Ifølge nye retningslinjer fra Verdens helseorganisasjon (WHO) bør barn bruke mindre tid foran skjerm eller fastspent i vogn og stoler, få bedre søvnkvalitet og ha mer aktiv lek om de skal vokse opp friske og sunne. Barn under 2 år skal faktisk ikke se på skjerm i det hele tatt, ifølge WHO.

Sist oppdatert: 26. april 2019

I dagens samfunn sitter vi mer og mer, og ser mer og mer på skjermer. Det gjelder i stor grad oss voksne, men i økende grad også de små. Og nå går altså WHO ut og roper varsko.

– God helse for alle innebærer å gjøre det som er helsemessig riktig fra starten av menneskers liv. Tidlig i barndommen skjer utviklingen raskt, og familiens livsstil kan endres for å fremme helsemessig gunstige effekter, sier WHOs generaldirektør, Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus i en pressemelding.

Retningslinjene er rettet mot familier med barn under 5 år, og har anbefalinger om fysisk aktivitet, stillesittende tid og fokus på søvnkvalitet. WHO forklarer at retningslinjene er utarbeidet av et panel av eksperter som har studert hva for lite eller for dårlig søvn og stillesitting kan ha å si for barns helse. De så også på studier som viste gunstige effekter av økt mengde fysisk aktivitet.

Bedre for barna – både på kort og lang sikt

Lege Fiona Bull jobber i WHO med overvåking og forebygging av livsstilsrelaterte sykdommer. Hun mener at familier ved å følge de nye retningslinjene vil øke barnets fysiske og mentale helse og trivsel, og samtidig forebygge overvekt og sykdommer relatert til en passiv livsstil senere i livet.

Over 23 prosent av voksne og 80 prosent av ungdommer er mindre aktive enn anbefalt. Globalt relateres 5 millioner dødsfall årlig til en for passiv livsstil. WHO mener at dette bør bekjempes ved å legge et godt grunnlag gjennom oppveksten.

– Vi trenger virkelig å ta tilbake leken for barn. Vi må gjøre om passiv tid til aktiv lek, og samtidig beskytte barnets behov for søvn, sier lege Juana Willumsen, som jobber med overvekt hos barn og fysisk aktivitet i WHO.

Stillesittende aktiviteter sammen med foreldrene

De skiller også mellom passiv og interaktiv stillesittende tid. Barnet skal også få rolige stunder hvor det sammen med omsorgspersoner leser, forteller historier, synger, pusler og lignende, som alle er aktiviteter som er viktige for barnets utvikling. Skjermtiden vil de imidlertid til livs. Og også tiden tilbrakt fastspent i vogn, bilstol, bæresele, vippestol og høystol.

Retningslinjene for barn 0-1 år:

  • Barnet skal være aktiv flere ganger til dagen på ulike måter, særlig gjennom interaktiv lek på gulvet. Jo mer jo bedre. Barn som ikke er mobile skal ligge på magen mens de er våkne i mist 30 minutter i løpet av dagen.
  • Barnet bør ikke være fastspent i mer enn én time om gangen (for eksempel i vogn, stol eller bæretøy).
  • Barnet bør ikke se på skjerm.
  • Når barnet er passivt anbefales omsorgspersoner å lese eller snakke til barnet.
  • Barnet bør de første tre månedene sove 14 til 17 timer i døgnet. Når barnet er mellom 4 og 11 måneder gammelt bør det sove i 12 til 16 timer i døgnet, inkludert hviler på dagtid. Søvnen bør være av god kvalitet.

Les også: Nettvett starter på dag én

Retningslinjene for barn 1-2 år:

  • Barnet bør være aktivt i minst tre timer hver dag, fordelt på ulike fysiske aktiviteter og med varierende grad av intensitet (inkludert moderat til intens intensitet) og spredt utover dagen. Jo mer fysisk aktivitet jo bedre.
  • Barnet bør ikke være fastspent i mer enn én time om gangen eller sitte stille over lengre perioder.
  • Skjermtid (inkludert digitale spill) er ikke anbefalt for barn under 2 år. Ved fylte 2 år bør ikke skjermtiden overskride én time daglig, og jo mindre jo bedre.
  • Når barnet er passivt anbefales omsorgspersoner å lese eller fortelle historier til barnet.
  • Barnet bør sove godt 11 til 14 timer i døgnet, inkludert hviler. Barnet bør også ha rutiner for våkentid og sovetid.

Les også: Hvor mye tid kan barnet bruke foran skjermen?

