Sist oppdatert: 4. mai 2009

Om barnet: Flere ord!

Barnet bruker enkle ord og fraser, substantiv, verb og gester, separat eller i kombinasjon, for å uttrykke mening. Det forstår og følger enkle instrukser.

Typisk for denne perioden er en fenomenal vekst i ordforrådet og språkutviklingen, ettersom barnet nå begynner å bruke korte setninger. Barnets tale klarer ikke å holde tritt med denne enorme utviklingen. De fleste vil forstå fem ganger så mange ord som de faktisk kan si selv.

Språkutviklingen er imidlertid meget individuell. Mange barn lærer å prate mye senere. Noen lærer nye ord og «glemmer» gamle. Andre barn står på samme stadium lenge, uten å vise synlig utvikling.

Lek til leggetid?
Her er en lek som appellerer til barnets voksende språkforståelse og som passer godt ved leggetid.Vis først leken og se om barnet liker å herme etter bevegelsene:Strekk deg høyt som et hus!
(Barnet strekker armene i været.)Rull deg sammen som en mus.
(Barnet ruller seg sammen.)

Lat som du er veldig trett.
(Barnet gjesper.)

Hele kroppen din er trett.
(Barnet faller sammen.)

Rist armer og bein en stund.
(Rist armer og bein.)

Lukk øynene og ta en blund.
(Lat som du sover.)

Slapp bare av om barnet ditt faller inn under en av disse gruppene. Der er liten sammenheng mellom språkutvikling og intelligens. Barn som snakker sent, er stort sett bare opptatt med å lære seg andre ferdigheter først.

Sosialt
Barnet er nå fullt bevisst på seg selv som et selvstendig individ, og hun når nye nivå av sosialisering og lek. Det kan også skille mellom «mitt» og «ikke mitt», og «jeg» og «mitt» blir nøkkelord i vokabularet .

Barnet vil lære å bruke mennesker som effektive ressurser. Det vil stadig oftere søke til andre for hjelp når noe er utenfor rekkevidde eller evner – et grunnleggende skritt på veien mot å dele og utvikle samarbeidsvilje.

Meget typisk for denne perioden er etteraping – spesielt av foreldre og større barn. Dette lærer barnet både ny oppførsel og nye ferdigheter, samtidig som det gir forståelse for at andre mennesker har andre perspektiv.

Til mor og far: Selvstendighet

Nå begynner barnet virkelig å klare flere ting selv. Det blir mer selvstendig og får større radius. De fleste barn går nå, og det kan være travle dager for dere alle.

Barn er født nysgjerrige og vil gjerne oppdage og erfare seg selv og verden omkring. Det er gjennom å gjøre sine egne opplevelser at de kan lære mer. De erfarer at trappetrinnet er for høyt, at katten ikke liker å bli dratt i halen og at sitron smaker surt. Av og til kan det være vanskelig å vite om du skal la barnet fortsette ferden, eller om du skal gripe inn og støtte.

Noen ganger er det rett og slett at du som voksen føler at det tar for lang tid når barnet skal gjøre det selv, andre ganger føler du at det er nytteløst at barnet gjør det selv. Men prøv å finne noen tidspunkter der dere har god tid, der det er rom for å prøve.

For barnet er hverdagen fantastisk! Som foreldre har vi mulighet til å gjenoppleve og gjenoppta den iveren, nysgjerrigheten og utforskertrangen vi hadde som barn. Det å glede seg over en maur som bærer et gresstrå, en snegle som kryper eller en blomst som titter fram gjennom snøen, er en fin påminnelse over hvor mange ting vi har å glede oss over. Selv om det lyder klisjéfylt, så er dette fokuset på nået noe vi voksne også har glede av. Å betrakte hver dag på samme måten og med samme følelsen som når dere skal åpne en presang – for hver dag er en gave dere kan oppleve sammen med barnet deres!

Hva synes du om artikkelen?  
DEL