Helsedirektoratet endrer nå rådene om D-vitamintilskudd og tran for barn som er 0 til 12 måneder gamle. Får barnet morsmelkerstatning, trenger det ikke noen tilskudd. Barn som ammes bør få D-vitamindråper.

Sist oppdatert: 18. september 2020

Rådene fra Helsedirektoratet, som er utarbeidet i samråd med Nasjonalt råd for ernæring, oppdateres fra og med 18. september 2020.

Nytt regelverk for morsmelkerstatning
– Vi har jobbet med dette en god stund. Bakgrunnen for at vi endrer rådene, er at det har kommet nytt regelverk for morsmelkerstatninger. Ifølge de nye reglene inneholder morsmelkerstatning nå mer av både D-vitamin og omega-3-fettsyren DHA enn tidligere. Hvis barnet får i seg anbefalt mengde morsmelkerstatning ut fra alder, vil det få nok av både D-vitamin og DHA, sier Linda Granlund, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet.

Barn som ammes bør få 5 dråper D-vitamin daglig fra de er én uke gamle. Barn som delammes bør ifølge de nye rådene få tilskudd av D-vitamin, men mengden kan reduseres avhengig av hvor mye morsmelkerstatning de får.

For å unngå for store mengder D-vitamin og DHA
Granlund sier at de tidligere har gitt anbefalinger om at både barn som får morsmelkerstatning og barn som ammes bør ha tilskudd av til D-vitaminer eller tran.
– Dette var for å unngå å gjøre foreldre forvirret. Men med de nye reglene for morsmelkerstatning ville barn som får morsmelkerstatning fått i seg for store mengder D-vitaminer og fettsyren DHA, sier Granlund til Babyverden.

Linda Granlund, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet. Foto: Helsedirektoratet

Dermed slipper foreldre nå å bekymre seg for om de får tranflekker på babyklærne, og en trenger ikke lenger å lokke og lure tranen i barn som er skeptiske.
– Jeg vil jo tro at veldig mange foreldre blir glade for de nye rådene. De fleste som har barn kjenner til at det kan være litt vanskelig å få i barnet tran, og mange har slitt, smiler Granlund.

Ingen grunn til engstelse for å ha fulgt tidligere råd
Men selv om mange blir fornøyde, tror Granlund at noen også kan bli engstelige for om barnet deres har fått i seg for mye D-vitaminer og DHA gjennom tran.
– Det er veldig viktig å understreke at ingen foreldre trenger å være bekymret. De som har fulgt rådene som har vært gjeldende fram til i dag har bare vært flinke. Men noen ganger er det tid for å endre på rådene, og det gjør vi altså nå. Men det betyr ikke at de tidligere rådene var feil eller farlige, sier Granlund.

Men hva når barnet har blitt ett år, skal man da begynne med tran?
– Fra barnet er ett år anbefaler vi at barnet følger familiens vanlige kosthold. Det bør inneholde for eksempel fet fisk, og man kan eksempelvis bruke margariner med tilsatt D-vitamin. Men Helsedirektoratet har ikke noen generelle råd om tran. Vi anbefaler det ikke, men fraråder det heller ikke, sier Granlund.

Derfor anbefaler ikke Helsedirektoratet å gi tran i det første leveåret:
– For barn som ammes, gir tran litt for lite D-vitamin til de yngste barna, og samtidig unødvendig mye av omega-3-fettsyren DHA. Morsmelk inneholder det barnet trenger av denne fettsyren. Innholdet i melken påvirkes av hva mor spiser.
– For barn som får morsmelkerstatning, vil D-vitamin fra både morsmelkerstatning og tran/annet tilskudd bli for mye. Også barnemat som ferdiggrøt inneholder D-vitamin. Morsmelkerstatning inneholder det barnet trenger av fettsyren DHA.

Både for lite og for mye D-vitamin er uheldig:
– Målet er at spedbarn i alderen 0 til 12 måneder skal få totalt ca. 10 mikrogram D-vitamin per dag.
– Spedbarn 0-6 måneder bør ikke få mer enn 25 mikrogram per dag over tid
– Spedbarn 6-12 måneder bør ikke få mer enn 35 mikrogram per dag over tid.
– Om barnet har hatt høyere inntak i en kortere periode, så er det ingen grunn til å engste seg for det.

Råd ved plantebasert kosthold:
– Hvis mor ammer, har et helt eller hovedsakelig plantebasert kosthold, bør hun ta et tilskudd som inneholder D-vitamin, vitamin B12 og jod, og DHA i form av vegetabilsk omega-3 (fra algeolje). Hvis mor gjør det, kan barnet som ammes, få et tilskudd som inneholder D-vitamin og vitamin B12.

Kilde: Helsedirektoratet

Hva synes du om artikkelen?