Treåringen begynner å bli en dyktig språkbruker, og dermed unngås mange av de heftige raserianfallene som preget det foregående året.

Sist oppdatert: 7. May 2008

Nå kommer spørsmålene
Treåringer er ivrige språkforskere som lytter og lærer og hermer når andre snakker. De bruker bevisst nye ord de har hørt, og de har begynt å bøye ord og stokke ordene i en setning i riktig rekkefølge. Rim og regler læres i en fart. Og treåringer stiller utallige spørsmål – og ikke så sjelden er det spørsmål som de egentlig vet svaret på.

 
Dette kan sammenlignes med det forskere gjør når de har utviklet en hypotese. Det er viktig å kontrollere igjen og igjen at man har forstått alt riktig. Andre spørsmål er ikke så lette å svare på. Hvorfor er sola gul? Hvorfor har katten fire ben når vi har to? Det kan bli for mye for noen og hver av og til, men prøv å være tålmodig og møte barnets nysgjerrighet på en positiv måte.
 
Nyt at du fremdeles er den ubestridte autoritet i alle livets spørsmål – det varer ikke evig. Disse samtalene er viktige for språkutviklingen, og en treårings filosoferinger og spekulasjoner er vel verdt å lytte til – mange av de betraktningene og formuleringene som dukker opp i disse samtalene, vil du huske med glede resten av livet.
 
Selv om språkferdighetene gjør at den voldsomme trassatferden avtar, er treåringen allikevel ganske bestemt. Men når frustrasjonen blir stor, vil treåringen kanskje skjelle deg ut så langt ordforrådet rekker i stedet for å kaste noe på gulvet eller slå – det er ikke usannsynlig at du rett som det er får høre at du er en ”dumming”.
 

 

Selv om dette ikke er en oppførsel foreldre hilser velkommen, er det viktig å huske at det har skjedd en positiv utvikling: Barnet har lært at konflikter kan håndteres med ord. Dessuten er ønsket om å samarbeide mer fremtredende enn før, og treåringen begynner å akseptere at det finnes en del regler som man skal følge.
 
Du vil merke at behovet for fysisk kontakt avtar fordi den språklige kontakten er blitt like viktig. Men når treåringen er lei seg eller sliten, søker han eller hun kroppskontakt på samme måte som yngre barn.
  
TreåringenLivet er morsomt!
En treåring er som oftest fornøyd med tilværelsen og finner glede i mange ting, ikke minst sine nye språklige ferdigheter. Humor er også en stor kilde til glede nå, og ofte er det ”fomlehumor” som utløser den hjerteligste latteren.
 
Hvis du later som du snubler i dørstokken eller nesten mister noe du bærer på, er det garantert morsomt. Tulleord og tullerim er god underholdning. Treåringer er også glade i å underholde andre, og hvis de oppdager hvordan de kan få de voksne til å le, bruker de gjerne den samme oppskriften mange ganger.
  
Personligheten blir tydeligere
Forskjellene mellom gutter og jenter blir tydeligere nå, og som en del av identitetsutviklingen blir mange treåringer ganske opptatt av disse forskjellene. 
 
Personlighetstrekkene blir også mer synlige, og du vil kanskje oppdage at treåringen din er en natterangler, en filosof, en skravlebøtte, et friluftsmenneske, en matmons eller et festmenneske. Mange får sansen for rolige aktiviteter, som å tegne, leke med modell-leire eller se i en bok, mens andre helst vil være på farten hele tiden.
  
Fantasi og engstelse
Treåringen kan ha mange skumle fantasier, og både støvsugere og garderobeskap kan romme store farer. I denne alderen kan de første marerittene komme, og ikke så sjelden handler de om løver eller andre farlige dyr. Vis medfølelse når barnet er engstelig, men hold deg rolig slik at barnet forstår at du ikke er redd. La barnet snakke om det som er skummelt. Tenk også på at barn blir svært påvirket av det de ser på TV, særlig rett før leggetid.

