Økning i antall ADHD-diagnoser – spesielt blant jenter
– Tidligere var det to til tre ganger flere gutter enn jenter som fikk diagnosen ADHD. Nå får flere jenter enn gutter diagnosen i enkelte aldersgrupper. Jentene får gjerne diagnosen senere enn gutter.– Det siste tiåret har det har vært en betydelig økning i ADHD-diagnoser i Norge, spesielt blant tenåringsjenter og unge kvinner, viser en ny rapport fra Folkehelseinstituttet. Det var spesielt under pandemien at antallet ADHD-diagnoser økte blant jenter. Andelen jenter (13-17 år) og unge kvinner (18-30 år) som fikk nye diagnoser var tre ganger høyere i 2022 enn i 2010.– Det har også vært en økning i diagnoser hos gutter. Blant gutter i alderen 6-12 år har diagnoser for ADHD nesten doblet seg i perioden 2010-2022.– Det er sosiale forskjeller for ADHD. Diagnosene er vanligere blant barn av foreldre med lav inntekt.– ADHD-diagnoser er mindre hyppige blant mennesker med innvandrerbakgrunn enn i befolkningen for øvrig.
Kilde: TV2 og Folkehelseinstituttet
– Uro og konsentrasjonsvansker er ikke uvanlig hos barn på tre-fire år. Går foreldrene til helsestasjonen med bekymring, får de kanskje høre at de skal vente og se. Mange vokser det av seg, så for noen er det riktig. Men noen foreldre kommer med sin bekymring fordi de ser at alt ikke er som det skal – og at barna deres har større utfordringer enn andre. Da kan en ”vente og se-holdning” være vanskelig. Noen venter da kanskje noen år før de våger å komme tilbake igjen, sier Aase.
Hva er ADHD?
Hyperaktivitet:
• Uro i hender og føtter• Har mye energi, som om man er drevet av en indre motor• Rastløshet, indre uro
Impulsivitet:
• Kan ikke vente på tur• Avbryter eller forstyrrer andre• Handler uten å tenke seg om
Oppmerksomhetsvansker:
• Skifter stadig fra én aktivitet til en annen• Har ofte vansker med å organisere oppgaver og aktiviteter• Vansker med å gjennomføre oppgave• Problemer med å følge instruksjoner• Distraheres lett
Kilde: ADHD Norge
– Følg opp bekymringer!
Aase er opptatt av at dersom noen har en bekymring, så bør de følge det opp.
– Det viktigste er ikke å få en diagnose med én gang, men å ta tak i det som oppleves utfordrende. Små barn utvikler seg fort. Dersom vi kommer tidlig i gang med forebygging, kan en hindre negativ utvikling. Barn kan oppleve å bli stigmatisert – de blir stemplet som syndebukker og bråkmakere. Uansett om det er ADHD eller andre ting, sier Aase.
Hun mener at utredningen bør være en grundig prosess over noe tid, spesielt når det gjelder barn i førskolealder.– Det kan jo være at en tidlig tenker ADHD, men så viser det seg å være noe helt annet. Barnet kan ha språkvansker eller følelsesmessige utfordringer. Kanskje kommer barnets urolige oppførsel samtidig som foreldrene er i ferd med å gå fra hverandre, eller noen i nær familie er alvorlig syke? Vi skal bruke god tid, men det skal ikke ta år og dag. Likevel bør det nok gå noen måneder, slik at vi kan finne skikkelig ut hva barnet sliter med – og se om det er vedvarende oppførsel, sier Aase.
Ikke alle skal ha ADHD-diagnose
Fagsjef for pedagogikk og skole i organisasjonen ADHD Norge, Nina Holmen, råder foreldre til å ikke gå med uro for lenge før de snakker med noen. Ta kontakt med personale i barnehagen, helsesykepleier eller andre du kan snakke med.
– Det er ikke alltid at det er ADHD. Diagnosen bør henge høyt – og skal ikke stilles for enhver pris. Det viktigste er at barnet får hjelp. Kanskje handler det om å koble inn pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) i barnehagen for å observere og se til at barnet får den oppfølgingen det trenger, sier Holmen.
Holmen legger til at diagnostiseringen gjøres for at barna skal få riktig hjelp, og for at familien kan lære å "leve med" ADHD på en best mulig måte, sier hun.
