Når det gjelder sikring av barn i bil er reglene klare, men hva med fly? Er det greit å ha barnet på fanget? Bør barnet ha eget sete med vanlig belte? Vi har spurt ekspertene.

I dag er vanlig praksis på europeiske flyvninger at barn under to år sitter på fanget til en voksen, festet med et «loop-belt». Dette er en sikkerhetssele som kobles på beltet til den voksne. Hos amerikanske flyselskaper er derimot «loop-belt» ikke tillatt lenger. Noen flyselskaper godkjenner bilstol om bord i flyet – andre ikke.

Forvirrende? Det synes vi også. Derfor har vi snakket med Luftfartstilsynet, BarnOmbord, SAS, Norwegian og Thomas Cook om hvordan de mener barn bør sikres i fly.

Ønsker du å komme direkte til en av underpunktene, trykk på lenken:

Luftfartstilsynet
BarnOmbord
SAS
Norwegian
Thomas Cook

Luftfartstilsynet

Norske flyselskaper følger de felleseuropeiske sikkerhetsreglene når det kommer til sikring av passasjerer om bord i passasjerfly. Det vil si at det er like regler for dette i alle EU/EØS-land. Ifølge Luftfartstilsynet finnes det flere muligheter når det gjelder sikring av barn i fly.

– Alle passasjerer over to år skal ha eget sete med setebelte. Barn under to år skal sikres med det som kalles «child restraint systems» (CRS). CRS kan enten være et loop-belt, CARES-sele, Crelling-sele eller bilstol som er godkjent for bruk i bil – forutsatt at denne kan monteres i flysetet, sier Ståle Rosland, flyoperativ inspektør i Luftfartstilsynet.

Child restrain systems

  • «Child restraint systems» (CRS) er sikkerhetssystemer for barn i fly.
  • «Loop-belt», godkjent bilstol og selene CARES og Crelling er forskjellige typer CRS som er godkjent til bruk på fly.
  • CARES er en firepunktssikkerhetssele for barn over ett år, som veier mellom 10 og 20 kilo. CARES kan brukes frem til barnet er 100 centimeter høyt. CARES festes rundt flysetet.
  • Crelling er en sele som har skulderstropper og skrittsele. Den skal brukes med standard belte som finnes i setet. Crellings-selen finnes i tre størrelser: Spedbarn til fem år, fra fem til åtte år fra og ni år til voksen.
  • Passenger harness er en sikkerhetssele som noen flyselskaper godkjenner – blant annet Thomas Cook. Den anvendes på samme måte som Crelling og CARES. Alle selene festes rundt seteryggen med stropper. Passenger harness har ingen nedre aldersgrense.
  • Noen bilstoler er også godkjent for bruk i fly. Se faktaboks om bilstol lenger ned.
  • Ta kontakt med flyselskapet du skal reise med på forhånd hvis du skal bruke en CRS for å forsikre deg om at den kan brukes på det flyet du skal reise med.

 

Rosland mener at de europeiske sikkerhetsreglene for sikring av barn i fly i dag gir tilstrekkelig beskyttelse.

– Akkurat som bilprodusenter tester nye sikkerhetssystemer (bilbelter og airbags) i kollisjonssimulatorer, har tilsvarende tester vært gjennomført med flyseter, belter og barneseter. Disse testene viser at flysetebelter og «loop-belts» gir tilfredsstillende beskyttelse. Regelverket er basert på at visse standarder møtes og overholdes, og det er dette regelverket vi forvalter. Barnestoler som er godkjente for fly gir sannsynligvis bedre beskyttelse enn «loop-belts», men det betyr ikke at slike belter er farlige i seg selv, sier Rosland.

Han forteller at den canadiske luftfartsmyndigheten, Transportation Safety Board of Canada (TSB), har tatt opp sikring av barn i fly i FNs organisasjon for sivil luftfart (ICAO), fordi de ønsker enda bedre sikring av små barn i fly. De viser til en hendelse der et spedbarn omkom i forbindelse med en flyulykke, som skjedde under landing nord i Canada i 2012.

– Anbefaling fra ICAO og Europas luftfartsmyndighet (EASA) er at flyselskapene lar spedbarn og små barn få et eget sete, og at det brukes godkjente «child restraint systems». Vi kjenner ikke til hendelser i Norge der barn har blitt klemt eller skadet ved bruk av «loop-belt», og mener at risikoen for at dette kan skje er svært lav, forklarer Rosland.

Har dere i Luftfartstilsynet noen tips til foreldre som skal reise i sommer med tanke på sikring av barnet i flyet?

