Jentene veier gjennomsnittlig 7.9 kilo, og er 68 cm lange.
Gjennomsnittsguttene ligger ennå et halvt kilo foran, og er nå 70 cm lange.

* Vi gjengir gjennomsnittsvekt og -lengde. Normalverdiene for jenter er vekt mellom 6.4 og 9.7 kilo, og lengde mellom 64 og 73 cm. Guttenes normalverdier er 7.0 til 10.3 kilo, og 65 til 75 cm.

Sist oppdatert: 4. mai 2009

Om barnet:

Barnet blir flinkere til å gripe ting. Ved 7 måneder kan det løfte opp en kule som ligger på gulvet eller bordet.

Ryggen blir sterkere, og balanse-evnen utvikles betraktelig. Noen barn vil nå forsøke å dytte seg opp i sittende stilling.

Fra å ligge på ryggen og leke med tærne sine, vil barnet nå forsøke å rulle rundt fra rygg til mage. Når en legger barnet på magen vil det ofte begynne å ale seg fremover eller bakover.
Benene er nå sterke nok til å bære kroppens vekt, og barnet liker godt å reise seg opp i stående og «danser» gjerne litt når du holder det i hendene på fanget. Gi barnet mye ros og oppmuntring, det styrker selvtilliten.

Mange barn i denne alderen er redd for atskillelse. De gråter gjerne når mor eller far går – ofte også når de kommer tilbake. Atskillelse er en del av selvstendig-hetsprosessen og kan virke «skremmende» på barnet. Dersom barnet ditt reagerer slik, er det viktig at du prioriterer barnet i denne perioden: unngå lange og mange unødvendige atskillelser, som for eksempel ferier.

Barnet gjenkjenner nå navnet sitt og reagerer når det blir kallet. Det vil også være istand til å forstå 6-8 ord. Etter 6 måneder med stor ’Ja-tid’ vil det nå begynne å forstå ordet ’nei’. Dette skal nok prøves ut noen ganger, men det lærer gradvis at det kan være nødvendig å vente på noe, og at det ikke kan få alt det gjerne vil ha. Ved 7 måneders alderen skjer det en større utvikling i barnets korttids hukommelse.

Barnet bruker nå lekene på en ny måte. Det prøver å finne ut hva det kan gjøre med dem, og slår, drar, klemmer, tar dem fra hverandre. Gi barnet et rikelig utvalg av forskjellige ufarlige ting det kan leke med: gryter, esker, plastikkdåser, sleiver og visper – alt er like moro. Nederste kjøkkenskuff full av barne-vennlige kjøkkenredskaper er spennende å «rydde» ut og inn av.

Barnet liker også svært godt å stå på fanget ditt og hoppe!

Nøkler er dessuten svært interessante. Barnet kan være opptatt av et nøkkelknippe i lange perioder.

MILEPÆLER

Kommunikasjon og sosial utvikling

  • Barnet har nå funnet sin plass i familien. Det har gjerne sin egen plass ved bordet og sin egen krok til leker.
  • Mange barn i denne alderen er redd for atskillelse. De gråter gjerne når mor eller far går – ofte også når de kommer tilbake. Atskillelse er en del av selvstendighetsprosessen og kan virke ‘skremmende’ på barnet. Dersom barnet ditt reagerer slik, er det viktig at du prioriterer barnet i denne perioden. Unngå lange og mange unødvendige atskillelser, som for eksempel ferier.
  • Reagerer på navnet sitt.
  • Klapper sitt eget speilbilde.
  • Studerer deg og dine reaksjoner for å forstå hva som skjer i nye situasjoner.

Sanser og motorikk

  • Kan rulle fra rygg til mage.
  • Barnet er fascinert av ørsmå ting, men har ennå vansker med pinsettgrepet. Brnet klarer å planlegge håndbevegelsene sine godt nok til å ringe med en klokke eller sette enkle ting sammen og skille dem igjen.Bevegelsene må planlegges fordi de må utføres i riktig rekkefølge. Det å kunne bruke hendene sine på denne måten er en virkelig landevinning for barnet. Nå kan det i stadig større grad utforske omverdenen ved hjelp av fingerene. Blant annet kan barnet løfte en kule som ligger på bordet.
  • Griper etter føttene sine og holder flasken/koppen selv.
  • Snart kan barnet uten hjelp komme seg opp i sittende stilling og sitte en kort stund uten støtte. Noen få barn kan også snu seg til siden og se bakover. Andre barn viser liten interesse for å sitte. Så lenge barnet er aktivt når det ligger på gulvet, har det ingen hast med å lære å sitte.
  • Biter og tygger på gjenstander.
  • Når du legger barnet på magen, vil det ofte begunne å krype fremover. Beina er nå sterke nok til å bære kroppens vekt, og barnet liker godt å bli holdt stående på fanget. Gi barnet mye ros og oppmuntring, det styrker selvtilliten.

Interesser og aktiviteter

  • Leker mer og lærer hele tiden nye ting gjennom samspill med andre.
  • Barnet øver seg på pinsettgrepet og det er moro å prøve å spise selv. Gi det et lite utvalg ‘fingermat’: kokt pasta (spaghetti er gøy!), brødbiter med eller uten pålegg, biter av frukt og kokte grønnsaker.
  • Utforsker ting ved å klemme, snu og vende eller banke med dem.
  • Barnet bruker nå lekene på en ny måte. Det prøver å finne ut hva det kan gjøre med dem, og slår, drar, klemmer og tar dem fra hverandre. Gi barnet et rikelig utvalg av forskjellige ufarlige ting det kan leke med: gryter, esker, plastdåser, sleiver og visper – alt er like moro. Nederste kjøkkenskuff full av barnevennlige kjøkkenredskaper er spennende og ‘rydde’ ut og inn av.
  • Lærer å lete etter gjemte gjenstander.
  • Nå når barnet kan sitte, er det moro å trille ball. Sett deg på gulvet foran barnet og trill ballen mot det. Barnet vil snart gjøre forsøk på å trille ballen tilbake til deg. Og skulle ballen trille forbi barnet, vil det oppmuntres til å krabbe etter den.
  • Du kan også la barnet få med seg en liten ball i badekaret. Hold ballen under vannet og slipp den. Det vil fascinere barnet å se hvordan den hopper opp i luften.

Til foreldrene:

Barnet ditt kan være svært sosialt og aktivt i denne perioden – på vei ut i verden. Gi henne sjansen til å prøve ut sin nysgjerrighet i fred og ro, uten forstyrrelser fra dere. Det blir viktig å finne en god balanse i vekslingen mellom barnets glede ved å lære selv og ved å lære gjennom dere.

Nå som hun vil bevege seg lengre ut i verden på egen hånd, er det ekstra viktig med tryggheten du representerer. Hun vil enda i lang tid foretrekke ditt selskap fremfor andres. Hun begynner nå også å peke på det hun vil ha. Og hvis du forsøker å lede oppmerksomheten hennes i en spesiell retning ved å peke på ting eller personer, oppfatter hun det.

Hva synes du om artikkelen?  
DEL