De store "nykommerne" i perioden mellom 18 måneder og 2-årsalderen er FANTASI og LATE-SOM-OM. Korttidsminnet utvikles mye, og det gjør også forståelsen av "objektenes permanente tilstand" – barnet lærer at det kan finne gjemte ting og mennesker.

Sist oppdatert: 4. May 2009

Om barnet: Klassifisere og kategorisere!

Evnen til å tenke og resonnere forbedres dramatisk. Utforskningen tas et skritt videre – barnet er ikke lenger fornøyd med å finne ut hvordan tingene ER, nå vil det også vite hva de GJØR, hva det kan få dem til å gjøre, og hvilke ferdigheter det kan trene opp ved å bruke dem.

Sortere former
Bruk for eksempel stableringer som skal tres på en pinne. Observer barnets beslutningsprosess når det vurderer hvilken ring som skal puttes på pinnen.Til å begynne med kan nok barnet legge hvilken som helst ring på uten å ta hensyn til størrelse, me etter som de mentale ferdighetene og motorikken utvikler seg, vil barnet begynne å legge den største ringen nederst.

Barnet vil lære å bruke objekter mer bevisst for å oppnå målene sine. Ettersom hukommelsen og konsentrasjonsevnen utvikles, vil det arbeide stadig lenger på prosjektene sine. Det vil til og med komme tilbake til dem senere for å “fullføre” dem.Barnet lærer å sortere, kategorisere og klassifisere etter form, farge, stor, liten, bråkete, stille, myk og hard.

Til mor og far: Omsorg og oppfølging

Å gi barnet oppmerksomhet og omsorg faller naturlig for de aller fleste foreldre. Alle ønsker at barnet skal ha det godt, og derfor kan det føles som svært vanskelig og tøft når en ikke kan fjerne og ta smerten og redselen bort fra barnet og over på egne skuldre.

Men av og til er det slik. Det vil oppstå vanskelige situasjoner, noen barn blir akutt syke, andre har kroniske sykdommer, og da kan det oppleves som utfordrende å opptre som den trygge og rolige forelderen barnet trenger.

Dersom belastningen er stor eller langvarig, eller begge deler, er det godt for dere å ha et støtteapparat selv også. Det kan være omsorgspersoner i familien eller profesjonelle fagpersoner som kan mye om å være forelder i slike situasjoner. I tillegg er det selvsagt avgjørende at dere to samarbeider godt og tar vare på hverandre. Det er også godt for barnet å merke.

Hva synes du om artikkelen?