av svangerskapet, kan føre til økt pigmentering i huden. Kanskje får du en mørk linje fra navlen og ned mot kjønnshårene for eksempel. Det samme kan gjøre deg ekstra gyllenbrun i påskesolen. Men den økte pigmenteringen kan også hope seg sammen som mørke flekker i huden som ikke går bort. Så ikke glem solkrem med høy faktor!

En annen ting å huske på i svangerskapet er at det kan være ubehagelig å ligge på magen (tidlig i svangerskapet) eller på ryggen når du soler deg. Ligger du lenge på ryggen kan nemlig en viktig blodåre i ryggen (vena cava) komme i press, og du kan bli svimmel og uvel. Dette er ikke farlig, men oppfattes gjerne ubehagelig.

I solvarmen trenger vi mer væske – både voksne og barn. Dehydrering skjer raskere i svangerskapet, så sørg for rikelig med drikke. Vann er den beste tørstedrikken. Barnet i magen reagerer også på sollys, så husk på å ta pauser i skyggen så ikke den lille blir for varm. Bytter du stilling ofte reduserer du dessuten risikoen for føflekkreft.

Pass godt på barna
Barn har tynn hud og blir dermed lettere forbrent. Derfor skal de beskyttes i solen. Barn under ett år har skal ikke oppholde seg i solen i lengre perioder. Dersom barnet oppholder seg i skyggen mens dere nyter solen, så husk på at det er stor temperaturforskjell mellom sol og skygge på denne årstiden! Kle godt på barnet.

Barn (og gjerne også voksne) bør bruke solkrem med minst faktor 15. Solkremen skal beskytte både mot UVA og UVB-stråler, og kan gjerne inneholde fysisk filter. Husk at lepper, nese og ører er ekstra utsatte områder! Husk på at barnet kan reagere allergisk på kremer, så vær obs på dette når du velger solkrem. Prøv den gjerne ut på et lite område først og bytt hvis du tror barnet reagerer på den. Hør gjerne på apoteket om råd. Ikke glem å smøre de aller minste som ligger i pulk eller sitter i vogn!

Avhengig av hudtype tåler vi fra naturens side mer og mindre sol. Hud som er lys og fregnete tåler mindre enn mørk hud. Jo lysere hud, desto viktigere er det dermed med god solbeskyttelse. Har du mørk hud kan du oppleve å få hvite prikker/flekker i huden der lyshudede får mørke. Begge deler er reaksjoner på solstrålene så beskyttelse er uansett viktig. Husk at det for de fleste er lenge siden huden ble utsatt for sterk sol!

Har du eller barnet blitt solbrent? Det kan være veldig ubehagelig og direkte vondt for mange når huden svir og klør. Er uhellet først ute bør du kjøle ned det forbrente området. Du bør også unngå å få mer sol på det forbrente stedet. Dekk gjerne området med tøy når du skal være mer ute. Xylocain, After Sun eller Aloe vera kan ha lindrende effekt, men forebygger ikke.

Solvettregler:
· Kjenn din egen og dine barns hudtype
· Med vinterblek hud bør du være ekstra forsiktig
· Bruk høy factor (helst factor over 15)
· Unngå solen midt på dagen (mellom klokken 12 og 15)
· Smør deg ofte og husk på ører, nese og lepper
· Sol deg i korte perioder
· Beskytt barna
· Bruk noe på hodet for å beskytte deg mot sola, dette er spesielt viktig for barn
· Bruk solbriller med gode glass (billige briller er ofte like gode som dyre)
· Start forsiktig med solingen, korte perioder med høy faktor, så blir du brun uten å bli forbrent
· Husk at du kan bli solbrent selv om det er overskyet
· Snø og vann reflekterer sollyset og gjør samlet stråling på huden ekstra sterk, så smør deg derfor ekstra godt til fjells og ved sjøen/vann
· Sol, vann og vind tørker ut huden og gjør den mindre elastisk. Da tåler den også mindre. Sørg for å drikke mye (helst vann) og beskytte huden

På http://uvnett.nrpa.no kan du følge uv-varselet der du bor. De fleste steder har uv-indeksen vært under 2 og dermed lav gjennom hele vinteren. Men ved månedsskiftet mars/april øker solstrålenes intensitet mye og går fra lav til moderat. Det innebærer at man må vise solvett og beskytte huden. Altså: uv-indeks over 2 krever smørning! Husk dessuten at uv-indeksen øker og toppes midt på dagen (mellom klokken 12 og 15), så lav uv-indeks før dere legger ut på langtur, trenger ikke å bety at dere ikke trenger solkrem!

Til slutt – er det ikke deilig at fridagene ligger foran oss? Vi kan kose oss og været ser ut til å være på vår side. Tar du enkle grep i solsteiken kan påsken bli herlig både for store og små!

God påske!

Kilder:
· Statens strålevern (uvnett)
· Røde Kors
· Den norske kreftforening
· Helsenett
· Dinside

Hva synes du om artikkelen?