Jenter nærmer vanligvis seg 10 kilo ved ettårsalderen, og er 76 cm høye.
Gjennomsnittsguttene ligger fremdeles et halvt kilo foran, og rager én cm høyere over bakken.

* Vi gjengir gjennomsnittsvekt og -lengde. Normalverdiene for jenter er vekt mellom 8.0 og 11.8 kilo, og lengde mellom 71 og 81 cm. Guttenes normalverdier er 8.2 til 12.7 kilo, og 72 til 82 cm.

Sist oppdatert: 4. mai 2009

Om barnet:

Forhåpentligvis er barnet nå over den verste perioden med skepsis til fremmede og begynner å bli mer fortrolig med ukjente mennesker. Tilknytningen til foreldrene, som har vært der hele tiden, blir nå ofte mer bevisst for barnet. Han kan gråte, bli trist eller helt fortvilet hvis foreldrene er borte. At barn reagerer sterkt på atskillelse i denne perioden, betyr ikke at de er utrygge eller engstelige, men at de nå er følelsesmessig mer bevisst sin tilknytning til foreldrene. Den trygghetsfølelsen og tilliten som foreldrene representerer, kan også utvides til å inkludere andre personer; for eksempel besteforeldre, barnehagepersonell eller andre.

Barnet vil også i denne alderen gi deg ting som du «takker» for, for i neste øyeblikk komme tilbake og hente gjenstanden. Spør du for eksempel om en leke, vil du kunne oppleve å få den, og dette er nytt. Ettåringen kan også velge å ikke gi deg den, men holde den tilbake med et lurt smil. Viljestyrken er noe som vil bli mer markert i tiden som kommer. Det at du responderer på hans initiativ, gir ham en utrolig stor glede og en følelse av mestring – noe som er godt for selvtilliten.

Fremdeles går det meste på én og to stavelser. Blant noen barn kommer imidlertid de første setningene (to ord) rundt ettårsdagen. Ordforrådet utvides stadig, og et ordforråd på opp mot ti ord forekommer.

Å ‘snakke’ i telefonen er morsomt, men ‘samtalen’ flyter ofte best i leketelefonen!

Til foreldrene:

Barnet begynner nå å bli mer klar over hva du gjør og hva som ellers skjer i omgivelsene. Fremmedfrykten er ikke så sterk lenger. Nå forstår han at hvis du legger et tørkle over en gjenstand, så har ikke gjenstanden forsvunnet, den finnes fortsatt under tørkleet. Han liker derfor å leke slike «gjemmeleker» med gjenstander (hvor du for eksempel legger en ting under en kopp eller en sofapute).

Fysisk sett er han i stand til å følge opp sin nysgjerrighet på en annen måte enn før gjennom sin evne til å sitte, stå, gå og styre egne bevegelser i rommet. Denne utviklingen gir ham utvidede muligheter til å være en aktiv partner i lek og samvær. Alt nytt tiltrekker seg oppmerksomhet. Ekstra flott er det som er fargerikt, blankt eller bevegelig.

Felles opplevelser med foreldrene er spesielt viktige nå, foreldrene bidrar til barnets erfaring og læring i et sosialt fellesskap. Mange fellesaktiviteter knyttes til leker, kjøkkenredskaper og andre ting som kan brukes i fellesskap eller utforskes på andre måter. Du kan også merke at behovet for veiledning og avklaring av hva som er akseptable aktiviteter, hva som er tillatt eller ikke, blir mer nødvendig.

Hva synes du om artikkelen?  
DEL