Graviditet medfører store endringer i kroppen. Blant annet blir leddbånd og leddforbindelsene i bekkenet litt mykere når du er gravid. For noen fører disse endringene til store smerter og redusert fysisk funksjon. Det beste du kan gjøre er å roe ned!

Sist oppdatert: 2. august 2017

Artikkelen ble gjennomgått av postdoktor Elisabeth K. Bjelland, Kvinneklinikken ved Akershus universitetssykehus august 2017.

Bekkenløsning kan komme når som helst i svangerskapet, men oppstår ofte fra tredje til fjerde måned. Alle gravide vil få litt mykere leddbånd og leddforbindelser gjennom graviditeten slik at bekkenet blir mer fleksibelt, såkalt fysiologisk bekkenløsning. Det er fremdeles uklart hvorfor noen gravide får smerter i bekkenet mens andre slipper unna.

Les også om fosterets utvikling uke for uke

Omtrent en av fire gravide er betydelig plaget av bekkenleddsmerter. Men i studier som er gjort, rapporterer over 50 prosent av alle gravide at de har smerter i ett eller flere ledd i bekkenet. Det er likevel ikke sikkert at det er klinisk relevant smerte. (Det vil si at de oppfyller diagnosekravene).

– Bekkenleddsmerter mer dekkende ord
– Vi som jobber med temaet, er ikke så glad i ordet bekkenløsning. Det høres ut som om bekkenet blir løst i svangerskapet, men egentlig er det snakk om veldig små endringer. Et mer dekkende ord er bekkenleddsmerter, sier postdoktor Elisabeth K. Bjelland ved Kvinneklinikken på Akershus universitetssykehus.

Symptomer

Noen får såpass store plager at de har problemer med å fungere på jobb, i hjemmet og i andre situasjoner hvor man er fysisk aktiv. De mest fremtredende symptomene er smerter i ett eller flere av bekkenets ledd, ubehag i lyskeregionen, isjiaslignende smerter, eller funksjonsnedsettelse i beina. Andre måter å kjenne igjen bekkenløsning på kan være:

– smerter når du går eller står
– vansker med å reise seg fra sittende stilling
– vondt å gå i trapper
– vanskelig å klare daglige arbeidsoppgaver
– en følelse av at bekkenet eller beina svikter

Symptomene varier både fra person til person og fra dag til dag. Det er mange typer bevegelser som kan provosere smertene. Både raske bevegelser, for eksempel løping og aerobic, og store bevegelser, som lange skritt og gå i trapper fører ofte til forverret smerte. Det er lett å forstå at slike fysiske anstrengelser ofte fører til ubehag, og de er relativt lette å holde seg unna. Men også ”enklere” aktiviteter kan gjøre forverre symptomene. Hvis du går, sitter eller står for lenge, kan det også føre til at smertene kommer. Bare det å snu seg i senga kan faktisk provosere smerter.

Les også:

Bekkensmerter og bekkenløsning

Smerter i lysken

Bekkenløsning og andre gravidsmerter (video)

Det er selvfølgelig umulig å ikke gjøre en eneste ting som kan føre til smerte, men noen aktiviteter bør du absolutt overlate til andre! Eksempler på dette er generelt husarbeid, støvsuging, løfting og bæring.

Hva kan du gjøre?

Dessverre kan du ikke gjøre noe for å forhindre bekkenløsning. Men hvis du først har fått det, kan du ta forholdsregler slik at ikke smertene provoseres unødvendig. Et generelt råd er å roe ned tempoet! Lytt til kroppen din. Nå som du er gravid skal du ikke forvente av deg selv å følge samme tempo som tidligere. Kroppen din gjør en jobb som er like stor og strevsom som den er fantastisk! Ikke bare krever det masse energi, men det betyr også at du må ta andre hensyn. Her er noen råd:

Legg gjerne en pute mellom beina når du hviler.

– Unn deg først og fremst hvilepauser i løpet av dagen. Let deg frem til gode hvile-/sovestillinger. Gi plass til flere puter i sengen. En stor pute under eller mellom bena gir god avlastning for ryggen og bekkenet ditt.
– Hold beina samlet når du snur deg i sengen, eller skal inn/ut av bilen.
– Beveg deg med kortere skritt enn vanlig.
– Prøv å huske at du skal gå på tærne opp fortauskanter og i trapper. Det holder deg nemlig i balanse uten at du belaster bekkenleddene unødig.
– Glatt underlag gjør at du lettere kan forandre stilling både når du sitter og ligger.
– Varier stillingen ofte, enten du går, står, sitter eller ligger.
– Hvis du har store plager, kan du oppsøke fysioterapeut for å få råd om hvordan du bør forholde deg til plagene, samt lette øvelser og andre smertelindrende tiltak. Noen har nytte av et støttebelte rundt bekkenet.

Les også:
Å-nei, skrekk-merker!

Tidlig mens gir bekkenløsning?

