En ny, svensk test av syv paraplytriller ga godkjentstempel til bare én av de. Flere hadde alvorlige feil.

Sist oppdatert: 19. juli 2011

– Vi har testet mange vogner opp gjennom årene, men aldri med et så dårlig resultat, sier Patrik Spånglund på Sveriges Tekniska Forskningsinstitut som utførte testen.

To av vognene ble betegnet som direkte farlige. Vognen 2Me by Riko slo sammen som en revesaks når understellet knakk sammen og vognen Chicco Lite way – solgt i  15 000 eksemplar i Skandinavia – hadde problemer med framhjulsfestene. 

Diskutèr på forumet!

Alle barnevogner som selges innenfor EU må leve opp til standarden EN1888. For å få en vogn merket med denne standarden, skal produsenten ha fått testet vognen på et godkjent laboratorium. Prøvingen skal også skje i en bestemt rekkefølge. Går en vogn i stykker eller ikke klarer en av deltestene, blir den ikke godkjent. 

Av de sju vognene var det kun Acta Graco U’ go (bildet) og som fikk godkjent.

 

 

Hele testen i PDF

Vognene ble testet med parametrene stabilitet, slitasje, håndtakets holdbarhet, faren for å klappe sammen, kraftige rykk i håndtaket, faren for å klemme seg og mer. 

 

Vognene som ble testet:

• Akta Graco – U’go – GODKJENT

• 2ME- 5 L Bergen – ikke godkjent, og med grov anmerkning

• Babytravel – Bombay – ikke godkjent

• Brio/Carena – Lieback Lux – ikke godkjent

• Chicco – Lite way – ikke godkjent, og med grov anmerkning

• Kolestra – Simba – ikke godkjent

• Maclaren – Quest Sport – ikke godkjent

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelBabyen analyserer stemmer
Neste artikkelBabyen lå på tvers
DEL