Fra 28 uker og 0 dager til 28 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 1100 g
CRL: 24,5 cm
Full lengde: 33,5 cm

Se hvordan vi regner vekt, lengde og alder her.

Publisert: 31. mars 2009

Om barnet:

I begynnelsen av denne uken er fosteret 26 uker gammelt, og hjernebølgenes mønster ligner nyfødtes. Fosteret blir stadig flinkere til å åpne og lukke øynene, suge og svelge.

Lungene vil nå kunne puste luft, og fosteret gjør regelmessige puste­øvelser. Lungene begynner å bli bedre forberedt på et liv utenfor livmoren hvis barnet skulle bli født for tidlig. Sentralnervesystemet begynner å bli så modent at fosteret klarer å regulere kroppstemperaturen selv. Fosterets kropp består av mellom to og tre prosent fett.

For hver dag som går, bedres prognosene for å få et sunt og friskt barn hvis fødselen inntreffer for tidlig. Men det er fremdeles best for fosteret å forbli i livmoren og vokse seg større.

Til foreldrene:

28 uker gravidMerker du at brystene dine forbereder seg til amming? For de fleste kommer melkeproduksjonen først skikkelig i gang et par dager etter fødselen, men noen opplever å lekke råmelk i ukene og månedene før fødselen. Råmelken, kalt kolostrum, kan være litt gul i fargen. Det kan være plagsomt å lekke, men prøv å tenke på det positive ved det – kroppen din viser at den er klar til å forsyne barnet med viktig næring! Bruk ammeinnlegg om nødvendig, eller sov på et håndkle. Du bør ikke sove med bh på.

Det er over 90 prosent sjanse for at barnet overlever dersom det skulle bli født nå. La det fylle dere med en god og trygg følelse. Vær likevel obs på mulige tegn på prematur fødsel – det beste er fortsatt at barnet blir i magen til nærmere termin.

Halsbrann og sure oppstøt er vanlige plager i svangerskapet. Lukkemuskelen som sitter der spiserøret går ned i magesekken, svekkes i svangerskapet. Derfor kan magesyre komme opp i spiserøret. Gode råd er å spise langsomt, og tygge maten grundig. Spis små måltider, og unngå å ligge flatt eller bøye deg framover like etter et måltid. Ikke spis for nært opp til leggetid, og unngå mat og drikke som er sterkt krydret, fet eller for varm. Kaffe og te kan også irritere. En tykkere eller flere puter kan hjelpe på nattetid. Melk, yoghurt, vann og tørre kjeks kan nøytralisere.

Hva synes du om artikkelen?  
DEL