Vi får stadig påminnelser om at et godt kosthold er viktig for alt mulig. Og dette gjelder også når man planlegger å bli gravide. Men hva er det egentlig de mener med et godt kosthold?

Sist oppdatert: 25. januar 2005

Det viktigste er at kostholdet er variert og balansert. Du trenger ikke å kutte ut alt du synes smaker godt, men bør begrense inntaket av fett- og sukkerholdig mat som hamburgere, chips og godteri. Når du blir gravid, vil barnet være avhengig av å trekke næringsstoffer fra din kropp, og det er du som får lide om det bare er nok til en av dere – barnet tar det det trenger.

Du skal forberede deg på å spise for to, men det betyr ikke at du skal spise dobbelt så mye. Det er faktisk ikke så mye ekstra en trenger når man forbereder et svangerskap, og når man er gravid. Dette gjelder også dem som blir gravide med mer enn ett barn – trillinger betyr ikke tre ganger så stort inntak! Er du i tvil om du får i seg nok næringsstoffer kan du høre med lege, jordmor eller ernæringsfysiolog.

Les også:

Kanskje husker du kostholdstrekanten fra skoletiden? Det finnes fem hovedkategorier hvor kornprodukter utgjør den nederste og største kategorien, og sukker- fett- og saltholdig mat er den minste og øverste. Denne illustrerer fordelingen kroppen din trenger for et balansert kosthold.

De fem kategoriene er:
1. Brød, frokostblandinger (usukret) og kornprodukter
2. Frukt og grønnsaker
3. Kjøtt, kylling, fisk og egg
4. Melkeprodukter
5. Fett, sukker og salt.

Husk at du skal ha mest av punkt nummer en og minst av punkt nummer fem.

Gammel vane vond å vende. Kostholdet ditt slik det er i dag, er formet over tid, og det kan oppleves som fryktelig vanskelig å gjøre store endringer. Kanskje er du ikke motivert for det heller? Og når du endelig tror du har klart det, og svangerskapet er et faktum, er du kanskje så kvalm at du ikke orker noe som helst, og i hvert fall ikke den sunne fiskemiddagen du hadde planlagt. Under svangerskapet oppdager du gjerne også at du plutselig MÅ du ha noe du har strevd med å styre unna lenge.

Det beste rådet er å prøve å spise sunnere en stund før dere blir gravide, og se hvordan det går. Kanskje oppdager dere at den livsnødvendige koppen med kaffe, eller lysten på hamburgere ikke lenger er så dominerende? Kanskje kan du klare seg uten? Kanskje har du ikke engang lyst på det lengre?

Noen gode råd:

  • Sørg for å kun ha sunn mat i huset. Erstatning for en sjokoladebit kan være frukt eller en pose spennende (usaltede) nøtter.
  • Spis sunn ferdigmat. Bytt ut hamburgeren med en baguett, salat eller kinesisk mat. At det leveres fort trenger ikke å bety at det er usunt.
  • Drikk mye vann og ren jus. Ha en vannflaske med på jobb, og drikk det i stedet for brus eller kaffe. En vannflaske i kjøleskapet hjemme kan virke mer spennende enn vann fra kranen. Kjøp inn gode råvarer av frisk frukt og lag spennende kombinasjoner av ulike sorter jus. Har du en blender kan du også lage egne ”smoothies” av frossen frukt og bær, eventuelt grønnsaksdrikker.

Om mulig bør maten:

  • være så variert og nylaget som mulig.
  • ha høyt fiberinnhold (hjelper fordøyelsen og hindrer forstoppelse).
  • være næringsrik og gjerne økologisk/organisk.
  • være rik på komplekse karbohydrater (holder energinivået ved like og finnes i kornprodukter, poteter, ris og pasta).
  • være proteinrik (godt for hud, vev og muskelvekst og finnes i egg, melkeprodukter, fisk, kjøtt, kylling og nøtter).
  • være fettfattig, inneholde lite sukker og salt.
  • inntas med 6-8 glass vann hver dag (unngår dehydrering, hjelper kroppen å kvitte seg med avfallsstoffer).
  • inneholde så lite tilsetnings- og holdbarhetsstoffer som mulig.

Skal du endre kostholdet ditt, kreves planlegging og viljestyrke. Du skal naturligvis ta hensyn til hva du liker, hva du har råd til, hva som er mulig å få tak i, og hvor lang tid maten tar å lage. Synes du det er vanskelig, kan det kanskje oppleves som lettere å legge om kostholdet gradvis, eller lar deg selv skeie ut en gang i blant.

Drikk mye vann, og spis heller mindre, hyppigere måltider, kanskje er dette de eneste endringene dere trenger eller ønsker å gjøre. Det bestemmer dere selv.

Det gjelder å være realistisk. Selv om du skal unnfange et barn trenger du ikke å bli et helt nytt menneske. Dette er ment som råd og vink på veien, så får dere avgjøre hva som lar seg gjennomføre. Hold humøret oppe og tenk på hvilket flott utgangspunkt dere er i ferd med å skape for det fremtidige barnet deres!

Folat
I de fleste tilfeller holder det med et sunt og variert kosthold, men det kan også bli aktuelt å ta tilskudd av vitaminer og mineraler. Man anbefaler å begynne med tilskudd på 0.4 mg folat til dagen når man planlegger å bli gravid, og det oppfordres til å fortsette med dette ut den tredje svangerskapsmåneden. Folat er en vannløselig B-vitamin som har stor betydning for lukkingen av barnets nevralrør, og minker risikoen for ryggmargsbrokk (åpning i ryggsøylen hvor ryggmarg poses ut) og enkelte hjerneskader betydelig. Folat reduserer også risikoen for andre abnormiteter, som leppe/ganespalte.

Det anbefales å starte med folat tre måneder før man prøver å bli gravid. Årsaken er at nevralrøret lukkes svært tidlig i svangerskapet, gjerne allerede før du vet du er gravid. Det kan likevel ha god effekt om du begynner med folat så fort du finner ut at du er gravid. Folat kalles også gjerne folsyre eller folinsyre, og finnes naturlig i mat, særlig mørkegrønne grønnsaker som brokkoli. Svært få får i seg nok folat, og derfor anbefales alle å ta et slikt tilskudd. Det finnes igjen kjente bivirkninger av folat, men det hevdes at sjansen for tvillinger er noe forhøyet.

Folat kan redusere virkningen av enkelte anti-epileptika, så dersom du har epilepsi og går på medisiner, bør du snakke med legen din før du begynner med folat.

Multivitaminer man får kjøpt i dagligvarebutikker og helsekost, inneholder ofte mindre enn anbefalt inntak av folat. Du bør ikke ta flere av disse for å oppnå ønsket inntak ettersom dette kan føre til for høye doser av enkelte vitaminer. Derfor anbefales gravide å bruke en multivitamin uten folat, og heller ta folat som eget tilskudd. Da er man på den sikre siden. Multivitaminer for gravide finnes, men det er ikke sikkert disse er noe bedre enn de andre, men de er helt sikkert dyrere. Se på innholdsfortegnelsen!

Du bør begynne med folat minst en måned før unnfangelse for maksimal effekt. Folat øker ikke sjansen for å bli gravid fortere, men skal virke positivt mot svimmelhet og svangerskapskvalme tidlig i svangerskapet.

Hva synes du om artikkelen?  
Neste artikkelSør-Afrika
DEL