Retningslinjene for barn 3-4 år:
  • Barnet bør være aktivt i minst tre timer hver dag, fordelt på ulike fysiske aktiviteter og med varierende grad av intensitet spredt utover dagen. Minst én time bør være av moderat til intens intensitet. Jo mer fysisk aktivitet jo bedre.
  • Barnet bør ikke være fastspent i mer enn én time om gangen eller sitte stille over lengre perioder.
  • Skjermtid bør ikke overstige én time, og jo mindre jo bedre.
  • Når barnet er passivt anbefales omsorgspersoner å lese eller fortelle historier til barnet.
  • Barnet bør sove godt i 10 til 13 timer i døgnet. Noen trenger fortsatt en hvil på dagtid i denne alderen. Barnet bør ha rutiner for når det skal sove og være våkent.

Kilde: WHO

– Endelig tydelige og strenge retningslinjer!

Barne- og ungdomspsykiater Melanie Ekholdt har lenge etterspurt retningslinjer for skjermbruk hos barn. Hun er svært fornøyd med WHOs anbefalinger.

– Jeg har vært litt bekymret. Norske myndigheter har latt foreldre være litt alene om å finne ut av dette med barn og skjerm, og jeg tror mange har kjent på at det har vært litt vanskelig å vite hva som var greit. Dette med riktig fordeling av fysisk aktivitet, sosial omgang med foreldre og skjermbruk er komplisert, og jeg tenker at råd om dette kommer inn under basale råd om barns helse, sier Ekholdt.

Hun sammenligner retningslinjene med andre råd vi får – som å spise fem grønnsaker om dagen og å pusse tennene morgen og kveld.

– Jeg tror det er greie retningslinjer for folk flest å forholde seg til. Og så er det jo som med andre ting at det varierer hvor godt man får det til. Men det gjelder å finne en god balanse, sier Ekholdt.

Hun er særlig godt fornøyd med at retningslinjene differensierer ut fra barnets alder, og mener WHO har gjort en god og grundig jobb.

Kan kreve litt omstilling i starten

Er du blant de som fikk litt hakeslepp og føler du har gjort mye feil med barnet ditt allerede, beroliger Ekholdt med at det aldri er for sent å snu.

– Mennesker er robuste og tåler mye. Og det tar faktisk bare to-tre uker å få orden på dette. Men da må foreldrene være enige om å gjøre noen grep for å endre på livsstilen, sier hun.

For det er å komme inn i rutinen som er vanskeligst. Og så gjelder det jo å klare å holde på den.

– Jeg tror mange foreldre vil være glade over å ha noe å slå i bordet med. Mange har nok følt seg kjipe når de har sagt nei til at barna kam bruke skjerm. Nå blir det lettere å forstå at de faktisk ikke er så strenge likevel, men gjør det beste for barna, sier Ekholdt.

Går vi mot mindre skjermbruk?

Om vi skal følge retningslinjene til WHO, innebærer det også at foreldre i større grad må legge vekk mobilen, og heller lese eller leke med barna. Det tror Ekholdt de vil ha god nytte av.

– Jeg tror nok vi har nådd skjerm-toppen. De siste 10 årene har vi blitt stadig mer digitale, og særlig de siste fem årene har mobiltelefonene tatt mer og mer plass. Den siste tiden har både små og store fråtset i skjermbruk, og nå jevner det seg nok mer ut. Skjermene er ikke like nye og spennende lenger, og man finner mer og mer tilbake til det gamle igjen, sier hun.

For retningslinjene kan jo minne mye om foreldrenes egne barndom.

– Vi har kanskje mistet litt av det fine samspillet i familien, og nå setter vi gjerne mer pris på å få det tilbake igjen? Å trøste barnet når det gråter er litt vanskeligere enn å bestikke det med en skjerm, men det gir også en annen opplevelse av mestring som forelder, og tilknytning mellom foreldre og barn, sier Ekholdt.

Hun mener at retningslinjene kom på et godt tidspunkt.

– Jeg tror foreldre er klare for og ønsker disse retningslinjene. De har kjent på problemene knyttet til skjerm, og synes nok det er godt å få gode råd, sier Ekholdt.

Blir vi sunnere?

Og på toppen av det hele får kanskje også de voksne i familien en helseeffekt når de skal være mer aktive med barna og tvinges til å legge skjermene fra seg i større grad. Kanskje sover de bedre også?

Men er vi egentlig i så dårlig form som WHO kanskje antyder? Ekholdt sier at det er diskusjoner rundt dette i Norge – om barn egentlig er så mye mindre fysisk aktive enn de var før, for eksempel. Men Ekholdt poengterer at kanskje økningen i psykiske vansker hos barn og unge kan knyttes til økt skjermbruk.

Og så er det ikke sånn at skjermbruk skal vekk for alle.

– Barna legger seg jo tidlig på kvelden, så det blir nok tid til å slappe av med skjerm for de voksne også, sier Ekholdt.

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkel7 uker: Altoverskyggende kvalme
Neste artikkelEndre
DEL