– Det er opp til flyselskapene å avgjøre hvordan de vil følge det felleseuropeiske regelverket, altså bruk av CRS i eget sete. Om du er bekymret for å ha ditt spedbarn i «loop-belt» på fanget, kan det være lurt å sjekke hva de ulike selskapene tillater med tanke på CRS i eget sete, avslutter Rosland.

Europeiske regler for sikring av barn i fly

På Luftfartstilsynets nettsider står det at fartøysjefen (øverste ansvar for alle om bord i flyet) skal sikre at alle passasjerene befinner seg i et sete eller en køye med sitt sikkerhetsbelte eller sin redningssele korrekt festet før start, landing og når det anses nødvendig av hensyn til sikkerheten. De oppgir derimot ikke hvilke typer sikringsutstyr som er godkjent for bruk i fly. “Enn så lenge overlater regelen denne vurderingen til flyselskapene og de nasjonale luftfartsmyndighetene», opplyser de.

Luftfartstilsynet har godkjent beltene CARES og Crelling og stolen Meru for bruk i norske fly. Beltene hjelper barn til å sitte godt i eget sete, mens stolen vil være et godt hjelpemiddel for funksjonshemmede barn, som har vanskelig for å sitte uten støtte. Meru er godkjent for barn mellom tre og 14 år. Noen bilstoler er også godkjent for bruk i fly. Se faktaboks under om bilstol om bord i fly.
Luftfartstilsynet har i samarbeid med Den europeiske unions (EU) byrå for flysikkerhet (EASA) og andre europeiske luftfartsmyndigheter gjort en grundig gjennomgang av disse hjelpemidlene. Alle er godkjent av amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA), og i de fleste land i Europa.
Det er viktig å huske på at det ikke er et krav til flyselskapene at de skal ha disse hjelpemidlene tilgjengelige. De må ofte medbringes av de reisende selv. Det er også de reisendes ansvar at barnesikringen de medbringer er godkjent. Ta derfor kontakt med flyselskapet på forhånd hvis du vil ha med et belte eller bilstol til barnet ditt under flyvningen.
Du kan kjøpe barnesikring på blant annet disse nettsidene:
– BarnOmbord
– Kids Fly Safe
– Meru
– Crelling

Tilbake til innholdsoversikt

BarnOmbord

Federal Aviation Administration (FAA) i USA sier at det tryggeste for barn er å sitte i eget sete med godkjent sikring – slik som barnestol. Ragnhild Holmgren Grindheim i BarnOmbord mener, i likhet med FAA, at dette er den tryggeste sikringen av barn i fly.

– Ved hard brems, turbulens eller krasj kan barnet klemmes mellom overkroppen og knærne til den voksne – hvis det sitter i fanget festet med «loop-belt». Barnet utsettes da for den voksnes tyngde, sier Holmgren Grindheim, som er daglig leder i

Hun anbefaler å ha med egen bilstol, eller en CARES-sele når man flyr med barn. Hvis man velger å ta med bilstol på flyvningen, må man betale for eget sete til barnet. Dette gjelder barn i alderen null til to år. Barn over to år må uansett ha eget sete.

BarnOmbord anbefaler å ta med egen bilstol når man skal fly med barn. Noen flyselskaper tillater dette mens andre ikke gjør det. Illustrasjonsbilde: iStock
Holmgren Grindheim forteller at bilstolen skal være merket med et kvalifiseringstegn, som viser navnet på organisasjonen som har kvalifisert den, og et spesifikt identifikasjons-tall. (Se faktaboks under for mer informasjon om godkjente bilstoler). Hun anbefaler å ha med dokumentasjon på standarder for medbrakt bilstol.

– Disse finnes vanligvis i brukerveiledningen, eller på nettsiden til produsenten, forteller hun.

Holmgren Grindheim mener at en CARES-sele er et godt alternativ, dersom flyselskapet ikke tillater bilstol til barn over to år.

– CARES oppfyller luftfartens sertifiseringskrav for bruk under avgang og landing. Den er også ansett av EASA som en egnet barnesikring til bruk i fly, sier Holmgren Grindheim.