Når ADHD Norge får henvendelser som gjelder barnehagebarn, spør de ofte om de som jobber i barnehagen ser det samme som foreldrene. Holmen sier det hender at foreldrene er alene om bekymringene. Da gjelder det å snakke med noen om sine bekymringer, og ikke gå med disse alene.
Hvordan går en fram?
For å få en skikkelig utredning må man til BUP – barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk. Det er fastlegen som kan gi en henvisning. Men Heidi Aase påpeker at PPT er en viktig ressurs for barnehagebarn.– PPT kan se mye på barnets generelle utviklingsnivå, og undersøke om barnet utvikler seg i henhold til sitt alderstrinn. Kanskje ser de noen utviklingsmessige forsinkelser, sier hun.
Det har vært mange diskusjoner rundt ADHD, og noen har ment at diagnosen til og med er in i vår tid.– Det er nok flere grunner til at forekomsten av ADHD-diagnoser øker blant barn og unge over seks år. Tiltakene under pandemien kan ha virket svært negativt på en del barn. Kunnskap om ADHD blant jenter har antakelig bidratt til å øke oppdagelsen av ADHD hos jenter og unge kvinner. Manglende kunnskap her har antakelig frarøvet en del barn den hjelpen de hadde trengt, sier Aase.
Arvelig?
Forskning viser at genetikk spiller en viktig rolle i ADHD. Men arv og miljø virker sammen i et komplisert samspill når et barn får ADHD. Både forhold før, under og etter fødsel kan spille en rolle sammen med gener for utvikling av ADHD.
Kilde: Folkehelseinstituttet
Både lettelse og sorgNår barnet får en ADHD-diagnose, er dette både en lettelse og en sorg for foreldrene.– Det er godt å få vite hva barnets utfordringer handler om. Men samtidig kan det være en sorg at barnet har fått en diagnose som for mange vil vare livet ut. Foreldrene bekymrer seg for fremtiden, sier Nina Holmen.
Mange opplever at familie, slekt og venner ikke alltid forstår hva familien sliter med. De kan komme med sårende kommentarer som ”Bare han får ei helg hos meg, så skal jeg nok få styr på ham”.– Foreldre ønsker ikke blikk fra andre, og synes det er vanskelig å kjenne på andres fordommer. I ADHD Norge møter de andre som er i samme situasjon, mennesker som forstår hvordan de har det. Vi har fylkeslag i alle landets fylker, og har blant annet familiesamlinger og kurs, og vi følger med på forskning, sier Holmen.
Viktig med mer forskningADHD-forskning ved FHI har bidratt med ny kunnskap om risikofaktorer for å utvikle ADHD, og målet er at ny kunnskap kan benyttes til å sette inn forebyggende tiltak og eventuelt behandlingstiltak.– Vi er interessert i barn og ADHD fordi det er en folkehelseutfordring. Det er nå svært mange barn og unge som får ADHD. Barna selv har en økt risiko for uheldig utvikling dersom man ikke griper fatt i utfordringene tidlig. Når et barn har vansker, rammer det også familien og nettverket rundt. Mer kunnskap kan hjelpe disse barna og familiene deres. Vi ønsker å finne ut hvorfor noen vokser det av seg, mens andre ikke gjør det. Hvorfor er det forskjeller mellom gutter og jenter? Mye av forskningen gjøres med bruk av data fra Den norske mor, far og barn-undersøkelsen (MoBa) og kobling til ulike nasjonale registre. Dette gir oss en unik mulighet i verdenssammenheng, sier Aase.
For et barn med utfordringer kan følgende være virkningsfulle tiltak:
– Skape trygge gode rammer– Sørge for forutsigbarhet og oversikt– Gi klare beskjeder, én av gangen– Umiddelbare tilbakemeldinger: ros og støtte når noe er bra, nøytral og spesifikk om atferd som ikke er ønskeligDet er viktig å lære barnet sosiale regler, hvordan en skal opptre i sosialt samspill. Barnet bør daglig ha mulighet til å få suksess-opplevelser. Voksne bør være tett på og tilrettelegge situasjoner som kan være utfordrende, som for eksempel overgangssituasjoner. Dette er jo tips og råd som ikke bare er til hjelp for barn med (mulig) ADHD, det er til god hjelp for alle barn!
Kilde: Heidi Aase, FHI