Leke sammen!
Lek i par og grupper blir mer og mer preget av samarbeid, av felles oppfatning av hva man leker og felles mål for aktiviteten. Men det går ikke uten gnisninger. Treåringer er opptatt av rutiner, og de har svært bestemte meninger om hvordan ting skal gjøres. Da sier det seg selv at det kan oppstå uenighet om hvem sine regler som skal følges.

TreåringenKlar for trehjulssykkel 
Treåringer greier å sykle på trehjulssykkel – men det er ikke så lett å stanse sykkelen når den først er i farta. Selv om treåringer begynner å få litt klarere oppfatning av hva de behersker og hva som er farlig og ikke, må du allikevel fortsette å passe på under lek – treåringer bør få utfolde seg og teste hva de mestrer under trygge forhold.
 
Treåringen har fått bedre balanse og kan stå på ett ben et sekund eller to, hoppe med samlede ben og gå ganske ubesværet opp trappen. Lokk kan skrus av og på, og det er stas å drikke med sugerør.
 
Mange av de daglige rutinene greier treåringen riktig bra, for eksempel går spisingen lettere og med mindre søl fordi bevegeligheten i håndleddet er blitt bedre. Mange er godt i gang med av- og påkledning. Toalettbesøkene kan treåringen også greie selv – i alle fall nesten.
 
Individuelle forskjeller
De fleste treåringer behersker både språk og motorikk godt, men variasjonene er store innenfor en normal utvikling.
 
Forskjellene i ordforråd og evne til å konstruere setninger er ganske store, men de fleste treåringer er flinke til å kommunisere med det ordforrådet de har. Der én treåring kan si ”Jeg er sulten, vil ha skive med leverpostei”, vil en annen si ”sulten leverpostei”, og begge kan få det resultatet de ønsker. Hvis språket derimot er så dårlig at det blir vanskelig å gjøre seg forstått, kan det skape frustrasjon hos barnet.
 
En del lyder er ennå vanskelige å forme, det gjelder for eksempel r-lyden, men det er ikke grunn til å bekymre seg over det ennå. Treåringer greier å fortelle hva de heter og hvor gamle de er, og da spiller det ikke så stor rolle om de sier ”tle ål” eller ”tje åj”. Det viktigste er gleden over å vite hvem man er, og å kunne uttrykke det så andre forstår det – og deretter høste rettmessig anerkjennelse for at man mestrer kunsten å presentere seg.
 
Også når det gjelder motorikken er det store sprik treåringer imellom. De fleste har masse energi i denne alderen, så det er viktig at de får utløp for den. Sørg for at barnet har muligheten til å utfolde seg og prøve nye aktiviteter. Hvis treåringen din svært ofte velger rolige aktiviteter fremfor fysisk lek, bør du tenke på hva du kan gjøre for å stimulere til bevegelse. Pass på at det ikke blir for mye tid foran TV-en. For noen er det allerede nå så spennende å se på TV at de kan velge bort mye fysisk aktivitet hvis de får muligheten til det.
 
Hvis du har mistanke om at barnet ditt henger etter i utviklingen av språk eller motorikk, kan du rådføre deg med helsestasjonen. Det er mye som kan gjøres for å stimulere utviklingen på begge disse områdene. Hvis treåringen går i barnehage, vil personalet der være viktige samarbeidspartnere når det gjelder å legge til rette for en god utvikling.
 
Kilder:
- Ulvund, Stein Erik; Forstå barnet ditt 2-5 år; Cappelen 2003
- Hiranandani, Veera; Barnets utvikling. Milepæler fra 0-6 år; Sandvik 2006
- Leach, Penelope; Alt om barnet. De første seks årene. 4. utgave; Spektrum 2005
- Frønes, Ivar; Den norske barndommen; Cappelen/NFU 1989

 

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelMer om allergi, astma og atopisk eksem
Neste artikkelKan jeg bli gravid uten mens?
DEL