Jentene veier gjennomsnittlig 7.9 kilo, og er 68 cm lange.
Gjennomsnittsguttene ligger ennå et halvt kilo foran, og er nå 70 cm lange.

* Vi gjengir gjennomsnittsvekt og -lengde. Normalverdiene for jenter er vekt mellom 6.4 og 9.7 kilo, og lengde mellom 64 og 73 cm. Guttenes normalverdier er 7.0 til 10.3 kilo, og 65 til 75 cm.

Publisert: 4. mai 2009

Om barnet:

Barnet blir flinkere til å gripe ting. Ved 7 måneder kan det løfte opp en kule som ligger på gulvet eller bordet.

Ryggen blir sterkere, og balanse-evnen utvikles betraktelig. Noen barn vil nå forsøke å dytte seg opp i sittende stilling.

Fra å ligge på ryggen og leke med tærne sine, vil barnet nå forsøke å rulle rundt fra rygg til mage. Når en legger barnet på magen vil det ofte begynne å ale seg fremover eller bakover.
Benene er nå sterke nok til å bære kroppens vekt, og barnet liker godt å reise seg opp i stående og «danser» gjerne litt når du holder det i hendene på fanget. Gi barnet mye ros og oppmuntring, det styrker selvtilliten.

Mange barn i denne alderen er redd for atskillelse. De gråter gjerne når mor eller far går – ofte også når de kommer tilbake. Atskillelse er en del av selvstendig-hetsprosessen og kan virke «skremmende» på barnet. Dersom barnet ditt reagerer slik, er det viktig at du prioriterer barnet i denne perioden: unngå lange og mange unødvendige atskillelser, som for eksempel ferier.

Barnet gjenkjenner nå navnet sitt og reagerer når det blir kallet. Det vil også være istand til å forstå 6-8 ord. Etter 6 måneder med stor ’Ja-tid’ vil det nå begynne å forstå ordet ’nei’. Dette skal nok prøves ut noen ganger, men det lærer gradvis at det kan være nødvendig å vente på noe, og at det ikke kan få alt det gjerne vil ha. Ved 7 måneders alderen skjer det en større utvikling i barnets korttids hukommelse.

Barnet bruker nå lekene på en ny måte. Det prøver å finne ut hva det kan gjøre med dem, og slår, drar, klemmer, tar dem fra hverandre. Gi barnet et rikelig utvalg av forskjellige ufarlige ting det kan leke med: gryter, esker, plastikkdåser, sleiver og visper – alt er like moro. Nederste kjøkkenskuff full av barne-vennlige kjøkkenredskaper er spennende å «rydde» ut og inn av.

Barnet liker også svært godt å stå på fanget ditt og hoppe!

Nøkler er dessuten svært interessante. Barnet kan være opptatt av et nøkkelknippe i lange perioder.

MILEPÆLER

Kommunikasjon og sosial utvikling

  • Barnet har nå funnet sin plass i familien. Det har gjerne sin egen plass ved bordet og sin egen krok til leker.
  • Mange barn i denne alderen er redd for atskillelse. De gråter gjerne når mor eller far går – ofte også når de kommer tilbake. Atskillelse er en del av selvstendighetsprosessen og kan virke ‘skremmende’ på barnet. Dersom barnet ditt reagerer slik, er det viktig at du prioriterer barnet i denne perioden. Unngå lange og mange unødvendige atskillelser, som for eksempel ferier.
  • Reagerer på navnet sitt.
  • Klapper sitt eget speilbilde.
  • Studerer deg og dine reaksjoner for å forstå hva som skjer i nye situasjoner.

Sanser og motorikk

  • Kan rulle fra rygg til mage.
  • Barnet er fascinert av ørsmå ting, men har ennå vansker med pinsettgrepet. Brnet klarer å planlegge håndbevegelsene sine godt nok til å ringe med en klokke eller sette enkle ting sammen og skille dem igjen.Bevegelsene må planlegges fordi de må utføres i riktig rekkefølge. Det å kunne bruke hendene sine på denne måten er en virkelig landevinning for barnet. Nå kan det i stadig større grad utforske omverdenen ved hjelp av fingerene. Blant annet kan barnet løfte en kule som ligger på bordet.
  • Griper etter føttene sine og holder flasken/koppen selv.
  • Snart kan barnet uten hjelp komme seg opp i sittende stilling og sitte en kort stund uten støtte. Noen få barn kan også snu seg til siden og se bakover. Andre barn viser liten interesse for å sitte. Så lenge barnet er aktivt når det ligger på gulvet, har det ingen hast med å lære å sitte.
  • Biter og tygger på gjenstander.
  • Når du legger barnet på magen, vil det ofte begunne å krype fremover. Beina er nå sterke nok til å bære kroppens vekt, og barnet liker godt å bli holdt stående på fanget. Gi barnet mye ros og oppmuntring, det styrker selvtilliten.

Interesser og aktiviteter

  • Leker mer og lærer hele tiden nye ting gjennom samspill med andre.
  • Barnet øver seg på pinsettgrepet og det er moro å prøve å spise selv. Gi det et lite utvalg ‘fingermat’: kokt pasta (spaghetti er gøy!), brødbiter med eller uten pålegg, biter av frukt og kokte grønnsaker.
  • Utforsker ting ved å klemme, snu og vende eller banke med dem.
  • Barnet bruker nå lekene på en ny måte. Det prøver å finne ut hva det kan gjøre med dem, og slår, drar, klemmer og tar dem fra hverandre. Gi barnet et rikelig utvalg av forskjellige ufarlige ting det kan leke med: gryter, esker, plastdåser, sleiver og visper – alt er like moro. Nederste kjøkkenskuff full av barnevennlige kjøkkenredskaper er spennende og ‘rydde’ ut og inn av.
  • Lærer å lete etter gjemte gjenstander.
  • Nå når barnet kan sitte, er det moro å trille ball. Sett deg på gulvet foran barnet og trill ballen mot det. Barnet vil snart gjøre forsøk på å trille ballen tilbake til deg. Og skulle ballen trille forbi barnet, vil det oppmuntres til å krabbe etter den.
  • Du kan også la barnet få med seg en liten ball i badekaret. Hold ballen under vannet og slipp den. Det vil fascinere barnet å se hvordan den hopper opp i luften.

Til foreldrene:

Barnet ditt kan være svært sosialt og aktivt i denne perioden – på vei ut i verden. Gi henne sjansen til å prøve ut sin nysgjerrighet i fred og ro, uten forstyrrelser fra dere. Det blir viktig å finne en god balanse i vekslingen mellom barnets glede ved å lære selv og ved å lære gjennom dere.

Nå som hun vil bevege seg lengre ut i verden på egen hånd, er det ekstra viktig med tryggheten du representerer. Hun vil enda i lang tid foretrekke ditt selskap fremfor andres. Hun begynner nå også å peke på det hun vil ha. Og hvis du forsøker å lede oppmerksomheten hennes i en spesiell retning ved å peke på ting eller personer, oppfatter hun det.

Hva synes du om artikkelen?  
DEL