Gjennomsnittsjenter veier 8.2 kilo og runder 70 cm denne måneden.
Gutter veier gjennomsnittlig 8.9 kilo, og er 72 cm.

* Vi gjengir gjennomsnittsvekt og -lengde. Normalverdiene for jenter er vekt mellom 6.8 og 10.0 kilo, og lengde mellom 65 og 74 cm. Guttenes normalverdier er 7.2 til 10.8 kilo, og 67 til 76 cm.

Publisert: 4. mai 2009

Om barnet:

Nå er barnet ditt i en rivende utvikling og blir mer og mer mobilt og «vertikalt». Frykten for fremmede kan være voldsom, og til tider plagsom, spesielt når besteforeldre kommer på besøk…

Jo tryggere barnet er på deg, jo mer vågal blir han i sin utforskning av verden. Denne perioden er nok en milepæl mot uavhengighet i barnets liv. Et skritt i riktig retning.

MILEPÆLER

Kommunikasjon og sosial utvikling

  • Barnet blir stadig ivrigere etter å kommunisere med omgivelsene. Det både ønsker og krever oppmerksomhet og elsker å ha et publikum. En aktivitet blir gjerne gjentatt flere ganger hvis den skaper smil og latter.
  • Barnet imiterer ord, leker ‘Klappe søte’ og vinker farvel.
  • Barnet blir mer mobilt. Det kan bli en konflikt mellom den nye friheten og tryggheten ved å være avhengig av deg.
  • Imiterer deg bevisst for å være morsom.
  • Lærer nye ord/uttrykk når du snakker om det dere gjør og det du føler.
  • Reagerer på «nei».

Sanser og motorikk

  • Spebarnets lek blir stadig mer avansert ettersom koordinereingen bedres. Barnet øver fremdeles på pinsettgrepet, og det er gøy å prøve å plukke opp små gjenstander. Barnet kan nå flytte gjenstander fra den ene hånden til den andre, dunke leker mot hverandre og føre en skje opp i en kopp.
  • Skyver seg bakover i mageleie.
  • Enkelte sitter alene uten støtte mot slutten av måneden.

Interesser og aktiviteter

  • Har lært mye om handling og konsekvens og er mer målbevisst i sine handlinger.
  • Lydene i barnets språk begynner nå å få en rytme som ligner samtale. Med en leketelefon kan du påvirke barnets språkferdigheter og være med på samtalen på barnets premisser. Sitt med barnet op fanget når du snakker inn i telefonen. Bruk korte setninger eller ord som du vet at barnet forstår. Hold deretter telefonen mot barnets øre og gjenta deg selv. Etter en stund får du kanskje i stand en dialog der du snakker og barnet svarer i telefoinen.
  • Når dere leser kjente billedbøker, kan barnet forutsi neste bilde/handling ved å vise opprømthet.
  • Nå begynner gjerne barnet å forbinde ord med ting og mennesker rundt seg. Plasser bilder av venner og den nærmeste familien i nærheten av stellebordet, sengen eller barnestolen. Pek på personene og snakk om dem slik at barnet kan gi respons og være med i samtalen.
  • Både gutter og jenter er ofte interessert i dukker – det gir god sosial trening.
  • Sett barnet ved siden av lekekassen. La det ta lekene ut av kassen, en etter en, mens du sier hva tingen heter: bil, ball, kloss etc. Oppmuntre så barnet til å legge lekene oppi kassen igjen mens du gjentar lekens navn.
  • Sett seg på gulvet ved siden av barnet. Gi det den ene enden av et sjal, en sokk eller lignende og dra forsiktig mot deg. Barnet vil instinktivt holde igjen og prøve å dra sokken mot seg. Dra slik, frem og tilbake, og la gjerne barnet gå av med seieren iblant!

Til foreldrene:

Det er fremdeles viktig at du utnytter mulighetene for å skape en positiv kontakt med barnet. «Samtaler» gjennom følelsesmessige uttrykk, blikkontakt, smil og lyder som veksler frem og tilbake «hver deres tur» er flott. Ved å uttrykke felles glede viser du også barnet ditt positive følelser.

I denne perioden elsker barnet «borte- tittei»-leken. Det er med skrekkblandet fryd at han ser foreldrenes ansikt forsvinne, for så å dukke opp igjen – gang etter gang.

Hva synes du om artikkelen?  
DEL