Tilbake til innholdsoversikt

Bilstol:

I henhold til europeiske sikkerhetskrav for bilstoler gjelder følgende standarder når du skal fly med europeiske flyselskap:
– ECE R44/03 eller nyere.
– Godkjent for bruk uten base.
– Godkjent for feste med topunktssele.
– Skal monteres i den retningen bilstolen er godkjent for, og i henhold til stolens brukerveiledning.
I henhold til amerikanske sikkerhetskrav for bilstoler gjelder samme standarder som i Europa, men du kan i tillegg bruke bilstoler som er merket «Aircraft Approved».
Maksimale bredde-mål på bilstolen: Bredde på nederste del av bilstolen kan maksimalt være 44 centimeter. Bredden i skulderhøyde må ikke skape ubehag for passasjerer som sitter ved siden av. Maksimal høyde som flere flyselskap opererer med er 65 centimeter.
Hvis du velger å bruke medbrakt sikringsutstyr til barnet under flyvningen, er det viktig å ta kontakt med flyselskapet på forhånd, for å forsikre at sikringsutstyret er godkjent og mulig å bruke i flyet.

SAS

Hos SAS kan du bruke bilsete når du reiser med barn i alderen null til to år. Derfor barnet har fylt to år under reisen kan du bruke barnets bilstol også på returreisen, så lenge returen skjer innen seks måneder. Hvis man ønsker at barnet skal sitte i en bilstol må man bestille et separat flysete til spedbarnet. Dette koster det samme som for barn mellom to og 11 år, og du må ta med bilsete selv. Når man flyr med barn under to år uten eget sete, skal barnet sitte på fanget til den voksne, festet med et «loop-belt».

Når det gjelder barn i alderen 2 – 11 år skal ikke disse sitte i et medbragt bilsete i flysetet. Unntaket er altså de barna som ved utreise var under to år gamle, men som innen returen har rukket å fylle to år. Dette er felleseuropeiske luftfartsbestemmelser, og ikke noe som er spesifikt for SAS.

– Informasjonssjef Knut-Morten Johansen i SAS.

Tilbake til innholdsoversikt

Norwegian

Sikkerheten har førsteprioritet hos oss, uansett passasjerenes alder. Vi følger derfor alltid de sikkerhetsreguleringer som luftfartsmyndighetene anbefaler. Barn under to år kan sitte på foreldrenes fang, og reiser gratis på innenlandsflyvninger. På internasjonale flyvninger reiser barn under to år med 90 prosent rabatt. Hvis du velger å medbringe en barnestol som en ekstra sikring og komfort, må du betale for eget sete til barnet. Det koster det samme som for barn i alderen to til 11 år. Barnestolen og sikringsutstyret skal være godkjent før avreise. Vi opplyser om disse kravene på vår hjemmeside.

Vi bruker «loop-belts» som en ekstra sikkerhet. Den voksne, som sitter med barnet på fanget, bør uansett om barnet sikres med «loop-belt» eller ei ha et fast grep rundt barnet med sin arm under avgang og landing, og når skiltet med setebeltet er tent.

– Presseansvarlig Andreas Hjørnholm i Norwegian.

Tilbake til innholdsoversikt

Thomas Cook

På våre flyvninger skal barn under to år sitte fastspent med et «loop-belt» på fanget til den voksne, med mindre det er kjøpt et ekstra sete, og barnet benytter medbrakt og godkjent barnestol. Hvis man ønsker å ta med en barnestol, skal den alltid være godkjent før avgang.

Hvis barnestolen ikke er godkjent til bruk på fly, kan den gjerne anvendes under flyvningen, men skal oppbevares i bagasjehyllen under take off, landing og turbulens. En forutsetning for å medbringe en ikke-godkjent barnestol i kabinen er at den får plass i bagasjehyllen.

Om bord i flyet låner vi ut Passenger harness i forskjellige størrelser. Dette er en sele som festes til flysetet, og er en fempunktssele. På grunn av at den kun passer til noen sitteplasser på flyet, må dette avtales på forhånd. For barn under to år og maksimum 10 kilo har vi en vugge, som man fritt kan låne under flyvningen. Vuggen finnes på alle våre fly, men i et begrenset antall. Det krever bestilling av plass hvor vuggen kan monteres.

– Sjef for informasjon og PR Torben Andersen i Thomas Cook.

Tilbake til innholdsoversikt

Her finner du lenker til Canada, USA og Europas luftfartsmyndigheters anbefalinger:

Kilder: BarnOmbord, Luftfartstilsynet, SAS, Norwegian, Thomas Cook, Crelling Harnesses Ltd, Småbarnsforeldre.no, Lovdata, Hjelpemiddeldatabasen, Kids Fly Safe, Avinor, EASA, Regjeringen.no, ICAO og NRK.

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkel10 tips for et godt forhold til besteforeldrene
Neste artikkelTopp 100 jentenavn i USA i 2017
DEL