Noen steder finnes det grupper for andre med bekkenløsningsplager, og også tilbud om bassengtrening. Avhengig av smertenes intensitet og hvilken type arbeid man har, vil noen trenge delvis eller full sykemelding.

Anbefalt brosjyre om bekkenløsning
Elisabeth K. Bjelland anbefaler en britisk informasjonsfolder om bekkenleddsmerter. Den finner du her.

Bekkenløsning forverres ofte utover i graviditeten, og forskning tyder på at de som er sterkest plaget i graviditeten, også har høyest risiko for å ha plager også etter graviditet. Det anbefales derfor at du tar hensyn til plagene. Det betyr ikke at du plutselig ikke skal bevege deg i det hele tatt, men du bør passe på å bevege deg mest mulig riktig.

Kanskje du er veldig glad i en god treningsøkt? Du må nok legge hardtreningen på hylla så lenge du har bekkenløsning, men husk at når du tar hensyn til plagene, øker sjansen for at de forsvinner raskere etter fødsel.

– Jeg sier ja til trening før svangerskapet og ja til opptrening etter svangerskapet. I svangerskapet er det litt mer tja. Du skal ikke bare ligge i ro om du har plager, men vi vet at mange får mer vondt etter trening. Bare det å gå forverrer plagene hos de fleste, sier postdoktor Elisabeth K. Bjelland ved Kvinneklinikken på Akershus universitetssykehus.

Vil bekkenløsning påvirke fødselen?

Noen kvinner lurer på om det kan være skadelig for bekkenet å føde vaginalt når de har bekkenløsning.
– Tvert i mot viste en studie fra Den norske mor og barn-undersøkelsen at planlagt keisersnitt var forbundet med økt forekomst av bekkenleddsmerter etter fødselen. Funnene tyder derfor på at vaginal fødsel er det tryggeste alternativet for kvinner med slike smerter, sier Bjelland.

Bekkenløsning er på ingen måte farlig for barnet, men for noen kvinner kan mobilitet og valg av fødestillinger påvirkes under fødselen. Hvis du er svært plaget av bekkenløsning kan det være vanskelig å finne gode hvilestillinger i åpningstiden, samtidig som det kan være vanskelig å flytte på seg. Mange kan derfor bli liggende i en eller få stillinger, fordi det ellers gjør vondt. En anbefaler jo å variere stillingene i åpningstiden, og gjerne bevege seg og stå for å få hjelp av tyngdekraften. Dette er ikke alltid så lett hvis en får vondt av å stå, gå eller stå på kne.

Les alt om fødsel

Når det gjelder selve trykketiden, er det mange med bekkenløsning som finner det best å ligge på siden mens en trykker. Dette er i utgangspunktet en veldig god fødestilling, men hvis en er førstegangsfødende, kan en av og til trenge variasjon for å få barnet ned og ut. Allikevel er dette jordmors oppgave å komme med forslag til endringer, og som regel klarer en fint å komme i mål på en normal tid, selv om en har bekkenløsning.

Hvor lenge er det normalt å ha plager etter fødselen?

Hos de aller fleste forsvinner smertene i løpet av de to til tre første ukene etter fødselen. Har du fortsatt smerter ved seksukerskontrollen, bør du diskutere det med jordmor/lege. Kanskje bør du få en henvisning til fysioterapeut for å få hjelp til opptrening.

Tiden etter fødselen

Hvis du var plaget med bekkenløsning bør du også være ekstra forsiktig i barseltiden, selv om ikke symptomene er like fremtredende som de var under svangerskapet. Dessverre er det noen som fremdeles plages med store bekkensmerter etter fødsel.

Bjelland sier at dersom du har hatt bekkenløsning, må du begynne treningen mer forsiktig gradvis etter svangerskapet. Få hjelp av fysioterapeut, det har du rett på en periode etter fødselen (inntil 6 måneder).

Det er ikke påvist at gravide med bekkenløsning har positivt utbytte av trening. Forskning tyder derimot på at individuelt tilpasset opptrening hos fysioterapeut har effekt på bekkenløsning som vedvarer etter fødsel. Kiropraktikk kan også være aktuell behandling. Også etter fødsel kan bassengtrening være positivt – kroppen blir lettere, og bekkenet får mindre belastning under bevegelse.

Landsforeningen for Kvinner med Bekkenløsningsplager (LKB)

LKB er en interesseorganisasjon som jobber med å ivareta og bedre rettighetene for kvinner med bekkenløsningsplager. De er tilknyttet Norges Handikapforbund og har lokallag i alle fylker. LKB er behjelpelige med mer informasjon om bekkenløsning og har telefon 24 10 24 00. De har også en egen nettside, www.lkb.no. Ønsker du å vite mer om bekkenløsning og hva du eventuelt kan gjøre, kan du kontakte LKB, lege, jordmor eller en fysioterapeut.

Les også: Arbeid og svangerskap

Kilder:
Landsforeningen for Kvinner med Bekkenløsningsplager (LKB)
postdoktor Elisabeth K. Bjelland, Kvinneklinikken ved Akershus universitetssykehus

Hva synes du om artikkelen?